۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۵۱۲۹۹
شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان؛

حضرت خدیجه، مصداق و اسوه توکل و تقرب به درگاه الهی

حضرت خدیجه، مصداق و اسوه توکل و تقرب به درگاه الهی
آیت‌الله تحریری کفت: حضرت خدیجه(س) همسر برترین بنده شایسته پروردگار و مادر بزرگ‌ترین بانوی عالم حضرت فاطمه(س) و یازده امام معصوم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز یکشنبه در تبیین شرح دعای دهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ، گفت: «خدایا قرارم ده در این ماه از توکل‌کنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به‌حق احسانت ای هدف نهایی جویندگان».

وی با بیان اینکه دهمین روز از ماه مبارک رمضان سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) است، ادامه داد: حضرت خدیجه(س) همسر برترین بنده شایسته پروردگار، پیامبر اکرم(ص) و مادر بزرگ‌ترین بانوان عالم حضرت فاطمه(س) و یازده امام معصوم هستند و این از افتخارات این بزرگ بانوی اسلام به شمار می‌رود.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه در دعای روز دهم سه مساله مهم مطرح و از خداوند درخواست می‌شود، ابراز کرد: حضرت خدیجه(س) مظهر این امور مهم هستند و انسان در مسیر کمال باید آن‌ها را کسب کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به فرازی از دعای روز دهم ماه مبارک رمضان، گفت: در فرازی از این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم ما را از توکل‌کنندگان بر خودش قرار دهد؛ توکل یک حقیقتی است که همه موجودات بر آن آفریده شدند؛ انسان همواره نیاز به تکیه‌گاه دارد و تکیه‌گاهی بزرگ‌تر از ذات اقدس اله وجود ندارد.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) با نورانیتی که داشتند مقام والای رسالت پیامبر اکرم(ص) را درک و با تمام وجود حضرت را پذیرفتند و شیفته ایشان شدند، حضرت با اتکا به خداوند در این وادی حرکت کردند و در یاری پیامبر(ص) از هیچ کمکی دریغ نکردند به حدی که اموال، آبرو و شخصیت خویش را که از بزرگان آن دوران محسوب می‌شدند در مسیر اسلام فدا کردند و بالاترین آبرو که جایگاه بزرگ‌ترین بانوان عالم بود را کسب کردند.

آیت‌الله تحریری با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) یکی از نشانه‌ها و شاخصه‌های اهل توکل است، گفت: متوکلین باید این بانوی عظیم شأن را باید الگوی خودشان قرار دهند.

 تولیت مدرسه علمیه مروی به فراز دیگری از دعای روز دهم ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم بارالها؛ مرا از رستگاران نزد خودت قرار ده، انسان حرکتش همواره در جهت رستگاری است اما باید بداند که رستگاری در چه اموری است، طبق صریح آیات الهی؛ انسان با اطاعت از خداوند و پیامبر اکرم(ص) به فوز عظیم دست می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) عبد محض خداوند متعال و مطیع خالص امر نبی اکرم(ص) بودند، عنوان کرد: ایشان در همه شؤون از این رهبر بزرگ الهی اطاعت کردند و در مسیر الهی گام برداشتند.

آیت‌الله تحریری با استناد به آیات الهی، گفت: قرآن کریم می‌فرماید: کسی که از شقاوت و غضب الهی دور و به بهشت وارد شود این شخص به رستگاری رسیده است انسان تا زمانی که در این دنیا زندگی می‌کند نمی‌تواند به‌طور قطعی بگوید رستگار شده است بلکه باید همواره در بین خوف‌ و رجا باشد و مدام در مسیر طاعت و‌ توکل به خداوند گام بردارد و راه قرب را طی کند.

وی از خواسته‌های از دیگر مطرح‌شده در این دعا را قرب الهی بیان کرد و ادامه داد: در این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را از مقربین درگاهش قرار دهد؛ حضرت خدیجه(س) یکی از مقربان درگاه الهی بودند که بعد از پیامبر اکرم(ص) اولین زن از زنان امت و‌ عالم هستی به شمار می‌روند که به آن درجات قرب الهی نائل شدند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
خیلی عالی بود
1
0