۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۷۴۹۰۲
مدیرمؤسسه امیرالمومنین کاشان:

بعد از انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب، هیچ اقدام عملی نشده است

بعد از انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب، هیچ اقدام عملی نشده است
اصفهان - حجت الاسلام حسن زاده گفت: بعد از انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور طی سه ماه گذشته هیچگونه اقدام عملی انجام نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مجتبی حسن زاده ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با تبریک حلول ماه مبارک رجب، گفت: نهج البلاغه اخ القرآن و تالی تلو قرآن است و به فرمایش امام راحل نهج البلاغه بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است.

وی به انتخاب کاشان به عنوان نخستین شهر پایتخت نهج البلاغه کشور به مدت دو سال اشاره کرد و افزود: متأسفانه مسؤولان شهرستان کاشان عزم جدی برای استفاده از این فرصت ندارند و آثار پایتختی نهج البلاغه در کاشان بروز و ظهور ندارد.

حجت الاسلام حسن زاده به لزوم نهادینه شدن نهج البلاغه در بین مسؤولان شهرستان و در ادامه تسری آن به مردم تأکید کرد و اظهار داشت: اگر مسؤولان شهرستان کاشان خود آراسته به کلام امیرالمومنین (ع) نباشند، چگونه می‌خواهند مردم را به آن چیزی که خود فاقد آن هستند دعوت کنند.

به گفته وی بعد از انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور طی سه ماه گذشته از سوی مسؤولان هیچگونه کار عملی انجام نشده است و هرچه بوده تئوری بوده است.

مدیر مؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان ادامه داد: امروز این نگرانی و دغدغه وجود دارد که همان بلایی که بر سر پایتختی کتاب در کاشان آمد برای پایتختی نهج البلاغه در کاشان تکرار شود.

مسؤولان باید پاسخگوی عملکرد خود در رابطه با پایتختی نهج البلاغه باشند
حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به اینکه مسؤولان بعد از دو سال باید پاسخگوی عملکرد خود در رابطه با پایتختی نهج البلاغه باشند گفت: به این سؤال باید پاسخ داده شود، شهری که طلایه دار نخستین پایتختی نهج البلاغه کشور است طی سه ماه گذشته چه کار عملی انجام داده است.

وی ادامه داد: آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در کاشان دغدغه پایتختی نهج البلاغه را دارد، اما برخی مسؤولان شهرستان دغدغه‌ای ندارند درحالیکه اگر کار به مؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجّادیه داده شده بود امروز شاهد اقدامات عملی در این زمینه بودیم.

مدیر مؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان همچنین از خبرنگاران و رسانه‌ها درخواست کرد دوربین خود را روی موضوع انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور زوم کنند و از مسؤولان شهرستان کاشان مطالبه گری کنند.

حجت الاسلام حسن زاده صیانت از پایتختی نهج البلاغه را نیازمند عزم جدی مسؤولان شهرستان کاشان دانست و ابراز امیدواری کرد با کمک یکدیگر، نهج البلاغه را از پایتخت نهج البلاعه کشور، کاشان به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها معرفی کنیم.

تشکیل کتابخانه تخصصی نهج البلاغه در ۳۰ استان کشور
حجت الاسلام حسن زاده در ادامه با اشاره به پیشنهادات این مؤسسه طی دو سال پایتختی نهج البلاغه گفت: تشکیل کتابخانه تخصصی نهج البلاغه در ۳۰ استان کشور ویژه دانشجویانی که پایان نامه‌های خود را با موضوع نهج البلاغه نوشته اند، گنجانیدن برنامه نهج البلاغه در برنامه‌های هفتگی شورای شهر و تشکیل انجمن‌های نهج البلاغه پژوهی در دانشگاه‌های سراسر کشور با محوریت دانشگاه کاشان را از جمله این پیشنهادات اعلام کرد.

وی همچنین حمایت از پایان نامه‌هایی که با موضوع نهج البلاغه نوشته شده است و مرکزی برای صیانت از این پایان نامه ها، تقدیر از حافظان و ناشران و نویسندگان نهج البلاغه، تهیه ماهنامه و فصلنامه نهج البلاغه و تأثیرگذاری در سطح ملی، مسابقه کتابخوانی نهج البلاغه در سطح ملی، برگزاری نمایشگاه نهج البلاغه در استان ها، اختصاص یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور به نهج البلاغه برای تصمیم گیری و ترویج نهج البلاغه در کشور و جهان اسلام و راه اندازی مؤوسسات نهج البلاغه مشابه مؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان را از دیگر پیشنهادات این مؤسسه برشمرد.

برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری نهج البلاغه
به گفته وی شهرستان کاشان این توان را دارد تا جشنواره ملی فرهنگی هنری نهج البلاغه را مانند جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در سطح ملی برگزار کند.

وی در ادامه به عملکرد مؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجّادیه اشاره کرد و اتمام حفظ کل قرآن از سوی ۱۸ بانوی کاشانی و تجلیل از آنها، اجرای طرح اکرام و توزیع نهج البلاغه تصویری توسط تیم رسانه‌ای این مؤسسه و بزرگزاری مسابقه کشوری ملی میراث پدری از جمله اقدامات این مؤسسه اعلام کرد.

مدیرمؤسسه امیرالمومنین (ع) کاشان اعزام مبلغین نهج البلاغه به سراسر کشور، برگزاری جلسات ابتکاری ۸ دقیقه‌ای درس‌هایی از نهج البلاغه در مساجد کاشان و بیان و تفسیر ۸ دقیقه لذایذ نهج البلاغه، راه اندازی مدارس آنلاین نهج البلاغه و آموزش مجازی کشوری با عنوان برخط نهج البلاغه و رونمایی از کتاب تفکر و عملکرد انقلابی در نهج البلاغه تألیف رمضانعلی زاده حافظ کل نهج البلاغه را از دیگر اقدامات این مؤسسه برشمرد.

راه اندازی خانه‌های نهج البلاغه
حجت الاسلام حسن زاده همچنین از راه اندازی خانه‌های نهج البلاغه خبر داد و افزود: با راه اندازی خانه‌های نهج البلاغه در محله‌های کاشان و برگزاری جلسات هفتگی توسط اساتید تربیت شده در این مؤسسه مردم محله هر هفته با یک حکمت از حکمت‌های کلام امیرالمومنین (ع) آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسؤولان با نهج البلاغه آشنا شوند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد، گفت: اگر مردم با نهج البلاغه انس بگیرند بسیاری از مشکلات خانوادگی حل خواهد شد و تنها راه آن توسعه خانه‌های نهج البلاغه در کشور است که این امر نیازمند همکاری کانو‌های مساجد و پایگاه‌های بسیج است تا در هر محله‌ای یک خانه نهج البلاغه فعالیت داشته باشد./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات