۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۵۷۷۸۸۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛

نوع نگاه اولیای خدا به آزمون های الهی

حجت الاسلام عالم زاده نوری گفت: نگاه اولیا و عرفا به ابتلائات دنیوی و آزمایش‌های الهی این گونه بود که اگر سختی و مشقتی به آنها می‌رسید همواره شاکر بودند و آن را رحمتی از سوی خدا برای تعالی روحی خود می‌دانستند.
حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسمی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پروردگار جهانیان دنیا را بر اساس قواعدی اداره می‌کند که به آنها سنن الهی گفته می‌شود.

وی افزود: سنت‌ها و قواعد الهی بر خلاف قوانین بشری که هر از چندگاهی عوض می‌شوند، تغییر ناپذیرند. یکی از سنت‌های الهی، سنت ابتلاء و امتحان مومنان است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری ابراز داشت: کسانی که ادعای ایمان و دینداری می‌کنند در معرض امتحانات الهی قرار می‌گیرند تا ایمان آنها به وسیله ناامنی، مشکلات اقتصادی، از دست دادن اموال و سلامتی و عزیزان مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: این آزمایش‌ها لازمه رشد معنوی و تکامل شخصیتی انسان است. اگر انسان این آزمایش‌ها را درک کند نه تنها از خداوند گله‌مند و شاکی نمی‌شود بلکه همواره او را تسبیح و تقدیس می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: تسبیح پروردگار یعنی فعل خداوند را عاری از هرگونه اشکال و ایراد بدانیم. نگاه اولیا و عرفا به ابتلائات دنیوی و آزمایش‌های الهی این گونه بود که اگر سختی و مشقتی به آنها می‌رسید همواره شاکر بودند و آن اتفاق را رحمتی از سوی خداوند برای تعالی روحی خود می‌دانستند.

وی در ادامه بیان داشت: اولیای الهی رنج‌ها و فشارهای روحی را لازمه رسیدن به خدا و دور شدن از دنیا می‌دانستند. در طول تاریخ همواره دو جریان حق و باطل و خوبی‌ها و بدی‌ها در مقابل یکدیگر قرار داشته‌اند و از ابتدای بشریت با هم درگیر بوده‌اند.

حجت الاسلام عالم زاده نوری ابراز داشت: هر یک از ما باید موضع و جبهه خود را مشخص کنیم. لعن‌ها و سلام‌هایی که در زیارت عاشورا وجود دارد در واقع ابراز برائت و یا پیوند به یکی از دو موضع یزیدیان و حسینیان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: عده‌ای هستند که در ظاهر در جبهه حق هستند اما در باطن برای جبهه باطل کار می‌کنند و عده‌ دیگر کسانی هستند که در باطن در جبهه حق هستند اما در مقام عمل، بی وجود و کم مایه‌اند. این افراد در همان آزمایشات الهی غربال می‌شوند و موضع آنها مشخص می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این همان اتفاقی بود که برای اهل کوفه افتاد و در شرایط سخت امام خود را تنها گذاشتند و نتوانستند از این امتحان الهی سربلند خارج شوند. آنها در واقع فکر نمی‌کردند برای حمایت از امام حسین(ع) باید هزینه‌های گزافی بپردازند و از دنیای خود بگذرند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات