۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۲۶۸۷۱
آیت الله فاضل لنکرانی:

علامه مصباح یزدی از سرمایه‌ها و ارکان علمی حوزه های علمیه بود

علامه مصباح یزدی از سرمایه‌ها و ارکان علمی حوزه های علمیه بود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آیت الله مصباح یزدی یکی از شخصیت‌های بارز علمی و از سرمایه‌ها، ذخایر و ارکان علمی حوزه های علمیه بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،‌ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سخنانی با اشاره به این که دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب، ویژگی بارز علامه مصباح یزدی(ره) بود اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی(ره) یکی از شخصیت‌های بارز علمی، از سرمایه‌ها، ذخایر و ارکان علمی حوزه علمیه قم بود.

وی در ادامه افزود: اینکه یک طلبه‌ای وارد حوزه شود و با مجاهدت‌های علمی فراوان جزء ارکان علمی و صاحب کرسی تدریس در مباحث فلسفی، تفسیری، اخلاقی و آثار فراوان علمی گردد، چیزی نیست که ما بتوانیم ساده از کنار آن بگذریم؛ چراکه تا توفیق الهی شامل حال انسان نشود کسی نمی‌تواند به این مرحله برسد؛ بلکه تلاش‌ها، مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها لازم است که انسان بتواند به این مرتبه علمی برسد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: آیت الله مصباح یزدی واقعاً مباحث فلسفی را بسیار متبحرانه و عالمانه دریافت کرده بود و درس‌های او پختگی خاصی در مباحث فلسفی به انسان ارائه می‌داد و ما باید این جهت را واقعاً الگوی خود قرار دهیم و حساب کنیم که بالأخره در پایان عمرمان کجای این حوزه و کجای این مسیر علمی قرار داریم؟

آیت الله مصباح یزدی به دنبال تربیت طلاب مطابق با نیاز زمان بود

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه افزود: به تبع این مطلب نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که آیت الله مصباح فقط به فکر تربیت و تقویت علمی خودش نبود؛ بلکه دنبال این بود که تحول و مسیر جدیدی مطابق با نیازهای زمان برای حوزه باز کند که این نکته بسیار مهمی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: ما بزرگانی را در حوزه علمیه قم داشتیم که با این که مراتب علمی بسیار بالایی پیدا کردند؛ لکن به فکر این که یک مسیر تحول جدیدی در حوزه ایجاد کنند نبودند؛ اما آیت الله مصباح یزدی از افرادی بود که واقعاً دنبال این بود تا مطابق با نیاز زمان طلبه‌ای که آشنایی با علوم انسانی هم داشته باشد نیز تربیت شود تا علوم انسانی را از دل متون اسلامی استخراج کند.

وی در ادامه افزود: این یک فکر و ایده بسیار مهمی بود که فضلای قوی در حوزه تربیت شوند که بتوانند اسلام را با توجه به مکاتب الحادی فراوانی که وجود دارد بشناسند، تحقیق کنند، مسلط برمبانی فلسفه غرب، جامعه‌شناسی و روانشناسی غربی باشند تا بتوانند موضع دین و اسلام را استخراج کرده و بیان کنند و این کار بسیار عظیم و مهمی است و از عهده هر کسی ساخته نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های خاص آیت الله مصباح یزدی مقابله با التقاط و اسلام‌شناسی‌های ادعایی بود که من به یاد دارم که در همان اوایل انقلاب وی جلساتی را داشتند و با افرادی که مدعی اسلام شناسی بودند و اسلام‌شناسی را با انتشار کتاب در دانشگاه‌ها ترویج می‌کردند، با این افکار مقابله می‌کرد؛ درحالی که بسیاری از مبانی آنها مطابق با واقع نبود؛ ولی او با چه حساسیتی و با چه غیرت و جدّیتی با آنان مصاحبه و مقابله می کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب و بعد از ارتحال امام خمینی(ره) نیز باز می‌بینیم که آیت الله مصباح در مقابله با افکاری که با متن اصلی دین سازگاری نداشت، خیلی محکم و مقاوم حضور داشت و این نیز یکی از ویژگی بسیار مهم او بود و ما طلبه‌ها نباید فقط به فکر درس خواندن، درس گفتن و کتاب نوشتن باشیم؛ بلکه طلبه باید نگهبان دین باشد و ببیند چه فکر و اندیشه باطلی در جامعه می‌آید، آن را بشناسد و برای جلب رضای خدا با آن مقابله کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی مهم آیت الله مصباح یزدی دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب بود و اگر ما برگردیم به ایام ارتحال امام راحل -که در آن ایام بزرگان قم، اعاظم و مراجع از رهبری معظم انقلاب حمایت کردند و بحمدالله این هم یکی از اسناد افتخار حوزه است- یکی از شخصیت‌هایی که حضور جدی در حمایت از ولایت فقیه داشت، شخصیت بزرگوار آیت الله مصباح یزدی بود.

ارسال نظرات