۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۹۵۰۷۶
امام جمعه مشهد:

حجاب مرز تمام ارزش های دینی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گسترش بدحجابی را ناشی از بی تفاوتی مردم وکوتاهی مسوولان دانست و گفت: حجاب، مرز تمام ارزش های دینی در جامعه است حاکمیت نظام ولایت به حاکمیت حجاب وابسته است از این رو بدحجابی به عنوان یک ضد ارزش و ضد حاکمیت دینی باید در این کشور براندازی شود .
آيت الله سيد احمد علم الهدي،‌ امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به مساله بندگی انسان اظهار داشت: اصل در مورد انسان، حریت است اما با این حال انسان به دلیل وابستگی های مختلفی که دارد برده ودلداده محبوب های مادی می شود به گونه ای که همه امکاناتش را در خدمت آن قرار می دهد.

وی افزود: انسان در زندگی ناگزیر از بندگی است و به همین دلیل است که امیرمومنان علی(ع) در فرازی از مناجات های خود می فرماید «دنیا از من دست بردار و دیگری را فریب بده» اما مهم این است که هر محبوبی جز خدا بیگانه اجنبی است اگر گرایش و خواهش قلبی انسان در خدا متمرکز شود بنده او می شود.

بندگی خدا یعنی آزادی از بندگی اغیار

آیت الله علم الهدی ابراز داشت: تمرکز گرایش های دل برای غیر خدا، بردگی بی مواجب و برای خدا، نقطه تبلور شکر و سپاس نعمات الهی است چرا که محبوب اصلی فطرت، خداست.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در آن به ویژگی های عبادت احرار اشاره شده است افزود: در نظر اول ممکن است تناقض در این عبارت به نظر برسد چرا که بندگی با حریت و اادگی قابل جمع وحمل بر یکدیگر نیست اما پاسخ این است که بندگی خدا یعنی آزادی از بندگی اغیار و «عبادت احرار» در حقیقت به معنای حریت از بندگی غیرخداست.

امام جمعه مشهد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با اشاره به سالروز قیام 17 دی مردم مشهد در اعتراض به کشف حجاب اجباری از سوی رضاخان تصریح کرد: ظلمت این فاجعه هیچ گاه از صفحه ذهن مردم پاک نخواهد شد اما نکته مهم، شناخت ریشه این حرکت نابکارانه است واینکه رضاخان چطور توانست این جنایت را انجام دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آن زمان عده ای به این بهانه که غرب، کانون علم و فناوری و صنعت است و باید از این ها در جهت تعالی کشور استفاده کرد به غرب گرایش یافتند اما به جای اینکه غرب گرایی آن ها علم و تکنولوژی را به کشور منتقل کند، عملا ایران را مرکز فاضلاب مدرنیته غرب قرار داده و لاابالی گری وفساد و فحشا ار وارد کردند و این غرب زدگی به سرعت به نخبگان هم سرایت کرد.

وی گفت: از سوی دیگر کشورهای استعمارگر نیز که به دنبال فرصت بودند با استفاده از این موقعیت درصدد جایگزینی فرهنگ غرب به جای فرهنگ دینی مردم برامدند تا برای همیشه ایران را به بازار مصرف کالاهای از بین رفته و فسیل شده غرب تبدیل کنند تا ان جا که سرباز قلدری همچون رضاخان را در راس قدرت کشور قرار داده و نخستین ماموریت او را کشف حجاب معرفی کردند.

مشکل بی تفاوتی مردم نسبت به منکرات است

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه همه جنایات رضاخان پس از واقعه کشف حجاب اغاز شد ادامه داد: بیگانگان می دانستند مردمی که حجاب وناموس و عفت نداشته باشند طعمه همه کس وهمه چیز می شوند اما مردمی که غیرت و ناموس دارند به راحتی زیر سلطه استکبار نمی روند.

وی یادآور شد: آغاز وسرمنشأ کشف حجاب از سال 1308 بود نه 1314؛ هنگامی که پادشاه افغانستان با همسر بی حجاب خود از عثمانی به سمت کشورش می رفت وقصد عبور از ایران را داشت تنها در برخی شهرها همچون سبزوار(به رهبری بهلول) قیام هایی در مخالفت با عبور زن بی حجاب او رخ داد در حالی که اگر همان روز یک قیام همگانی در مردم صورت می گرفت واجازه ورود چنین زنی را نمی دادند در سال 1314 رضاخان جرات نمی کرد حجاب از سر زنان بردارد .

امام جمعه مشهد تأکید کرد: مشکل بی تفاوتی مردم است نه قدرت رژیم پهلوی؛ چرا که او قدرتی نداشت این کوتاهی مردم بود که رضاخان توانست کشف حجاب را اجرایی کرده و از این طریق، سد بی حرمتی ها به ارزش ها را بشکند.

دغدغه امروز ما در مقابله با جنگ نرم، جدی نبودن مسوولان نظام در مبارزه با بدحجابی است

وی، حجاب را مرز تمام ارزش های دینی در جامعه دانست وافزود: دغدغه امروز ما در مقابله با جنگ نرم، جدی نبودن مسوولان نظام در مبارزه با بی حجابی است .

آیت الله علم الهدی اظهار داشت: در سال 85 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهور، قانون حجاب وعفاف با 300 ماده تصویب و برای 26 نهاد مهم کشور در این رابطه وظایفی معین شد اما متاسفانه جهت اجرایی شدن ان اقدامی صورت نگرفت تا دو ماه پیش که این قانون خیلی ضعیف ابلاغ شد و نه در ابلاغ و نه در اجرا و نظارت بر آن جدیتی در کار نیست .

وی با بیان اینکه نباید بگداریم آتش بی حجابی خانمان همه را بسوزاند گفت: بی حجابی سازمان یافته را می توان با برخورد امنیتی پایان داد اما سایر موارد را تنها با فرهنگ سازی و افزایش اگاهی مردم وحضور خود آنان در این عرصه می توان ریشه کن کرد.

بد حجابی به عنوان یک ضد ارزش و ضد حاکمیت دینی باید براندازی شود

امام جمعه مشهد، دستگاه های قضایی و اجرایی را در این زمینه مسوول دانست و گفت: مسوولان بدانند این مردم در همه صحنه ها حضور داشته و همواره وفاداری خود را نسبت به دین و انقلاب نشان داده اند اما در امور دینشان تساهل و تسامح را تحمل نمی کنند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: حاکمیت نظام ولایت به حاکمیت ارزش ها وحاکمیت ارزش ها به حاکمیت حجاب است از این رو بد حجابی به عنوان یک ضد ارزش و ضد حاکمیت دینی باید در این کشور براندازی شود .

وی در پایان خطاب به بانوان جامعه خاطرنشان کرد: شما که برای حضرت زینب واهل بیت(ع) اشک می ریزید باید توجه داشته باشید که این بزرگواران حتی در سخت ترین شرایط همچون اسارت هم بر حفظ حجابشان تأکید داشتند، شما شیعه و ناموس همان اهل بیت(ع) هستید./930/پ201/ص
ارسال نظرات