۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۹۴۰۴۳
استاد حوزه علمیه قم:

کمبود نیروی انسانی از نقص‌های جدی در مسیر تولید دانش است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت بسیار بالای نیروی انسانی در عرصه‌های مختلف پژوهشگری، کمبود نیروی انسانی لازم را یکی از نقص‌های جدی در مسیر نهضت نرم‌افزاری و تولید دانش دانست.
حجت الاسلام مجتبي زارعي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی زارعی مشاور عالی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، یکشنبه شب 5 دی‌ماه در مراسم اختتامیه دوره اول برنامه شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان با اشاره به مفهوم استعداد پژوهشگری، گفت: در اصطلاح صاحبان علوم تربیتی و روان‌شناسی از استعداد پژوهشگری به استعداد درخشان تعبیر می‌شود.

وی با ارائه تعریفی از استعداد، اظهار داشت: استعداد به ویژگی درونی یک شخص که دارای ظهور و بروز بوده و از سوی دیگران قابل شناسایی، رشد و تربیت است، گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام زارعی در ادامه ویژگی‌های استعداد پژوهشگری را از جنس ادراکی دانست و قدرت تفکر، نظم فکری، ثبات شخصیت، حافظه فوق‌العاده، علاقه به مطالعه و دانش، آزاداندیشی و نداشتن جمود را از جمله مؤلفه‌های استعداد پژوهشگری نام برد.

وی با اشاره به تفاوت استعدادها در شاخه‌های مختلف علوم و ضرورت فعالیت علمی برای شناسایی ضریب‌هایی که متوجه هرکدام از این مؤلفه‌ها است، افزود: استعداد از جمله نعمت‌های برتر خداوند به انسان‌ها و نیازمند توجه ویژه است.

مشاور عالی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه اهمیت پژوهش در حوزه‌های علمیه را مورد تأکید قرار داد و با ارائه تعریف استاد قراملکی از پژوهش، گفت: پژوهش پردازش اطلاعات با فرایند نظام‌مند متعلق به گستره خاصی از علوم، دارای هویت جمعی و متضمن نوآوری است.

وی با بیان این‌که پژوهشگری در لسان حوزه علمیه به معنای اجتهاد است و نتیجه پژوهشگری در حوزه‌های علمیه باید منتهی به تولید علم شود، خاطرنشان کرد: تبدیل استعداد به فعلیت تام و قرار گرفتن آن در مسیر رشد با برنامه و فرایند تعلیم و تربیت ضروری است.

حجت‌الاسلام زارعی با اشاره به اهمیت بسیار بالای نیروی انسانی در عرصه‌های مختلف پژوهشگری، کمبود نیروی انسانی لازم را یکی از نقص‌های جدی در مسیر نهضت نرم‌افزاری و تولید دانش دانست و بر سرمایه‌گذاری در این زمینه تأکید کرد.

استاد حوزه علمیه قم، استعدادیابی پژوهشگری میان طلاب را یک ایده استراتژیک و بسیار عالی دانست و گفت: این کار با سختی‌های خاص خود همراه بود و حقیقتاً هم جای تقدیر دارد، اما باید بیش از پیش متوجه ضرورت این امر بود و در میان مسؤولان حوزوی نیز ایجاد حساسیت کرد.

وی ابراز داشت: باید همواره اهداف بلندمدت را برای این اقدامات نوین و اثربخش در حوزه‌های علمیه تعریف و تبیین کرده و با همت و تلاش مضاعف و با ایجاد تعامل لازم به اهداف متعالی در عرصه‌های مختلف دست یابیم. /920/پ202/ص

ارسال نظرات