۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۹۳۹۷۵

کنگره ملی آیت الله میرزا ابراهیم شهید برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره ملی بزرگداشت، «آیت الله میرزا ابراهیم شهید» ابتدای سال آینده با حضور علما و فرهیختگان کشور در زادگاهش برگزار خواهد شد.
همايش
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، از برگزاری کنگره ملی بزرگداشت «آیت الله میرزا ابراهیم شهید» در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: این عالم ربانی در سال 1247 .ق در شهرستان خوی چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در حوزه علمیه نمازی خوی نزد ملا حسن امام جمعه خویی و ملا علی خویی و تحصیلات تکمیلی را در حوزه علمیه نجف در محضر مرحوم شیخ مرتضی انصاری، سید حسین کوهکمری، شیخ محمدحسین کاظمی و شیخ مهدی نجفی به پایان رساند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه علمی آیت الله میرزا ابراهیم شهید بیان داشت: از آن واقف بزرگ هم اکنون یازده جلد کتاب خطی بسیار ارزشمند در زمینه‌های فقه، اصول و علم رجال به یادگار مانده که می توان الاربعون حدیثا، جُنگ، حاشیه بر فرائد الاصول شیخ انصاری، مأة خبر، الدرة النجفیة، الدعوات، رسالة فی الاصول، شرح الشرایع، مُلَخَّصُ بحار الانوار و همچنین مُلَخَّصُ الْمَقال فی تحقیق احوال الرجال را نمونه هایی از آثار به جای مانده برشمرد که تلاش می شود همزمان با برگزاری این کنگره ملی چاپ و منتشر شود.

رییس حوزه های علمیه خوی در بخش دیگری از سخنان خود به سخن علامه امینى(ره) در کتاب الغدیر اشاره کرد که می‌نویسد‌‌«او در طلیعه علماى ژرف بین و متبحر قرار داشت، و از شخصیت‏هایى بود که در همه رشته‏ هاى علمى زبردست و ماهر بود، از فقه و اصول و حدیث گرفته تا عقیده ‏شناسى، فلسفه، عرفان و رجال. در اخلاق سرمشق و نمونه بود و مقتدا به شمار می رفت.»

وی ادامه داد: این عالم نامدار، از نوابغ روزگار و در جود و کرم و انفاق در راه خدا کم‌نظیر بود و از دانشمندان مبارز جهان تشیع و از شهدای دوران مشروطیت به شمار می‌رود.
 
امام جمعه خوی با اشاره به موقوفات آیت الله میراز ابراهیم شهید اذعان داشت: بیش از 50 درصد موقوفات شهرستان خوی از سوی این عالم بزرگ وقف شده و آن بزرگوار یکی از ده واقف بزرگ ایران اسلامی محسوب می‌شود که اداره اوقاف و امور خیریه، وقف‌نامه وی را در قالب کتاب تدوین و به چاپ رسانده است.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: این کنگره ابتدای سال آینده در شهرستان خوی برگزار خواهد شد و پژوهشگران و اندیشمندان می‌توانند آثار و تحقیقات خود را در ارتباط با جایگاه و شخصیت این واقف بزرگ به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

گفتنی است، جزئیات برگزاری این کنگره، متعاقبا اعلام خواهد شد./938/پ302/س
ارسال نظرات