۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۹۳۲۰۸
معاون اول قوه قضاییه:

وفاداری یاران امام حسین نشانگر درک باطنی آنان نسبت به ولایت بود

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه با تأکید براینکه قرآن مرز ممتازان جامعه و عموم مردم را بصیرت می داند، گفت: درسی که امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به ما می دهند درس بصیرت است یعنی باید دارای درک باطنی و قوه تحلیل باشیم.
حجت الاسلام رييسي، معاون اول قوه قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه شب گذشته در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد به بررسی ویژگی های حضرت عباس پرداخت و گفت: این که اباعبدالله الحسین(ع) در شب عاشورا خطاب به حضرت عباس(ع) می فرمایند «بنفسی انت» برترین مدال حضرت است.

وی با اشاره به این که حضرت عباس(ع) در کربلا نقشی محوری داشت، افزود: شاید یکی از دلایل بزرگذاشت تاسوعا به نام حضرت، وقایعی چون امان دادن و... باشد.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: بهترین سخن و واژگان در خصوص شخصیت حضرت ابالفضل(ع) را امام معصوم(ع) دارد که فرمود آنچه حضرت را ممتاز می کند ادب اوست؛ ادب امر بسیار مهمی است. حضرت علی(ع) می فرمایند خداوند ادب را به پیامبر آموخت و پیامبر به من و من تعلیم دهنده ادب به همه مؤمنان هستم.

حجت الاسلام رییسی با بیان این که جلوه تفکر و تعقل و اندیشه و خردورزی در انسان خردمند ادب او است، ادامه داد: انسان باید ادب در عبادت و قرآن و رهبر و ... داشته باشد. چرا که عبادت خدا به هر گونه پسندیده نیست بلکه آن طورکه او می پسندد و ادب اقتضا می کند باید در محضرش حضور یافت.

وی با اشاره به آیه «... لیبلوکم احسن عملا » ابراز داشت: حضرت عباس(ع) مطیع در محضر امام زمانش مطیع بود و خوب امتحان پس داد، همه ما در زندگی در حال ابتلا و امتحان هستیم و باید بدانیم در این بوته آزمایش چگونه عمل کنیم که مورد رضای خدا باشد، ابتلائات خواص هم خاص است، در انجام وظیفه الهی باید به تکلیف مداری و ولایت مداری فکر کرد نه خود انسان، برای عباس(ع) تکلیف مداری، منشأ حرکت و موضع گیری است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: متأسفانه عباس(ع) در عزاداری ها به زور بازو و چشم و ابرو معرفی شده در حالی عباس(ع) کسی است که امام باقر(ع) در مورد او می فرمایند از میان همه ویژگی های عمویم، آنچه برجسته تر می بینم بصیرت بالای او است.

وی با اشاره به جایگاه مهم بصیرت افزود: به فرموده معصوم، چشم سرنداشتن از چشم بصیرت نداشتن آسان تر است؛ زیرا با چشم دل، راه زندگی و دوست و دشمن را می شناسیم ولی با چشم سر تنها اشیاء و مادیات را .

وی، آسیه را از نمونه های قرانی بصیرت برشمرد و تصریح کرد: آسیه همسر فرعون با اینکه در خانه استکباری و ظلمتکده زندگی می کند جز به خدا نمی اندیشد و همه سختی ها را در این مسیر تحمل می کند. از سوی دیگر همسر نوح با اینکه همسر پیامبر است و در خانه وحی، اهل بصیرت نیست.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه قرآن، مرز ممتازان جامعه و عموم مردم را بصیرت می داند، یادآور شد: بصیرت، قطب نمای انسان سالک است و محور برای اهل بصیرت، حق است؛ ولی برخی هنگام شناخت حق را نمی شناسند و از میان کسانی هم که حق را تشخیص می دهند، افرادی هستند که منافع مادی و حزبی و گروهی شان اجازه ابراز ایمانشان را نمی دهد؛ سختی کار حضرت فاطمه(س) نیز همین بود که گرفتار این گونه افراد بود زیرا کسانی که در خانه شان را می زد، همه از انصار و مهاجرین یعنی یاران رکاب پیامبر و خانواده شهدا و جانبازان بودند ولی با این حال جواب حضرت را نمی دادند.

وی با اشاره به دور اندیشی امام حسین(ع) در کربلا گفت: در مسیر کربلا امام حسین(ع) با خطبه ها، سخنرانی ها و طرق مختلف می خواهند ببینند اصحابشان چقدر دوست و دشمن، خدا و رهبر این راه را می شناسند؛ اینکه معصوم می فرمایند هر کس امام خود را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است برای این است که مرگ عصاره حیات است اگر مرگ کسی جاهلی شد حیاتش هم جاهلی می شود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به آیه «ان تتقوالله نجعل لکم فرقانا..» خاطرنشان کرد: راه با بصیرت شدن دلدادگی به خدا و رسول او، زهد و تقوای الهی است، برای شناخت حق، درس خواندن صرف کافی نیست، اگر کسی بخواهد از تهدیدها و تطمیع های یزیدیان عبور کند راهش تقوا است؛ در فتنه، دشمن حق را لباس باطل پوشانده و باطل را حق جلوه می دهد در فضای مسموم شایعه کسی برای رهبر جان فشانی نمی کند و مردم تا جایی پیش می روند که وقتی شمشیر بر فرق امام علی(ع) خورد، می گویند مگر علی نماز می خواند؟ یا سر امام حق و عدل و دارای مقام ولایت کبری را که برای نجات انسان ها آمده و از گمراهی آنها زجر می کشد از تنش جدا می کنند.

وی با اشاره به آیه «..لهم قلوب لا یفقهون بها و...» اظهار داشت: در فضای غبار آلود فتنه کسانی که باید تأثیرگذاری کنند گاهی وظیفه شان را انجام نمی دهند؛ درسی که امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به ما می دهند درس بصیرت است یعنی باید دارای درک باطنی و قوه تحلیل باشیم.

وی افزود:در زیارت اربعین در فلسفه قیام امام حسین(ع) آمده است که قیام کرد تا بندگان خدا را از جهالت و ضلالت بیدار کند؛ جهل هم در مقابل علم و هم در مقابل عقل به کار می رود اما مراد در اینجا، جهل در مقابل عقل و به معنای قدرت شناخت و تحلیل است.

وی با اشاره به قیام توابین تصریح کرد: توابین راه و هدفشان درست بود اما مشکلشان این بود که دیرتر از وقتی که باید اقدام کنند به پاخاستند یعنی زمان شناس نبودند؛ این ها باید آن زمان که استغاثه امام بلند شد و ماهی های دریا به زبان خود گفتند به فریاد می آییم، لبیک می گفتند.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: راه حسین(ع) راهی نورانی است که بصیرت می طلبد؛ امام حسین(ع) در شب عاشورا ابتدا یارانش را به آزمون بصیرت امتحان می کند و سپس جایگاهشان را در بهشت نشان می دهند./930/پ201/س
ارسال نظرات