۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۹۷۲۲۹
مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان:

عمل به نیات واقفان اولویت سازمان اوقاف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به وجود بیش از 18 هزار موقوفه در مناطق مختلف استان، گفت: مهم ترین اولویت این سازمان عمل به نیت واقفان است.
مير کاظم حسيني اشکوري، مدير کل اوقاف و امور خيريه گيلان،
حجت الاسلام سید کاظم میر حسینی اشکوری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت اظهار داشت: وقف، صدقه جاریه و نوعی مدیریت اموال، بعد از مرگ است.

مدیر کل اوقاف گیلان، با بیان این که براساس آموزه های دینی وقف نوعی سرمایه گذاری است که همه سودش به شخص واقف می رسد و بهترین ذخیره برای قیامت و آخرت است، خاطرنشان کرد: وقف افزون بر این که در آموزه های دینی جایگاهی والایی دارد، امری فطری است و براساس فطرت نوعدوستی انسان انجام می شود.

حجت الاسلام حسینی اشکوری، درخصوص رویکرد اطلاع رسانی و تبلیغی اوقاف در هفته وقف، اظهار داشت: با توجه به این که یکی از بزرگ ترین مشکلات اوقاف گیلان موقوفه خواری است، این سازمان برنامه های تبلیغی متنوعی برای آگاهی جامعه از مسأله وقف طراحی و اجرا کرده است.

مدیر کل اوقاف گیلان با تقسیم موقوفه خواران به دو گروه آگاه و ناآگاه، گفت: موقوفه خواران آگاه با علم به موقوفه بودن و یا انگیزه سودجویی موقوفه خواری می کنند.

وی اضافه کرد: امسال با اقامه دعوی از سوی اوقاف گیلان در محاکم قضایی 50 رأی علیه موقوفه خواران صادر شده و این افراد محکوم به پرداخت حقوق موقوفات شده اند.

مدیر کل اوقاف گیلان، به فعالیت های تبلیغی اوقاف گیلان اشاره و اظهار داشت: امسال 127 مبلغ به مناطق مختلف اعزام شدند.

حجت الاسلام حسینی اشکوری،  در ادامه افزود: امسال 40 هزار جلد کتاب و مجله در حوزه وقف، علوم دینی و معارف اسلامی بین روحانیان، ائمه جمعه و جماعات استان توزیع شد.

مدیر کل اوقاف گیلان، همچنین از ثبت هشت موقوفه جدید امسال در استان خبر داد و گفت: امسال دو موقوفه در تالش، دو موقوفه در رشت و چهار موقوفه در لاهیجان به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به تلاش های اوقاف گیلان برای جهت دهی به نیات واقفان، اظهار داشت: وقف باید با نیاز زمان به پیش برود و اکنون در کشور وقف هایی برای تقویت انرژی هسته ای، مبارزه با جنگ نرم و حمایت از دانشجویان کم بضاعت وقف هایی انجام شده است.

حجت الاسلام حسینی اشکوری، تعداد موقوفات گیلان را 18 هزار و 850 موقوفه اعلام کرد و گفت: از این تعداد، 15 هزار و 379 موقوفه متصرفی و سه هزار و 471 موقوفه غیرمتصرفی است.

وی درباره اقدامات اوقاف گیلان در حوزه بقاع متبرکه، اظهار داشت: در حوزه بقاع کار تفکیک بقاع واقعی را از بقاع غیر واقعی به جدیدت دنبال می کنیم و تاکنون 67 بقعه غیر واقعی و جعلی شناسایی کرده ایم.

مدیر کل اوقاف گیلان، اضافه کرد: با 24 بقعه جعلی برخورد شده و اکثر برخوردها به صورت تخریب بوده است.

وی همکاری مردم مناطقی که در آنها بقاع جعلی شناسایی شده را با اداره اوقاف گیلان ستودنی توصیف کرد و گفت: در محل بقاع جعلی تخریب شده، مراکز فرهنگی، حسینیه، کتابخانه و دارالقران احداث شده است./950/ت302/س
ارسال نظرات