۰۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۹۶۶۶۲
آیت الله علم الهدی:

حفظ و تداوم انقلاب اسلامی مرهون بصیرت عاشورایی مردم است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی قداست زدایی را مهم ترین ابزار صف آرایی دشمنان در برابر امام دانست و گفت: آنچه باعث شده انقلاب اسلامی 33 سال ایمن باشد، بینشی است که از کربلا به مردم ما به ارث رسیده است.
آيت الله علم الهدي، امام جمعه مشهد آْيت الله سيد احمد علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) با اشاره به آیه «تلک الایام نداولها بین الناس...» به بازخوانی انقلاب عاشورا پرداخت و گفت: آنچه در این میان موجب بصیرت افزایی ما است، شناخت و توجه به علل و عوامل اصلی فجایع کربلا است.

انقلاب عاشورا بینش های سیاسی اجتماعی مردم را دگرگون کرد

وی اظهار داشت: هر انقلابی مفهوم دگرگونی جامعه یا مردم را در خود دارد بنابراین اگر معتقدیم عاشورا، انقلاب است، این حرکت باید جامعه را دگرگون می ساخت حال آنکه جامعه آن روز، پس از واقعه عاشورا نه تنها به ظاهر متحول نشد بلکه مظالم و جنایات و بیدادگری ها در تداوم حکومت بنی امیه بیش از گذشته شدت یافت.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: دگرگون سازی کربلا نسبت به جوامع با همه حرکت های انقلابی یک امتیاز و تفاوت برجسته دارد؛ عاشورا گرچه جامعه را از نظر ساختار مدیریتی و تشکیلات حکومتی دگرگون نکرد ولی بینش های سیاسی اجتماعی مردم را متحول کرد آن هم دگرگونی ای که تنها به همان نسل محدود نشد و تا امروز هم ادامه یافته است. تا پیش از این حماسه عظیم، قدرت، محور ارزشمندی در بینش سیاسی مردم بود و حکومت ها را بر این اساس ارزشیابی می کردند که هر یک قدرتمندتر ارزشمندتر اما انقلاب عاشورا این بینش را به صورت کلی متحول ساخت به گونه ای که بسیاری از سلطه های جائرانه پس از عاشورا در جامعه ضدارزش جلوه کرده و هر صاحب اقتداری که سلطه اش بر مبنای زور و ستم بود منفور شد.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: عمده نقش کربلا در انقلاب همین دگرگونی بینش در عرصه اندیشه های سیاسی موجود در امت اسلام بود که تا امروز این بینش نه تنها ضعیف نشده؛ بلکه این نوع بینش از امت مسلمان به سایر ملت ها حتی آنها که مبانی تشیع را قبول ندارند، نیز نفوذ کرده است.

قداست زدایی و جاه طلبی عوامل زمینه ساز واقعه عاشورا

وی ادامه داد: باید دید ابزار این انقلاب چه بوده است و جنایات کربلا ریشه در کجا دارد. چه عواملی در جامعه کوفه بود که خود را بستر ظلم قرار دادند، عواملی که اگر در جامعه ما هم ایجاد شود به همان سرنوشت و انحرافات دچار خواهیم شد و این مردم هستند که باید جلوی این ریشه ها را بگیرند و بستر را برای جنایت ظالمین فراهم نکنند.

آیت الله علم الهدی، پول پرستی مردم را نخستین عامل در این زمینه دانست و افزود: اگر مفاسدی در جامعه فرهنگ شد دیگر حتی نخبگان، علما، اندیشمندان و بزرگان جامعه را هم فراخواهد گرفت، معاویه در بیست سال حکومتش کاخ نشینی و توسعه لذت و شهرت را فرهنگ سازی کرد وقتی این گونه شد همه در سراشیبی سقوط می افتند و نخبگان هم به فساد کشیده می شوند.

وی، قداست زدایی از ولایت را از مهم ترین عوامل صف آرایی دشمنان در برابر امام در کربلا ذکر کرد و گفت: قداست زدایی از رهبری از زمان خود پیامبراکرم(ص) و فتح مکه آغاز شد و شبکه زیرزمینی منافقان در قالب یک حزب 25 نفره شروع به تخریب شخصیت حضرت کردند و در ثقیفه خود را نشان دادند. با این قداست زدایی کار را به جایی رساندند که وقتی مساله رهبری پس از پیامبر(ص) مطرح شد حضرت علی(ع) با همه برتری هایی که داشت به عنوان یک عنصر سیاسی در مقابل سایر گروه ها مطرح شد و این رقابت را رقابتی سیاسی و نه دینی جلوه دادند.

امام جمعه مشهد با اشاره به سخنان سران فتنه سال گذشته مبنی بر محدودکردن رهبر در مسائل دین و حاشیه راندن این جایگاه یادآور شد: این همان قداست زدایی از ولایت است، همان کاری که با امام علی(ع) و امام حسن(ع) انجام دادند، علت این که کوفیان یکپارچه در کربلا پشت سر عمرسعد ایستادند این بود که قداست حسین(ع) را ندیدند.

وی، قداست زدایی را مهم ترین ابزار زمینه ساز فجایع کربلا دانست و تصریح کرد: وقتی قداست زدایی شد، امامت در مقابل قدرت منزوی می شود، رهبر از دید مردم به یک عنصر سیاسی مانند سایر افراد و آلوده به همه نیرنگ های دنیای سیاست تبدیل می شود.

ایمنی انقلاب مرهون بصیرت عاشورایی مردم است

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر این جاه طلبی و قداست زدایی در بستر سیاسی جامعه ما هم پیدا شود حیات سیاسی اجتماعی ما هم همان می شود که در کربلا شد؛ عاشورا و کربلا برای قصه گفتن وابراز احساسات نیست، روایت مکرر عاشورا برای بصیرت افزایی و کاربرد به روز آن در جامعه است.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: عبرت گیری از واقعه عاشورا به جامعه پیرو حسین(ع) قدرت و بصیرت می دهد؛ از این رو شکست نمی بیند. آنچه باعث شده انقلاب اسلامی 33 سال ایمن باشد بینشی است که از کربلا به مردم ما به ارث رسیده است./930/پ201/س
ارسال نظرات