۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۲۴۸۴۰

یادداشت | بصیرت مردم لبنان مشتی بر دهان منفعت طلبان داخلی و خارجی است

یادداشت | بصیرت مردم لبنان مشتی بر دهان منفعت طلبان داخلی و خارجی است
مردم لبنان با حفظ هوشیاری و بصیرت خود می توانند به خواسته های مشروع خود در تظاهرات ها برسند و مشتی بر دهان منفعت طلبان داخلی و خارجی بزنند.

خبرگزاری رسا - گروه بین الملل: مردم لبنان از پنجشنبه هفته گذشته تا کنون، هشت روز است که به سیاست های حکومت این کشور اعتراض می کنند. اعتراضاتی که به بهانه تصمیمات دولت در امور مالیاتی آغاز و روز به روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی، آمریکا و عربستان تا آتش زدن پرچم این مستکبران جهان از جمله اقداماتی است که در تظاهرات های لبنان شاهد آن بودیم. برخی از احزاب، جریان های سیاسی و حتی طائفه ای مثل همیشه درپی فرصتی هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و بر موجب اعتراضات مسالمت آمیز مردمی سوار شوند و با سرعت به سمت اهداف خود حرکت کنند، اما مردم لبنان با هر قومیت، مذهب، آیین و تفکری که هستند باید چند نکته ذیل را مورد توجه قرار دهند تا دشمنان از این فرصت به نفع اهداف شوم خود بهره نبردند و کشورشان را در پرتگاه سرنگونی و اشغال مجدد قرار ندهند.

1.به طور قطع و یقین آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای مرتجع عربی و حتی کشورهای غربی از فرصت پیش آمده در تظاهرات ها می خواهند به نفع اهداف خود بهره ببرند، همان طور که در تظاهرات های سایر کشورهای نظیر جمهوری اسلامی ایران، عراق، هند، یمن، سودان، لیبی و غیره دست به چنین اقداماتی زدند؛ بنابراین مردم لبنان باید با بصیرت و هوشیاری بسیار اجازه ندهند که عاملان و مزدوران دشمنانشان در صفوف تظاهرات های مسالمت آمیز آن ها نفوذ کرده و با صرف پولی های بسیار، به اهداف خود دست پیدا کنند، که برای نمونه می توان به پیام فرماندهی ارتش لبنان در سه شنبه گذشته اشاره کرد که اعلام ساخت، یک فردی در لباس روحانیت به نام «محمد علی ترشیشی» را بازداشت کرده است. فرد مذکور اقدام به توزیع پول‌هایی میان تظاهرات‌کنندگان می‌کرده که منبع این پول‌ها مشخص نیست و دستگاه‌های مربوطه در حال تحقیق در این باره هستند.

ماجرای ترشیشی از زمانی آغاز شد که ویدئویی از وی پخش شد و او در ویدئوی مذکور کیفی پر از اسکناس صد دلاری را نشان می‌دهد و به تاریخ دریافت آنها یعنی ۲۰۱۹/۹/۲۴ اشاره می‌کند.

اما مردم با بصیرت لبنانی همان طور که انتظار می رفت این فرد که به احتمال بسیار زیاد از عاملان سرویس های اطلاعاتی کشورهای استکباری است را در میدان «ریاض الصلح» بیروت رسوا ساختند و او را از محل اعتراضات طرد کردند.

2. مردم لبنان باید اعتراضات خود را به صورت مسالمت آمیز برگزار کنند و از هر گونه وارد کردن خسارت به اموال عمومی و بستن خیابان های که موجب ایجاد مشکلات مختلف می شود، به شدت پرهیز کنند.

مسؤولان سیاسی، امنیتی و مذهبی بارها به مردم هشدار داده اند که بستن خیابان های مختلف به بهانه اعتراض سبب شده که رفت و آمد آمبولانس ها، وسایل حمل و نقل عمومی و فعالیت های مردم با مشکلات مختلفی مواجه شود. تظاهرات کنندگان در صورتی که اعتراضی دارند باید به مسؤولان سیاسی فشار بیاورند نه به مردم و زندگی آنان را مختل کنند، بنابراین بهترین گزینه ان است که تظاهرات ها را در محل عمومی و تعیین شده که کمترین آسیب را به زندگی مردم وارد می سازد، برگزار کنند.

3. ارتش و نیروهای امنیتی بخشی از خود مردم لبنان هستند؛ توهین، ضرب و شتم و یورش بردن به آنان، اقدامی بسیار اشتباهی است زیرا همین ارتش و نیروهای امنیتی هستند که از مردم در برابر دشمنان حمایت و مانع از اقدامات خرابکارانه کشورهای استکباری در لبنان می شوند، بنابراین تظاهرات کنندگان باید از آنان حمایت و تا آنجا که امکان دارد با مسؤولان امنیتی همکاری کنند.

4. یکی از اقداماتی که دشمنان در تظاهرات های مختلف انجام می دهند، پیاده سازی سناریو کشتار تظاهرات کنندگان در زمانی های مختلف است. این اقدامات از سوی عاملان نفوذی ولی به اسم نیروهای امنیتی صورت می گیرد و در نقطه مقابل تظاهرات کنندگان خشمگین از این واقعه، به یورش به نیروهای امنیتی می پردازند و این خود آغاز ریختن خون انسان های بی گناه بسیار می شود، بنابراین مردم لبنان باید دقت داشته باشند که فریب چنین نقشه های شومی را نخورند.

5. کشوری که درگیر تظاهرات و اعتراضات مردمی است از نظر دشمنان فرصت بسیار خوبی است که ضربه اطلاعاتی و امنیتی به آن وارد ساخت، بر این اساس طی روزهای اخیر شاهد پرواز پهپاد های رژیم اشغالگر صهیونیستی در آسمان لبنان بودیم؛ مسؤولان لبنانی باید مراقب باشند که علاوه بر حل مشکلات مردم باید از تحرکات دشمنان غافل نشوند.

6. سهم خواهی جریان های مختلف، احزاب، طوائف و قومیت ها از مسؤولان در چنین شرایطی نیز یک مساله عادی است ولی تظاهرات کنندگان باید صف خود را از چنین افرادی جدا کنند و اجازه ندهند که از آنان سواری گرفته شود و منفعت طلبان بر موجب اعتراضات پاک تظاهرات کنندگان سوار شوند.

که به طور نمونه می توان به اقدامات سمیر جعجع، رییس حزب «القوات اللبنانیه» اشاره کرد. جعجع از شخصیت های سیاسی مشهور لبنانی است که با سعودی ها روابط بسیار نزدیکی دارد و با شروع تظاهرات ها خواستار استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان شده بود و در همین راستا برای فشار به دولت چهار وزیر خود را از حکومت خارج کرده است و خواستار کناره‌گیری دولت حریری شده است.

جعجع که چندی پیش حزب‌ الله را عامل نابسامانی‌های لبنان خوانده بود، در مصاحبه‌ای با روزنامه لبنانی «lorientlejour» که به زبان فرانسه منتشر می‌شود، گفته که این بار مهار مردم سخت است، سعد حریری، نخست‌وزیر باید استعفا دهد تا دولت جدید تشکیل شود و این دولت جدید به دور از طبقه سیاسی فعلی باشد.

وی ادعا می‌کند که لازم است «دولت متخصصان» تشکیل شود. او هرچند گفته که منظور او «دولت تکنوکرات به معنای عام آن نیست بلکه منظور این است که افراد مستقل بر اساس شایستگی انتخاب شوند تا بتوانند در قالب تیمی به هم پیوسته کشور را اداره کنند»، ولی سخنان جعجع به معنای عبور از ترتیبات توافق طائف در سال ۱۹۹۰ است که ریشه در وضعیت فرقه‌ای، اجتماعی و مذهبی خاص لبنان دارد. او بدون اشاره به توافق طائف گفته دولت‌های وحدت ملی در طول سال‌های قبل شکست خود را ثابت کرده‌اند.

جعجع درباره موضع اخیر «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حز‌ب‌الله گفته که نصرالله نظر خود را دارد و حزب وی نیز نظر واضح خود را دارد؛ مردم این بار از تظاهرات در مهم‌ترین سنگر‌های حزب‌الله و جنبش امل (جنوب لبنان) خسته نمی‌شوند و مقابله با آن‌ها آسان نیست.

جمع بندی:

مردم لبنان همان طور که می دانند در خط مقدم جبهه مقاومت قرار دارند، بنابراین دشمنان این کشور نظیر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان درپی آن هستند که اهدافی که نتوانستند در لبنان از طریق نظامی به آن دست پیدا کنند، از طریق سیاسی و تظاهرات های مردمی به آن برسند، همان طور که در سایر کشورهای نظیر جمهوری اسلامی ایران شاهد آن بودیم و در سال 1388 شمسی، دشمنان از هیچ تلاشی برای حمایت از اغتشاشگران دریغ نورزیدند، بنابراین مردم لبنان باید هوشیار و با بصیرت باشند و با حمایت از ارتش و مقاومت اجازه ندهند که دشمنان به اهداف شوم خود دست پیدا کنند و در نقطه مقابل دولتمردان لبنان نیز باید به خواسته های مشروع مردم توجه وافری داشته باشند و هر چه سریعتر طرح اصلاحات را با استرداد اموال از مفسدان آغاز کنند.

 

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
سلام، بسیار عالی بود
از نویسنده یادداشت تقدیر و تشکر می کنم
امیدواریم که خداوند متعال مشکلات کشورهای اسلامی و حامی مقاومت را حل و فصل نماید و آنان را از شر دشمنان نجات دهد
0
0