۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۹۹۸۵۱
معاون تبلیغ حوزه علمیه گلستان:

تبلیغ چهره به چهره تأثیر‌گذارترین راه در حل مسائل خویشاوندی است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان با اشاره به این که هیچ نوع تبلیغی تأثیر گذاری تبلیغ چهره به چهره را ندارد، ادامه داد: اگر چه ممکن است شعاع آن محدود باشد، اما عمیق و درازمدت است و در جان مخاطبان نفوذ می‏کند و آنان را دگرگون می‌کند.
آرشيو
حجت الاسلام محمدعلی فارقی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به در پیش بودن عید نوروز گفت: این عید افزون بر باستانی و سنتی‌بودن مورد تأیید دین مبین اسلام نیز قرار گرفته است و ائمه اطهار(ع) نیز نظر مثبتی نسبت به آن داشتند.

وی با بیان این که صله رحم و دستگیری از نیازمند، یکی از نکات مهم مورد تأکید دین مبین اسلام است، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) نیز همواره به اجرای صحیح این گونه آداب اسلامی سفارش کرده اند.

حجت الاسلام فارقی با اشاره به این که پیامبر گرامی اسلام، صله رحم را جزء دین و از اهداف رسالت خویش معرفی کردند، تصریح کرد: از منظر تفکر دینى نقش صله‌رحم به گونه‌اى است که انجام آن سبب ساماندهى، ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرار گرفتن همه امور مى‌شود.

وی با بیان این که اسلام تحکیم پیوندهای خویشاوندی و استحکام روابط خانوادگی را به شدت مورد تأکید قرار می دهد، ادامه داد: این همه تأکید و سفارش نسبت به صله رحم در قرآن و احادیث، بیانگر ضرورت و نقش حیاتی آن است.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان با اشاره به این که در آموزه‌هاى دینى، ارتباط خویشاوندی و پایبندى به آن، تأمین‌کننده سلامت و عافیت امور انسان معرفى شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به آثار ژرف صله رحم در حوزه فردی، اجتماعی، زندگی دنیوی و اخروی انسان، آیات و روایات به صورت گسترده بر آن تأکید ورزیده و اهمیت آن را گوشزد کرده اند.

حجت الاسلام فارقی با بیان این که ترک پیوند با خویشاوندان از سوی اسلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است، تصریح کرد: این نکته نشان دهنده توجه بسیار جدی دین مبین اسلام به به جای آوردن صله رحم است.

وی در ادامه سخنان خود به وظیفه مبلغان در ترویج و تبلیغ صله رحم، دید و بازدید و نظافت در آستانه فرا رسیدن سال نو درسطح جامعه اشاره کرد و گفت: مبلغان به عنوان سفیران عرصه تبلیغ احکام دینی باید با ترویج صلح رحم و دوستی به عنوان یکی از مهم‌ترین سنت های پیامبر اسلام(ص) نشاط و شادابی را در جامعه گسترش دهند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه گلستان با بیان این که تبلیغ صله رحم به عنوان یکی از آداب مهم مورد تأکید اسلام در همه زمان‌ها یکی از وظایف مهم مبلغان است، خاطرنشان کرد: توجه به این مسأله مهم در ایام تعطیلات نوروز بیشتر مورد توجه مبلغان است.

حجت الاسلام فارقی از مبلغان به عنوان حافظان سنت اسلام و ائمه اطهار(ع) یاد کرد و گفت: همه تلاش تبلیغی مبلغان در جهت ترویج معارف اسلامی و آموزه‌های قرآنی خلاصه شده است.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که تبلیغ چهره به چهره صله رحم یکی از تأثیر‌گذاری ترین نوع تبلیغ در ترویج این سنت اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مبلغان باید با صورت عملی این سفارش پیامبراسلام (ص) را در محل تبلیغی خود عملی کنند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان با بیان این که ارتباط چهره به چهره تأثیر‌گذاری تبلیغ را دو چندان می کند، ادامه داد: تنها بیان مسائل به صورت تئوری در امر تبلیغ دین تأثیرگذاری چندانی ندارد.

وی با اشاره به این که تبلیغ چهره به چهره سنت قدیمی و تاریخی حوزه‌های علمیه است، گفت: مبلغان نباید با ورود ابزارهای جدید درعرصه تبلیغ نسبت به تبلیغات سنتی حوزه، یعنی خطابه و منبر تریبون بی‌اعتنا باشند  و یا نقش آن را حقیر بشمارد.

حجت الاسلام فارقی با بیان این که تبلیغ چهره به چهره  یک روش مفید، کارآمد و مطابق با سنت و الگوی تاریخی تبلیغ حوزه باید مورد توجه قرار گیرد و محفوظ بماند، ادامه داد: امروز حتی مبلغان باید این روش تاریخی را بیشتر تقویت کنند و آن را تکمیل  کنند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان با اشاره به این که هیچ نوع تبلیغی تأثیر‌گذاری تبلیغ چهره به چهره را ندارد، ادامه داد: اگر چه ممکن است شعاع آن محدود باشد، اما عمیق و درازمدت است و در جان مخاطبان نفوذ می‏کند و آنان را دگرگون می‏‌کند.

حجت الاسلام فارقی از گفت‌و‌گوی چهره به چهره، به عنوان تأثیرگذارترین نوع تبلیغ یاد کرد و افزود: امروز دشمنان اسلام نیز فرقه‌های انحرافی و مورد حمایت غرب را به صورت چهره به چهره در مناطق مورد نظرخود تبلیغ می کنند و این نشان دهنده تأثیرگذاری این نوع تبلیغ است.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت گرگان با بیان این که فرق ضاله و ادیان انحرافی رویکرد خود را به تبلیغ چهره به چهره تغییر داده اند، خاطرنشان کرد: ارتباطات دوسویه و چهره به چهره از دیرباز یکی از مؤثر ترین نوع تبلیغ بوده است و به همین دلیل امروز مورد توجه دشمنان اسلام نیز قرار گرفته است.

وی با بیان این که تبلیغ چهره به چهره صله رحم تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی جامعه را بیشتر خواهد کرد، ادامه داد: بزرگان حوزه بهترین شیوه تبلیغ و پاسخ‌گویی را شیوه چهره به چهره می دانند و تاثیر‌گذاری و نفوذ در روش‌های دیگر نسبت به روش‌های حضوری و چهره به چهره به یقین کمتر است.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان همچنین به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقویت و گسترش تبلیغ چهره به چهره از سوی مبلغان اشاره کرد و گفت: تبلیغات چهره به چهره به منظور انتقال پیام مؤثر‌ترین عنصر در ایجاد ارتباط فرهنگی است.

حجت الاسلام فارقی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که مبلغان در تبلیغ چهره به چهره باید آموزه های اخلاقی مورد تأکید دین مبین اسلام را برای اقشار مختلف مردم تبیین کنند، تصریح کرد: این نوع تبلیغ بهترین فرصت برای تبیین ارزش‌های دینی و اسلامی برای مردم است./950/ت301/س
ارسال نظرات