۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۹۵۱۴۳
همزمان با میلاد امام محمد باقر؛

حافظان برتر خطبه غدیر در خوی تجلیل شدند

خبرگزاری رسا- همزمان با میلاد باسعادت امام محمد باقر (ع) از طلاب برگزیده مسابقه حفظ خطبه غدیر در خوی تجلیل شد.
حجت الاسلام سيد رضي موسوي شکوري
امام جمعه شهرستان خوي مراسم تجليل از حافظان خطبه غدير مراسم تجليل از حافظان خطبه غدير مراسم تجليل از حافظان خطبه غدير
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، امروز همزمان با میلاد با سعادت امام محمد باقر‌(ع) از طلاب برگزیده حوزه علمیه نمازی برادران و حوزه الزهرا‌(س) خواهران که در مسابقه بزرگ حفظ خطبه غدیر حائز رتبه های نخست شده بودند در سالن اجتماعات دانشکده علوم قرآنی خوی، با اهدای جوایزی تجلیل شد.

حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی با اشاره به محتوای خطبه غدیر اظهار داشت: این خطبه را می توان در ده بخش تقسیم بندی کرد که حمد و ثنای خداوند احدیّت، اعلان رسمی امامت امیرمؤمنان (ع) و سایر ائمه‌(ع)، بلند‌کردن دست امیر مؤمنان‌(ع) و تفهیم صریح موضوع، تأکید مجدد بر امامت و نقش اساسی آن حضرت و همچنین یادآوری کارشکنی منافقان از جمله آنها است.

وی در ادامه بیان ویژگی‌های پیروان و دشمنان اهل بیت‌(ع)، تبیین خصوصیات حضرت ولی عصر‌(عج)، مطرح کردن موضوع بیعت و ضرورت بیعت امت با امیرمؤمنان‌(ع)، تشریح معیارهای لازم بر واجبات و محرمات الهی و نهایتا اخذ بیعت رسمی بر خلافت امیرمؤمنان (ع) را از دیگر محورهای این خطبه بی نظیر رسول اکرم(ص) برشمرد.

تأیید خطبه غدیر در بیش از 110 سند اهل سنت امام جمعه خوی به اسناد خطبه غدیر در کتب روائی اشاره کرد و گفت: در تمامی منابع معتبر شیعه به ویژه کتاب « الغدیر» واقعه غدیر به طور کامل همراه با وقایع قبل و اتفاقات بعد از آن ذکر شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر تنها به منابع رسمی اهل سنت مراجعه کنیم می‌توانیم بیش از 110 سند در تأیید خطبه غدیر بیابیم.

رییس حوزه‌های علمیه خوی کتب الارشاد، أسباب النزول، أسد الغابه، البدایه و النهایه، التاریخ الکبیر، تفسیر ثعلبی، تفسیر طبری، تفسیر فخر رازی، الدر المنثور، سنن ترمذی، سنن ابن ماجه، سنن المصطفی (ص)، شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید، صحیح ترمذی، صحیح مسلم، طبقات ابن سعد، کنز العمال، فضائل الصحابه، مروج الذهب، مجمع الفوائد، مسند ابن حنبل، معجم البلدان، المعجم الصغیر، المعجم الکبیر و همچنین النهایه ابن الأثیر را از جمله منابعی برشمرد که این خطبه در آنها ذکر شده است.

وی در پایان به اعمال روز عید غدیر اشاره کرد و گفت: برای این روز شریف اعمال زیادی در کتب روایی وارد شده که می توان روزه گرفتن، غسل کردن، زیارت حضرت علی(ع) و همچنین خواندن دعای «ندبه» را از جمله آنها برشمرد.

وی در ادامه پوشیدن لباس‌های نیکو، زینت کردن، استعمال بوی خوش، شاد کردن شیعیان، گذشت از تقصیر شیعیان و برآوردن حاجت آنان، صله ارحام، اطعام اهل ایمان و همچنین شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت را از دیگر اعمال مخصوص این عید بزرگ برشمرد./938/پ202/س
ارسال نظرات