۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۹
کد خبر: ۶۵۱۰۳۹
منبرهای مجازی؛

حجت الاسلام رضوی مهر: جامعه اخلاق مدار از نگرانی ها رهایی پیدا می کند

حجت الاسلام رضوی مهر: جامعه اخلاق مدار از نگرانی ها رهایی پیدا می کند
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تبیین مهم ترین شاخصه های جامعه اخلاق مدار، چنین جامعه ای را برخوردار از روحیه صلح و صفا و بدور از نگرانی ها توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، جامعه متخلق به ارزش ها را جامعه پایدار و با صلابت در مسیر حق و لبریز از لذت های معنوی توصیف کرد.

وی ضمن تبیین مهم ترین شاخصه های جامعه اخلاق مدار، چنین جامعه ای را برخوردار از ارزش های اسلامی و انسانی همچون صداقت، ایثار و بدور از رذائل اخلاقی توصیف و تاکید کرد که چنین جامعه ای هرگز گرفتار نگرانی ها نمی شود.

آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم سخنان این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

جامعه اخلاق مدار جامعه ای است که خلوت و جلوت را یکسان بداند؛ همان گون که اصلاح فرد فرد جامعه موجب اصلاح کل جامعه می شود برنامه های دین و معارف اسلام و گفته های ارزشمند قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت هم ناظر به این دو مساله است، هم فرد محور و هم جامعه محور است.

چراکه هر دو در کنار هم تکامل یافته و این قطعه گمشده امروز جامعه ما را ترمیم می کند، اگر جامعه ما بر مدار صداقت، هجرت و جهاد برای خدا و گذشت و انفاق فی سبیل الله قرار گیرد از نگرانی ها خلاصی پیدا می کند؛ اگر جامعه ما به دستگیری از نیازمندان اقدام کند و افراد دست یکدیگر را بگیرند هرگز از یکدیگر مچ گیری نمی کنند.

جامعه ای به دروغ، تهمت، افترا و شایعه مبتلا می شود که از ارزش ها و اخلاق فاصله گرفته باشد، ما اگر سلوک نبی مکرم اسلام را نگاه می کنیم می بینیم که همه سلوک ایشان حجت بر همه مسلمین است؛ پیامبر(ص) در میان انصار و مهاجرین و حتی در کنار یهود و مسیحیان در مدینه و حتی در کنار مشرکان  معاندین در مکه موجب صلح و آرامش شده بود و زندگی مسلمانان آن گونه ای که مرضی رضای خدا بود به پیش می رفت تا جایی که صبر و حوصله و حلم ایشان که فقط و فقط خود حضرت و ام المؤمنین حضرت خدیجه(س) و امام علی(ع) به کعبه به نماز می ایستادند.

امروز این نقطه عطفی است که شعاع آن همه کره زمین را دربر گرفته و همه جا در اوقات صلاه به سمت و سوی کعبه به نماز می ایستند؛ اگر اخلاق پیامبر و صبر ایشان نبود مردم از اطراف ایشان فاصله می گرفتند.

پس باید فنداسیون جامعه را بر اساس فضائل و ارزش های اخلاقی که با اصل کرامت انسان مغایرت ندارد، بنا کنیم و هرچه از ناپسندی ها و رذائل است که موجب فقر و گرفتاری و نفرین اهل آسمان می شود را دور کنیم، آن وقت جامعه ما مهربانی را خواهد دید، لذت های معنوی در همه جامعه توزیع می شود، زندگی ها در آسایش و انسان در جایگاه واقعی خود قرار می گیرد؛ به خاطر همین فرمود من عتید و رقیب را قرار دادم، به خاطر همین فرمود من وجدان را برای شما قرار دادم، این شورای نگهبان درونی، انسان را نگهبانی و حراست می کند که از عبدالله بودن که همان ولایت الله است خارج نگردد.

 

تعداد بازدید : 3
حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
احسنتم. خوب بود
کاری ارزشمند در ماه رمضان امسال
0
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
اینها را مکتوب و تجمیع شده در اختیار مبلغان قرار دهید
0
0