۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۵۹۰۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

شانتاژهای غرب بسیاری از مسائل ضد ارزشی را به ارزش بدل کرده است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، قبح تعدد زوجات را از شانتاژهای فرهنگ غربی دانست و گفت: به همین دلیل بسیاری از مسائل ضد ارزشی تبدیل به ارزش شده است.
حجت الاسلام و المسلمين محسن اراکي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن اراکی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، عصر سه شنبه در میزگرد علمی همایش رویکرد متعالی فقه اسلامی به حقوق بشر که در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در خصوص جواز تعدد زوجات برای مردان در دین مبین اسلام، ابراز داشت: مساله تعدد زوجات به عنوان واجب در شرع ما مطرح نشده است.

وی ادامه داد: این گونه نیست که هر مرد واجب است زن های متعددی داشته باشد، بلکه شارع محدود کرده تعدد زوجات را و گفته است هر مرد می تواند چهار زن به صورت دائم اختیار کند.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی بیان کرد: در اعراب جاهلیت مردان ازدواج های متعدد داشتند و اسلام این را محدود کرد که مرد بیش از چهار زن به صورت دائم اختیارنکند.

وی با بیان اینکه اصل تعدد زوجات برای مردان هم به لحاظ منطقی و هم به لحاظ اجتماعی قابل دفاع است ابراز داشت: التبه چنین مردی باید مصالح و منافع زندگی خود را در نظر بگیرد و اگر فکر می کند زن او چنین مساله ای را برنمی تابد و زندگی او از هم می پاشد صلاح نیست که چنین کاری را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی بیان داشت: مصلحت نیست که مساله تعدد زوجات را منع کنیم، البته اینکه مرد خانواده بخواهد چگونه استفاده کند، قانون و دولت می تواند تا حدودی مشخص و مدیریت کند که منجر به مفاسد نشود.

وی ادامه داد: همان گونه که در حال حاضر محدودیت هایی برای این مساله به منظور حفظ ساختار اجتماعی و خانواده گذاشته شده است؛ اما منع تعدد زوجات که به مصلحت خانواده و اجتماع است منجر به مفاسد بسیاری می شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: مساله قبح تعدد زوجات از شانتاژهای فرهنگ غربی است، متاسفانه به این دلیل بسیاری از مسائل ضد ارزشی تبدیل به ارزش شده است، عکس این مساله نیز صادق است و این موضوع بار روانی زیادی در جامعه ایجاد کرده است.

وی افزود: اینکه وضعیت فرهنگی را طوری بسازیم که اگر مرد یک زن دیگر اختیار کرد همه چیز به هم می‌ریزد و زن اول از شخصیت می افتد درست نیست و این از همان شانتاژهای تبلیغاتی غرب است.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی با انتقاد از سست بودن کیان و بنیان خانواده در غرب گفت: هیچ مردی در غرب نیست که ارتباط های متعددی با زن های مختلف نداشته باشد، زن هم این گونه است، آیا این وضعیت بهتر است یا قوانینی که دین مبین اسلام ترسیم کرده است.

بر اساس این گزارش آیت الله عباس کعبی از اعضای خبرگان رهبری نیز در این نشست در این خصوص گفت: در زمینه تعدد زوجات تشریعات اسلامی به نحو قضیه حقیقیه است نه خارجیه.

وی تاکید کرد: ما نه تنها نسبت به اجرای حدودالهی نبایدکوتاه بیایئم بلکه بایستی با قدرت و قاطعیت در اجرای حدود الهی و قوانین اسلامی عمل کنیم.

آیت الله کعبی گفت: همه خیرات، دستاوردها و برکاتی که در این سی و دوسال عاید نظام اسلامی شده، ناشی ازاصرار به عمل به قوانین اسلامی است و هرکجا دچار مشکل شده ایم به این دلیل است که دچار تساهل و تسامح نسبت به اجرای احکام اسلامی وشرعی شده ایم.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابرازداشت: به لحاظ اعتقادی تسلیم احکام اسلامی نشدن ممکن است مسیر انسان را در رسیدن به کمال و قرب الهی با چالش مواجه کند. /924/پ202/ع

ارسال نظرات