۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۹۱۳۹۱
آیت الله مکارم شیرازی:

توفیق الهی و امدادهای غیبی، غدیر را از زیر آوارهای تاریخ و غربت بیرون آورد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، عید غدیر را روز اخوت و برادری مسلمانان دانست و گفت: توفیق الهی و امدادهای غیبی باعث شده است که مساله غدیر از غربت و از زیر آوارهای تاریخ بیرون بیاید و چهره غدیر نمایان شود.
آيت الله ناصر مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب، در مراسم جشن عید غدیر خم که با حضور زائران و مجاروان حرم کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر، از این روز به عنوان عید الله الاکبر یاد و بر ضرورت گرامی داشت این روز بزرگ تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه عید غدیر همچون خود حضرت علی(ع) مظلوم بوده است خاطر نشان کرد: در طول تاریخ گروه های شیعه و سنی هجدهم ذی الحجه را عید غدیر می گرفتند و داستان غدیر نیز مظلوم واقع شده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مرحوم علامه امینی در این راستا کتاب الغدیر را تالیف کرد و سایر علما و بزرگان نیز آثاری را در این خصوص نوشته اند و با تبیین فضائل و مناقب علی(ع) و نقل داستان غدیر، پرده ها را کنار زدند و این مساله باعث شد که غدیر از داخل اسلام به خارج از اسلام نیز کشیده شود.

این مرجع تقلید، با بیان اینکه سه آیه در قرآن کریم مربوط به غدیر است و روایات بسیاری نیز در این راستا وجود دارد، تاکید کرد: علامه امینی در کتاب خود، از زوایا و ابعاد مختلف مساله غدیر را بررسی کرده و آیات و روایاتی نیز در این باره نقل کرده است.

وی گفت: توفیق الهی و امدادهای غیبی باعث شده است که مساله غدیر از غربت و از زیر آوارهای تاریخ بیرون بیاید و چهره غدیر نمایان شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص مساله غدیر، اهمیت این روز را متذکر شد و ابراز داشت: شیعیان در خصوص مساله غدیر چیزی را از خود زیاد نکرده اند و همان چیزی که در کتب سایر مکاتب از جمله اهل تسنن است را مطرح کرده اند و این باعث وحدت می شود و به نزدیکی صفوف مسلمانان کمک خواهد کرد.

وی با بررسی روایای واقعه تاریخی غدیر، بر ضرورت توجه به ابعاد مختلف غدیر تاکید کرد و گفت: ما می توانیم علی را یاری کنیم و قدم جای پای او بگذاریم و به اسلام و مسلمانان کمک کنیم.

این مرجع تقلید، با تبیین اوصاف و ویژگی های امام علی(ع) تاکید کرد: علی(ع) عادل بود و اگر همه عالم را هم به او می دادند او حاضر به گرفتن یک پوست جو هم از دهان مورچه ای نبود.

وی بیان داشت: امام علی(ع) حامی مظلومان بود و از بیت المال مسلمانان حتی یک ریال هم برای خود برنداشت و همواره در فکر مردم و محرومان بود، علی هیچ گاه دروغ نگفت و ما باید از سیره و روش و منش این امام همام درس بگیریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با ابراز تاسف از مشاهده برخی ناهنجاری های اخلاقی و مفاسد اجتماعی، مشاهده این گونه ناهنجاری ها را زیبنده یک جامعه اسلامی ندانست.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه باید با حفظ جوانان و نوامیس و کشور علی را یاری کنیم، ابراز داشت: روز عید غدیر در واقع روز اخوت و برادری مسلمانان است و در این روز مؤمنان دست در دست یکدیگر داده و عقد اخوت می خوانند.

وی بیان داشت: روز عید غدیر روز زدودن کینه ها و کنار گذاشتن ناراحتی ها و قهرها است و شایسته می باشد مسلمانان با برادری و دوستی این روز را پاس بدارند و مراسم جشن را باشکوه خاصی برگزار کنند. /924/پ202/ج

ارسال نظرات