۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۹۷۷۸۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

مجلس خبرگان بصیر، فتنه شناس و آگاه و متشکل از علمای انقلابی و آگاه به وظیفه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تبیین رسالت ها و ماموریت های طلاب و روحانیان حوزه های علمیه، بی تفاوتی نسبت به مسائل سیاسی و منزوی شدن را نادرست خواند و با اشاره به تکاپوی حوزویان برای اجرایی کردن بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب، خواستار شتاب در روند تحول حوزه شد.
آيت الله عباس كعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، عصر چهارشنبه در دیدار شماری از طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران، با بیان توصیه هایی به طلاب، توجه و توکل به خدا را جان مایه کار طلاب دانست و گفت: اگر طلبه ای با قرآن مانوس نباشد و اهل راز و نیاز نباشد، ممکن است در علم حصولی موفقیت هایی را به دست آورد، اما از روحانیت و نورانیت در او خبری نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طلبه برای نور بخشیدن به جامعه، ابتدا باید خود نورانی و روحانی باشد، ابراز داشت: طلبه و روحانی باید جامعه را به سمت توحید و معرفت دعوت کند و از لحاظ فکری و اخلاقی تاثیرگذار باشد و جامعه را از ظلمات به سوی نور هدایت کند.

امام خمینی شعاعی از نور رسول الله بودند

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: امام خمینی(ره) پرتو و شعاعی از نور رسول الله بودند و همه این شاخصه ها و ویژگی ها را در خود ایجاد کرده بودند و با توجه به توکل، بینش، بصیرت، قلب روحانی و اخلاصی که داشتند، توانستند دل ها را به سوی خود جذب کنند.

وی طلبگی را یک امر و شغل مقدس ارزیابی کرد و گفت: طلاب می توانند با خودسازی در رشد و تعالی زندگی انسان معاصر و تبیین پیام اسلام و آرمان های اسلامی تمدن سازی کنند.

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: امروز بشریت تشنه پیام دین و آموزه های الهی است و ان شاءالله به زودی شاهد خاورمیانه بدون اسرائیل خواهیم بود.

وی بصیرت سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی را برای طلاب امری لازم ارزیابی کرد و بیان داشت: طلبه نمی تواند نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت باشد، طلبه باید از اخبار و رویدادها مطلع باشد و بر اساس آن به وظیفه خود عمل کند.


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طلابی که گوشه گیر، منزوی و درون گرا هستند و از جامعه جدا می شوند، طلاب موفقی نیستند، همین طور طلابی که درس و بحث و مسائل اخلاقی را رها کرده و به طور کلی برون گرا می شوند؛ طلبه موفق هم باید درس بخواهند و هم رسالت ها و وظایف خود را به خوبی بشناسد.

وی افزود: آگاهی سیاسی باعث می شود که طلبه عمق پیدا کند و در راستای عمل به وظایف خود و فداکاری برای اسلام و انقلاب رسالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: امام راحل در دفاع از اسلام بسیار قاطع بودند و سنگ بنای بزرگ ترین انقلاب در تاریخ بشریت بعد از بعثت و حرکت اولیای الهی را ایجاد کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی است که دل ها را به سوی خود جذب کرد، گفت: همان گونه که پیروزی انقلاب اسلامی یک معجزه الهی بود، تداوم آن نیز یک کرامت الهی است و خوشبختانه این نظام دستاوردهای بی شماری را به دست آورده است.

وی با بیان اینکه ملت ایران به یک ملت الگو تبدیل شده و پرچم اسلام را برافراشته است، اضافه کرد: با وجود سنگ اندازی ها و توطئه های مختلف دشمنان، انقلاب اسلامی محکم و استوار به راه خود ادامه می دهد و حتی یک روز هم مسیر پیشرفت کشور متوقف نشده است.

گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان برتر و مسلط بشریت در آینده نزدیک است

آیت الله کعبی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه ، از صدور تفکر انقلاب اسلامی سخن گفت و با بیان اینکه این تحولات نشان داد زوال رژیم صهیونیسی نزدیک است، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان برتر و مسلط بشریت در آینده نزدیک است و این موضوع جریانی تعطیل بردار نیست و نشانه آن خاورمیانه اسلامی به رهبری ایران و بدون اسرائیل است.

وی با اشاره به اینکه تحولات اخیر در تونس، مصر و دیگر کشورها، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به هراس انداخته است، تصریح کرد: آنها برای ایجاد انحراف در حرکت مردمی این کشورها دست به نقشه های مختلفی زده اند و می خواهند این حرکت ها را به نفع خود مصادره کنند.

حوزه برای عملیاتی کردن بیانات و مطالبات رهبری به تکاپو افتاده است

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این جلسه که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، پاسخگوی سؤالات طلاب بود و در خصوص رهنمودهای مقام معظم رهبری و سفر ایشان به قم، بیان داشت: رهنمودهای ایشان مورد توجه حوزویان و روحانیت است.

وی افزود: به ویژه بعد از سفر پرخیر و برکت ده روزه رهبر معظم انقلاب اسلامی نهادهای حوزوی، روحانیان، جامعه مدرسین و دیگر نهادها برای اجرایی کردن بیانات ایشان به تکاپو افتاده اند.

آیت الله کعبی افزود: اجلاس آینده جامعه مدرسین با حضور علمای بلاد که در اسفندماه سال جاری برگزار می شود نیز با رویکرد و محوریت تعامل و تحول در حوزه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری خواهد بود.

وی بیان داشت: در همین راستا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یک دبیرخانه، شورای سیاستگذاری و کمیسیون های مختلفی را به منظور پیگیری و اجرایی کردن بیانات ایشان راه اندازی کرده است.

تحول حوزه صرفا به معنای تغییر کتب درسی نیست

این استاد حوزه علمیه در خصوص ضرورت تحول در حوزه و تغییر کتب درسی، تصریح کرد: تحول صرفا به معنای تغییر کتب درسی نیست، برنامه ریزی برای ارتقای کمی و کیفی حوزه های علمیه باید در همه عرصه ها باشد و متون درسی نیز در سیر تحول با اتقان و لحاظ محتوای علمی و طبق شرایط خاص خود مشمول برنامه های تحول هستند.

مواضع جامعه مدرسین در راستای تحکیم نظام و دفاع از ولی فقیه بوده است

وی در خصوص موضع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره یکی از شخصیت هایی که درنظام نیز سوابقی دارد، گفت: جامعه مدرسین همیشه مواضع خود را اتخاذ و اعلام کرده است و مواضع این نهاد برجسته حوزوی در مسیر تحکیم نظام و دفاع از ولایت فقیه و پشتیبانی از مقام معظم رهبری بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اجلاس آتی خبرگان رهبری و اجتمال تغییر در ریاست این مجلس، گفت: مجلس خبرگان مجلس بصیر، فتنه شناس و آگاه و متشکل از علمای انقلابی و آگاه به وظیفه است و تا الان نیز به خوبی عمل کرده و در جریان فتنه و بعد از آن همواره علیه فتنه گران موضع گرفته است.

مسؤولان با حفظ اتحاد پیرو مقام معظم رهبری باشند

آیت الله کعبی درخصوص تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ وحدت مسؤولان، تصریح کرد: با توجه به نقشه های دشمنان، تلاش برای ایجاد وحدت امری ضروری است و مسؤولان باید با حفظ اتحاد پیرو مقام معظم رهبری باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پاسخ به سؤال یکی دیگر از طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران که نظر وی را در خصوص روند تحول در حوزه های علمیه جویا شد، گفت: برنامه تحول بعد از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه همه ارکان حوزه، مسؤولان و دست اندکاران قرار گرفته و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده است، منتهی باید به بحث تحول شتاب ببخشیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مهم ترین ماموریت های روحانیت در عصر کنونی، تصریح کرد: روحانیت افزون بر حفظ اصالت دینی باید به روز شود تا بتواند متناسب با ماموریت های جهانی پاسخگوی نسل معاصر و نیازها باشد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات