۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۵۸۸۴۸

کتاب «علم،‌ ظن و عقیده» به چاپ رسید

خبرگزاری رسا ـ کتاب «علم،‌ ظن و عقیده» تألیف حجت الاسلام محمدتقی سهرابی‌فر از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
کتاب علم،‌ظن و عقيده

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «علم،‌ ظن و عقیده» نتیجه تلاش علمی حجت الاسلام محمدتقی سهرابی فر است و به واکاوی موضوع علم و ظن در اعتقادات می پردازد.

 

چیستی معرفت، امکان دستیابی به آن، چیستی و اهمیت عقیده، انواع معرفت و امکان آن در آموزه های دینی، عوامل حصول ظن در انسان ها و مراحل و مقدمات شک لگیری ظن در آموزه های دینی، تأثیر انسان و ساحت های وجودی او در باورها و مقدار این تأثیرگذاری، موضوع تقلید و لزوم علم در اعتقادات، معنای حجیت علم و تفاوت آن با حجیت برخی از ظن ها، از جمله مباحث این اثر به شمار می آید.

 

همچنین تبیین عوامل و نتایج زیانبار به این عامل مهم که جلوگیری از زعامت سیاسی و علمی اهل بیت علیهم السلام و فاصله گرفتن جامعه اسلامی از آموزه های معصومان علیهم السلام نقش مهمی در این گرایش داشته است و نیز تبیین شاخص هایی در دو حوزه فاعل شناسا و متعلق شناسا که ما را به یقین های مطابق با واقع نزدیک می کند، از جمله موضوعات مهم دیگری است که مؤلف به آنها پرداخته است در عقاید، ذات، صفات و افعال خدای متعال سخن به میان می آید و براساس حکم عقل و قرآن، نمی توان مطلبی را با حدس و گمان به خداوند نسبت داد.

 

رعایت این نکته قرآنی از سوی عالمان مذاهب و فرق، چهره ناب دین را ظاهر کرده و موجب خواهد شد تا بسیاری از اختلافات برخاسته از حدس ها و گمان ها رخت بربندد.

 

این کتاب در 352 صفحه، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 12000 تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است./913د102/ق

ارسال نظرات