۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۰۹۸۷۶
کدخدایی در نشست خبری:

قانون انتخابات نیازمند اصلاح کامل است | ملاک شورا عمل به شرع و قانون است

قانون انتخابات نیازمند اصلاح کامل است | ملاک شورا عمل به شرع و قانون است
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از اصلاح نشدن قانون انتخابات، گفت: قانون انتخابات باید به طور کامل اصلاح شود و تمامی ابعاد این قانون مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ۲۵ خرداد سال ۹۸ در نشستی رسانه‌ای در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای از سوی شورای نگهبان برای دیدار با چهره‌های سیاسی وجود دارد، اظهار داشت: بنده از سوی شورای نگهبان با بسیاری از افراد و گروه‌های مختلف سیاسی دیدار می‌کنم و لازم نیست این دیدارها همیشه رسانه‌ای شود.

وی در ادامه در خصوص برگزاری انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی، بیان داشت: شورای نگهبان به صورت کامل آمادگی دارد که در بخش الکترونیکی شدن انتخابات با وزارت کشور همکاری کند. البته این همکاری منوط به این است که این نوع برگزاری کشور را با مشکل مواجه نکند.

کدخدایی در پاسخ به پرسشی در خصوص شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده مردم تهران، بیان داشت: به دلیل افترایی که آقای صادقی به شورای نگهبان وارد کرده‌اند از ایشان به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده‌ایم، و اگر این افترا و دروغ‌ها ثابت شود، در بررسی صلاحیت آینده ایشان تاثیرگذار خواهد بود.

کدخدایی در خصوص باج‌خواهی برخی اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان درباره نوع ورود ایشان به عرصه انتخابات، گفت: مردم همواره در پای صندوق‌های پاسخ ادعاهای مطرح شده از سوی از افراد مختلف را داده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد این شورا به طرح‌ها و لوایحی که حاوی واژگان بیگانه هستند نیز گفت: در شورای نگهبان تصمیم گرفته‌ایم که از این به بعد هر طرح یا لایحه‌ای که در آن واژه بیگانه وجود داشته باشد را با ایراد مواجه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت افراد مختلف در انتخابات آینده رویه جدیدی را در پیش خواهد گرفت، عنوان داشت: ما در بررسی صلاحیت افراد مواردی همچون فساد اقتصادی و ضدیت با نظام و انقلاب را داشته باشند در اولویت قرار خواهیم داد. اما همواره رویه ما در بررسی صلاحیت‌ها عمل به قانون اساسی است.

کدخدایی با انتقاد از اصلاح نشدن قانون انتخابات، گفت: امیدوار بودیم که قانون انتخابات کشور به طور کامل اصلاح شود که این میسر نشد. باید یک روز تمامی ابعاد این قانون به طور کامل مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که با توجه به حواشی ایجاد شده از سوی برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برنامه‌ای جهت ورود به بررسی صلاحیت این کاندیداها در انتخابات آینده دارد، گفت: در شورای نگهبان نه برنامه‌ای و نه شوقی برای ورود به بررسی این افراد وجود ندارد.

کدخدایی درباره حضور یکی از بازیگران در محل شورای نگهبان و مصاحبه با وی، گفت: خانم آهنگرانی بنا بر درخواست قبلی در خصوص تهیه یک مستند به شورای نگهبان آمدند و بنده در پایان مصاحبه به ایشان گفتم شورای نگهبان آمادگی دارد حتی به صورت نمادین از ایشان دعوت کند تا بر روند انتخابات نظارت کند.

کدخدایی در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص انتخابات سال ۸۸، گفت: مملکت ما آزاد است و هرکسی می‌تواند هر حرفی بزند. متأسفانه این صحبتها پایه و اساس مشخصی ندارد. گوش ما از این دست صحبت ها پر است و ما همچنان تاکید می‌کنیم انتخابات سال ۸۸ در سلامت کامل برگزار شد. همچنین بنده علاقه‌ای به پاسخ دادن به اظهارات بیان شده از سوی افرادی همچون محمدرضا خاتمی ندارم.

گفتنی است کدخدایی پیش از بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران در خصوص لوایح و طرح‌هایی که به این شورا رسیده است، اظهار داشت: طرح‌ها و لوایح مختلفی را در روزهای اخیر در شورای نگهبان مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: در طرح اصلاح مواد یک و ده قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، مواردی وجود دارد که شورای نگهبان مغایرت آنها را اعلام کرده است.

کدخدایی در پایان گفت: چندین اساسنامه از سوی دولت به شورای نگهبان رسیده که آنها را از نظر قانونی و شرعی مورد بررسی قرار داده‌ایم./۸۵۶/پ201/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
امام خمینی قدس( ره): مجلس شوای اسلامی در راس امور مملکت است.
متاسفانه آنچکه مردم و رسانه ها در طول ۴ دهه از عمر مجلس شورای اسلامی و بالاخص در این دوره ۱۲ ساله اخیر مشاهده کرده اند بغیر از حرکت های تبلیغاتی نمایندگان نزدیک به انتخابات ، نتنها در رآس بودن مجلس شورای اسلامی در دفاع از حقوق ملت و جلوگیری از تبعیض و بی عدالتی نبوده است بلکه شاهد رقابتی بین بعضی از نمایندگان ادوار مختلف در مجلس برای کسب قدرت ، لابی و استفاده از رانت دولتی و قضایی در حمایت از سایر قوا و دنباله روی ها، بلاخص از دولت ها جهت بالا رفتن از پله های قدرت و کسب منافع شخصی بوده، بنحوی که شان و منزلت مجلس بواسطه چنینن دیدگاهی بشدت آسیب دیده و استقلال ، هویت و قدرت آثر گزاری آن در دفاع از حقوق ملت از طرف سایر قوا بعضا مورد تعرض ، بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.
بنحوی که جایگاه ، قدرت و اهمیت نمایندگی در خانه ملت در نزد مسئولین ارشد مملکتی و مردم بشدت آسیب دیده و بعضا کم ارزش از طرف خود نمایندگان و مسئولین مملکتی گردیده است و این در شرایطی است که بخوبی آگاه هستیم که نمایندگان پارلمان اروپا یا حتی سناتورهای آمریکایی در سنا و کنگره ایالات متحده از چه شان ، منزلت و جایگاه والایی در حمایت از حقوق مردم و اثر گزاری در مسائل اقتصادی،اجتماعی و سیاسی برخوردارند.
و متاسفانه در حدی شان و منزلت نمایندگی کاهش یافته که حتی در برخی از مواقع نحوه عملکرد نمایندگان مورد انتقاد مسئولین ارشد مملکتی و بویژه مقام معظم رهبری مد ظله العالی واقع گردیده است.

لذا با توجه به شرایط کنونی کشور و بعد از گذشت ۴ دهه از عمر جمهوری اسلامی و براساس سند راهبردی و تحولخواه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب همچون تغییرات امید بخش ایجاد شده در راس قوه قضاییه که اثرات آن را مردم امروز بخوبی مشاهده می کنند، برای ایجاد امید ، نشاط و اعتماد عمومی مردم به پشتوانه نمایندگان مجلس در جهت حمایت از حقوقشان و بازگشت ارج ، قرب ، شان و منزلت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس می بایستی افراد سرشناس ، اثرگذار و دارای وزنه سیاسی ، اجتماعی و پرطرفدار جامعه نظیر جناب آقای دکتر قالیباف و جناب آقای دکتر توکلی عزیز و افراد و چهره های سرشناس ،پر طرفدار و اثرگذار دیگری از داخل نظام و انقلاب از طیف دیگر، برای برگرداندن مجلس به جایگاه واقعی خود در نزد مردم ، نظام ، مسئولین مملکتی و سایر قوا و ایجاد نشاط در جامعه و افزایش مشارکت عمومی شرکت نمایند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
درباره موضوع معضلات روز مانند حاشیه نشینی، فقر، بیکاری جوانها و فساد و اعتیاد مطالب تحلیلی و علمی و نقدهای عالمانه بیشتری در سایت منتشر نمایید.
0
0