۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۰۲۹۰۸

بزرگداشت شیخ بهایی در خرمشهر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سالروز بزرگداشت شیخ بهایی، آیین گرامی‌داشت این دانشمند بزرگ اسلام در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خرمشهر برگزار شد.
شيخ بهايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خرمشهر به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ بهایی، برنامه معرفی شخصیت وی را برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، این آیین صبح امروز، با حضور مسؤولان شهری خرمشهر در سالن کانون پؤوش فکری کودکان و نوجوانان این شهرستان برگزار شد.

گفتنی است، شیخ بهایی از دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیات و ریاضیات تبحر داشته است. از او در حدود ۹۵ کتاب و رساله در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده که به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نام‌گذاری کرد.

وی در بعلبک متولد شد. دوران کودکی را در جبل عامل، از نواحی شام، در روستایی به نام «جبع» یا «جباع» زندگی کرد. پدر او از شاگردان برجسته شهید ثانی بود. شخصیت علمی و ادبی و اخلاق و پارسای او باعث شد تا از ۴۳ سالگی شیخ‌الاسلام اصفهان شود و در پی انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان از ۵۳ سالگی تا آخر عمر (۷۵ سالگی) منصب شیخ‌الاسلامی پایتخت صفوی را در دربار مقتدرترین شاه صفوی، عباس اول، برعهده داشته باشد.

شیخ بهایی در سال ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت و بنابر وصیت خودش جنازه او را به مشهد منتقل کردند و در جوار مقبره علی ابن موسی الرضا (ع) جنب موزه آستان قدس دفن کردند. هم‌اکنون آرامگاه وی بین مسجد گوهرشاد و صحن آزادی و رواق امام خمینی (ره) در یکی از رواق‌ها که به نام خودش معروف می‌باشد، قرار دارد./9455/پ203/س
ارسال نظرات