۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۹۰۹۷۲
با پیام مراجع تقلید؛

سومین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در مشهد آغاز می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سومین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با پیام تنی چند از مراجع تقلید، فردا در مشهد آغاز به کار می‌کند.
عيد سعيد غدير
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با پیام حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و سبحانی از اول آذرماه به مدت پنج روز در مشهد برگزار می شود.

دکتر محمد وکیلی، استاد و رییس دپارتمان تاریخ دانشگاه فردوسی و عضو کارگروه علمی اجلاس غدیر در نشست مطبوعاتی این اجلاس، مستندات غدیر، توجه به میراث مکتوب مرتبط با غدیر، مقایسه تطبیقی غدیر باسایر مسائل و مناسبت های دینی و مذهبی، تجزیه و تحلیل محتوایی غدیر و مظلومیت حدیث غدیر را از محورهای مورد بحث در این اجلاس ذکر کرد و گفت: غدیر از دیدگاه منابع مختلف می تواند مورد بحث قرار گیرد، بخشی از مستندات اثبات واقعه عظیم غدیر در قرآن، برخی در روایات، متون و منابع تاریخی و متون شعر و ادبی وجود دارد.

وی افزود: در سده های اخیر، پژوهش های وزینی در زمینه غدیر انجام شده که برخی با وجود برجستگی بسیار چندان شناخته شده نیست که از اهم این منابع می توان به عقبات و المراجعات سیدعبدالحسین شرف الدین جبل عاملی اشاره کرد.

وکیلی در خصوص مقایسه تطبیقی غدیر با سایر مسائل و مناسبت های دینی اظهار داشت: غدیر به عنوان رکن رکین و مبنای سایر حرکات دینی است به عنوان نمونه، پیام عید قربان حول محور ولایت است، اگر کسی با نگاه علوی به حج نگاه نکند دچار انحراف خواهد شد از این رو لازم است مناسبات دینی با محوریت غدیر مورد بازنگری قرار گیرد.

عضو کارگروه علمی اجلاس غدیر با بیان اینکه به فرموده قرآن کریم دین بدون غدیر ناقص است و دین ناقص قطعا هدایت گر نخواهد بود تصریح کرد: اینکه از چه ابعادی می توان خطابه غدیر را مورد بررسی قرار داد و اینکه مفاهیم والای آن چه پیام هایی را منتقل می کند از محورهای مورد بحث در این همایش است.

وی با اشاره به تهاجمات شبکه های تلویزیونی و اینترنتی و وراد کردن شبهات ادامه داد: این رسانه ها اعم از مجازی و مکتوب حدیث غدیر را به نفع یک جریان انحرافی مصادره کرده اند لذا باوجود تحقیقاتی که در مورد حدیث غدیر شده است همچنان این حدیث شریف مانند شخص امیرمؤمنان(ع) غریب واقع شده است.

وکیلی ابراز امیدواری کرد: این همایش در همین چند روز خلاصه نشده و در طول سال استمرار یابد و با همکاری برگزار کنندگان و رسانه ها نتایج حاصل از این اجلاس از گفت و گوی شفاهی به متون کتبی در داخل و خارج کشور تبدیل و منتقل شود.

در ادامه این نشست، عبدالله رضاداد، از دیگر اعضای کارگروه علمی اجلاس غدیر به تشریح روند اجرایی این همایش پرداخت و گفت: روند اجرایی اجلاس از سه ماه گذشته به همت مجمع علمی فرهنگی غدیر با همکاری سایر دست اندرکاران با تشکیل چهار کارگروه علمی، ارتباطات و تبلیغات، پشتیبانی و اجرایی آغاز شد.

وی به اهداف برگزاری این اجلاس اشاره کرد و افزود: اینکه پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر تأکید کردند که حاضران این پیام را به غائبان تا روز قیامت رسانده و به آنان فرمان دهند این پیام را بپذیرند و از مخالفت با ان بپرهیرند، یک رسالت عینی را بر عهده فرد فرد شیعیان قرار می دهد و بنابر همین رکن اساسی است که مجمع غدیر احساس تکلیف کرده و نسبت به برگزاری این برنامه اقدام کرده است.

رضاداد یاداور شد: مجمع علمی فرهنگی غدیر یک نهاد مردمی است که با حضور جمعی از علاقمندان و ارادتمندان اهل بیت(ع) و با هدف ارتقاء شناخت و اگاهی شیعیان از واقعه عظیم غدیر تشکیل شده است .
وی با بیان اینکه از نظرات شخصیت های مختلف حوزوی و دانشگاهی و مراکز علمی فرهنگی بهره مند شده ایم ابراز داشت: پیش از هرگونه برنامه ریزی در سفری دو روزه به شهر قم با آیت الله مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، سبحانی و سیدعلی حسینی میلانی دیدار و طرح برنامه را ارائه دادیم.

عضو کارگروه علمی اجلاس بزرگ غدیر با اشاره به پخش زنده برنامه های اجلاس از طریق شبکه ماهواره ای ولایت بیان داشت: از شبکه های ماهواره ای «هادی تی وی» و «ثامن» نیز جهت پوشش این برنامه دعوت شده است.

رضاداد گفت: رویکرد اجلاس حاضر با سال های گذشته متفاوت است چراکه برنامه های پیشین جنبه تدافعی و پاسخ به شبهات داشت اما امسال اجلاس به صورت کارگاه آموزشی برگزار می شود و در هر جلسه پس از ارائه بحث اساتید، گفتمان علمی با حضور دو تن از اساتید برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجموعه مباحث دو اجلاس گذشته در قالب بسته فرهنگی به حضار ارائه می شود افزود: آیت الله سیدان، دکتر تیجانی، استاد سیدجعفر مرتضی عاملی، دکتر حسینی قزوینی و آیت الله سیدعلی حسینی میلانی به ترتیب از اول تا پنجم آذرماه در این همایش حضور خواهند داشت.

رضاداد خاطرنشان کرد: سومین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر از فردا به مدت پنج شب ساعت 19 در محل تالار ولایت هتل الغدیر مشهد واقع در چهارراه شهدا (ویژه برادران) برگزار می شود./930/پ201/ص


ارسال نظرات