۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۹۸۷۷۸
استاد حوزه علمیه تهران:

سلوک حقیقی، تطابق رفتار انسان با سیره اولیای خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تهران گفت: کم‌ترین حسن شرح صدر و فروبردن خشم این است که انسان از هیچ حادثه ای ملول و دلتنگ نمی شود، سلوک حقیقی این است که رفتار انسان مطابق رفتار و گفتار اولیای خدا باشد.
همايش علمي، نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدرضا رنجبر، استاد حوزه علمیه تهران، عصر روز گذشته در همایش نسیم هدایت در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به تعبیر پیامبر اکرم(ص) به سراج منیر اظهار داشت: ایشان زمانی رحمت و هدایت خواهند بود که ما چشم بینا داشته باشیم وگرنه همین پیامبر رحمت می شود، مزاحم انسان همان طور که برای ابوجهل و ابولهب و ... این‌گونه شد.

وی با بیان این‌که اولیا و انبیای الهی برای عده ای بار و برای گروهی یار هستند، افزود: در عاشورا مردم، امام را مزاحم خود دیدند که بر رویش شمشیر کشیدند چرا که چشم بینا نداشتند.

حجت الاسلام رنجبر تأکید کرد: برای هدایت و تشخیص راه، هم چشم نیاز است و هم چراغ؛ خداوند چراغ را می‌دهد؛ اما بینایی بصر بر عهده ما است. اگر هر دوی این ابزارها فراهم شد آن‌گاه می توان از نور هدایت بهره جست وگرنه ممکن است انسان باطل را به جای حق بپذیرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در فتنه 88 نیز بسیاری چشم بینا نداشتند و فریب خوردند. آنچه باعث عدم بینایی و بصیرت می شود، داشتن تعلقات است که انسان را نابینا می کند، بینایی که رفت، اولیای خدا بار و مزاحم می شوند.

وی گفت: از ویژگی‌های دیگر چراغ این است که اگر بدان رو کنیم در اثر نور آن اطرافمان را می‌بینیم، اما وقتی پشت کنیم جز سایه خود ان هم بزرگ‌تر از خودمان چیزی نخواهیم دید و دچار خودبینی خواهیم شد، پیامبر(ص) نیز این‌گونه است، کسانی که به ایشان رو کنند هدایت خواهند شد.

حجت الاسلام رنجبر تصریح کرد: از دیگر خصوصیات چراغ این است که تا در جای خود قرار نگیرد روشن نمی شود؛ از این رو هر که می‌خواهد به نور و نورانیت برسد باید در جایگاه خود قرار گیرد یعنی پیرو صراط که اهل بیت(ع) هستند باشد و طبق سیره آنان زندگی کند تا به نور برسد.

وی با اشاره به این حدیث پیامبر(ص) که فرمودند هنگام خشم ساکت باش ابراز داشت: کم‌ترین حسن شرح صدر نیز این است که دیگر انسان از هیچ حادثه ای ملول و دلتنگ نمی شود. ممکن است در ظاهر آشفتگی پیدا کند؛ اما چون به هندسه عالم آگاه است دلش آرامش دارد.

استاد حوزه علمیه تهران گفت: سکوت در هنگام خشم، بهترین تنبیه فرد مقابل است و دارای ارزشی بسیار، این تنها حماسه کربلا نیست که مختار دارد. خداوند در کنار هر ستمگری، یک مختار قرار داده است تا نتیجه کارهای ظالم به خودش بازگردد.

وی با بیان این‌که نگاه ما به زندگی باید به صورت مثلثی باشد نه خطی اظهارداشت: در این صورت دیگر شاهد بگومگوهای بیهوده نخواهیم بود. فروبردن خشم همان سیروسلوک واقعی است؛ سلوک حقیقی این است که رفتار انسان مطابق رفتار و گفتار اولیای خدا باشد./930/پ201/س
ارسال نظرات