۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۴۹۴۷۴
استاد حوزه علمیه:

مواسات و مقاومت راهبرد مهم مقابله با دشمن است

مواسات و مقاومت راهبرد مهم مقابله با دشمن است
استاد حوزه علمیه گفت: مواسات، تقویت باورهای دینی و صبر و استقامت و مقاومت سه راهبرد اصلی مقابله با دشمن در عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

حجت‌الاسلام علی محمدی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اجرای رزمایش کمک مؤمنانه مواسات در کشور، اظهار کرد: مواسات از مؤلفه‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این بر اساس روایات اسلامی مواسات از جنود عقل است، افزود: در بیان امام صادق (ع) مواسات از جنود عقل است: «اِعرِفُوا العَقلَ وجُندَهُ وَالجَهلَ وجُندَهُ تَهتَدوا... إنَّ اللّه َ عز و جل... جَعَلَ لِلعَقلِ خَمسَةً وسَبعینَ جُندًا... فَکانَ مِمّا أعطَی العَقلَمِنَ الخَمسَةِ وَالسَّبعینَ الجُندَ... وَ المُؤاساةُ وَ ضِدَّهَا المَنعَ...».

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: بنا به فرموده این امام همام عقل و لشکریانش و نادانی و لشکریانش را بشناسید تا هدایت یابید خداوند متعال برای عقل، هفتادوپنج سرباز قرار داد، سربازانی که خداوند به عقل بخشید، عبارت‌اند از همدردی که ضد آن دریغ داشتن است.

وی تصریح کرد: به همین جهت حضرت در معرفی یکی از اعمال مقرِّب الی الله فرمودند: «تَقَرَّبُوا إِلَی اللَّهِ تَعَالَی بِمُوَاسَاةِ إِخْوَانِکمْ» و تأکید کردند با همدردی با برادران خود، خویشتن را به خدا نزدیک کنید.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت رزمایش مواسات برای جامعه ایمانی آخرالزمان، اظهار کرد: راهبرد مواسات در عصر غیبت نه‌تنها اهمیت خود را از دست نمی‌دهد بلکه یکی از اصلی‌ترین راهبردهای استمرار حیات و هویت ایمانی در برابر هجمه‌ها و جنگ‌های ترکیبی دشمنان در آخرالزمان است.

وی تصریح کرد: اهمیت این موضوع تا آنجا است که امام صادق (ع) یکی از بایسته‌های رفتاری مؤمنان در آخرالزمان را مواسات و آن را مصداق عمل صالح معرفی کردند.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: حضرت این مطلب را در تفسیر سوره مبارکه عصر چنین بیان می‌فرمایند: منظور از «العصر» عصر خروج قائم علیه السّلام است؛ «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ» یعنی دشمنان ما؛ «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا» یعنی به آیات ما ائمّه؛ «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» یعنی مواسات با برادران؛ «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ» یعنی به امامت و «وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» یعنی در دوران فترت و غیبت امام.

وی افزود: بر اساس این تفسیر ما تا زمانی که در بین دشمنان قرار داریم در معرض انواع آسیب‌ها و هجمه‌ها اعم از جنگ‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم. در چنین شرایطی امام (ع) برای مقابله با دشمن، به این سه راهبرد مهم اشاره می‌کنند: مواسات، تقویت باورهای دینی و صبر و استقامت و مقاومت./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات