۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۹۸۶۲۳
آیت الله سبحانی:

چاپ کتبی که باعث تفرقه می شود حرام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی چاپ کتبی که باعث تفرقه در امت اسلام و از بین رفتن اندیشه و فکر جامعه می شود را به طعامی مضر و مسموم تشبیه کرد و چاپ این گونه کتب را حرام دانست.
افتتاح اولين نمايشگاه تخصصي کتاب حوزه در قم آيت الله سبحاني در افتتاح اولين نمايشگاه تخصصي کتاب حوزه در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز به کار نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه که در مجتمع امام خمینی قم برگزار شد برپایی این نمایشگاه را اقدامی ارزشمند و گامی مهم در جهت خدمت به طلاب حوزه های علمیه ارزیابی کرد.

وی در ادامه با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام صادق (ع) هفته وحدت را گرامی داشت و با اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص) تاکید کرد: دین مبین اسلام به مساله فرهنگ در جامعه اهتمام ویژه ای دارد.

وی تصریح کرد: قلم عالم افضل از دماء شهدا است و اگر قلم عالم و دانشمند نبود شهدا هرگز در میدان به خون خود آغشته نمی شدند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اهتمام ویژه اسلام به مساله فرهنگ و قلم ابراز داشت: باید توجه کرد که کتاب نوشتن مهم نیست بلکه محتوای آن مهم تر است.

وی افزود: علمای گذشته هر وقت دست به قلم می شدند به نیازهای جامعه توجه می کردند و افزون بر پر کردن خلأها هجمه ها را پاسخ می دادند و یک عالم و دانشمند باید ببیند در جامعه چه نیازی است و در نوشتن کتاب به دنبال رفع آن باشد.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: در روایات و آموزه های دینی نیز تاکیدات بسیار زیادی در زمینه علم وجود دارد، کجا هستند مستشرقانی که اسلام را به گونه ای دیگر معرفی می کنند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به عرضه کتاب در داخل و خارج از کشور یاد آور شد: در داخل کشور بر چاپ و انتشار کتب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد نظارت می شود ولی گاهی نیز از دستشان در می رود.

وی افزود: اما در کشور لبنان هیچ کنترل و نظارتی بر عرضه کتب نیست و ناشران باید توجه کنند کتابی چاپ شود که مشکل و دردی را دوا کند و اگر کتابی مشکلی را حل نمی کند و مفرق الجمع و الجماعه هست چاپ آن حرام است.

این مرجع تقلید با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر وحدت از چاپ کتبی که به این مهم خدشه وارد کند انتقاد کرد و گفت: باید در جهان اسلام کتبی چاپ شود که باعث وحدت امت اسلام شود و چاپ کتابهایی که به تفرقه دامن می زند نه به نفع شیعه است و نه به نفع اهل سنت.

وی تصریح کرد: مسئولانی که در انتشارات ها هستند نباید به فکر درآمد باشند بلکه باید در فکر اندیشه جامعه باشند و باید توجه داشت کتابی که مفرق الجماعه است و اندیشه را از بین می برد همچون طعامی مضر، مسموم و چاپ آن حرام است.

حضرت آیت الله سبحانی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد را در نظارت بر چاپ و انتشار کتاب مهم ارزیابی کرد و با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در اردیبهشت ماه سال آینده خواستار نظارت بیشتر بر عرضه کتب در این نمایشگاه شد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات