۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۶۹۴۴

گزارشی از شانزدهمین اجلاسیه سراسری نهج البلاغه

خبرگزاری رسا ـ شانزدهمین اجلاس سراسری نهج البلاغه با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی 25 خرداد در مشهد برگزار شد.
نهج البلاغه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شانزدهمین اجلاسیه سراسری نهج البلاغه با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و با حضور آیت الله دین پرور، آیت الله سیدان، استادان رکنی و پهلوان از اساتید نهج البلاغه 25 خرداد در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد.

پیامبر اسلام از همان آغاز کودکی روی حضرت علی(ع) سرمایه گذاری می کرد

در آغاز همایش و پس از قرائت پیام حضرت آیت الله گلپایگانی، حجت الاسلام والمسلمین دین پرور، مدیر بنیاد بین المللی نهج البلاغه به بررسی ویژگی های تربیتی محضر پیامبر اکرم(ص) برای حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: پیامبر(ص) از همان آغاز روی حضرت علی(ع) سرمایه‌گذاری کرده و از آن اوجی که قرار داشت با او سخن گفته و ارتباط برقرار می‌کرد.

وی افزود: این رفتار نبی اکرم(ص) نشان می‌دهد رشد و تربیت در پرتو خانواده و از همان آغازین لحظات ولادت اتفاق می افتد. همچنین تغذیه کودک بسیار بر رشد فکری و روحی او مؤثر است.

نهج البلاغه اثری شگفت‌انگیز از تمام مباحث مورد نیاز بشر است

در ادامه همایش، آیت الله سیدان از علمای مشهد، نهج البلاغه را پس از قرآن کریم، مجموعه ای بی نظیر و مبین آن دانست و اظهار داشت: این مجموعه حاوی معارفی والا اعم از توحید، اخلاق، احکام اجتماعی و حکومت داری و ... است.

وی با اشاره به فرازی از نهج البلاغه که حضرت علی(ع) از خود تعبیر به آیت عظمای حق می کند، اظهار داشت: آیت عظما یعنی موجودی که دست قدرت خدا در او بیش از هر موجودی به کار افتاده است. لذا حتی یکی از فضایل ایشان را هم نمی توان آن‌گونه که هست درک کرد.

آیت الله سیدان تصریح کرد: نهج البلاغه اثری شگفت انگیز از تمام مباحث مورد نیاز بشر در حد اعلی است. آنچنان آثار و سخنان امیرالمومنین(ع) غنی و گسترده است که هر گوشه آن دریایی بی‌کران است.

این استاد سطح عالی حوزه، ولادت در بیت الله الحرام را از امتیازات حضرت علی(ع) برشمرد و گفت: دیگر ویژگی خاص ایشان، این است که هنگام رحلت پیامبر(ص) سر ایشان را به روزی زانو داشت و روح مبارک حضرت از میان دستان امیر مؤمنان(ع) عبور کرد.

وی با بیان این‌که از حضرت علی(ع) در آیه مباهله به جان پیامبر تعبیر شده است، افزود: حکمت ها و مواعظ حضرت در نهج ابلاغه و سایر کتب، حکمت های حقیقی و مورد پذیرش هر عقل سلیمی است.

در ادامه این اجلاس، دکتر موسوی گرمارودی، شاعر برجسته کشور ضمن قرائت اشعاری در رثای حضرت علی(ع)، از تعداد کم شرکت‌کنندگان انتقاد کرد و گفت: این مظلومیت مولا را نشان می دهد که در شهری مذهبی و در شب ولادت ایشان این تعداد جمعیت در محفلی که به یاد ایشان برگزار شده حضور یافته اند در حالی که در همایش بزرگداشت فردوسی که خود از ارادتمندان و عاشقان حضرت علی(ع) سالن مملو از جمعیت بود.

تعالیم نهج البلاغه از سوی موسسات پژوهشی استخراج و در اختیار آموزش وپرورش و دانشگاه ها قرار گیرد

در ادامه برنامه، میزگردی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دین پرور و استادان محمد مهدی رکنی و‌ پهلوان تشکیل شد.

رکنی در پاسخ به این سوال که برای بهره مندی هرچه بیشتر از معارف و سیره حضرت علی(ع) چه باید کرد، گفت: بهترین راه، استفاده از مواعظ و معارف نهج البلاغه است که در واقع تفسیر و تبیین قران کریم است. تعالیم نهج البلاغه در موضوعات مختلف خصوصا مسائل اخلاقی باید از سوی موسسات پژوهشی استخراج و در اختیار آموزش وپرورش و دانشگاه ها قرار گیرد.

وی با اشاره به تبایغات سوء دشمن اظهار داشت: باید با عمل خود مردم را به دین و اخلاق دعوت کنیم در حالی که امروز بیشتر حرف می زنیم تا عمل. بنابراین اصلاح خود و بهره گیری از رهنمودهای ائمه اطهار(ع) باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نهج البلاغه منشوری جامع برای حکومت اسلامی است

در ادامه، پهلوان، استاد دانشگاه، مولف و پژوهشگر حوزه نهج البلاغه، بزرگ ترین امتیاز نهج البلاغه را جنبه اجتماعی آن دانست و گفت: این کتاب عظیم، دستور العمل حکومتی است، هر جامعه ای می خواهد الگویی از حکومت اسلامی داشته باشد باید به نهج البلاغه و سخنان مولا علی(ع) تمسک کند.

وی افزود: نهج البلاغه منشور و قانون اساسی مردمی است که خواهان حکومت علوی باشند.

پهلوان با تأکید بر لزوم توجه بیشتر مسوولان به رهنمودهای اجتماعی نهج ابلاغه در اصلاح نابسامانی ها، به پاسخ امام رضا(ع) به شبهه مأمون اشاره و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در پاسخ شبهه مأمون مبنی براین که ما هر دو پسرعموهای پیامبر هستیم اما چرا تنها اولاد امیرالمومنین(ع) ابناء رسول الله خوانده می شوند، به آیه مباهله اشاره کرده و فرمودند یکی از دلایل آن این است که در آیه مباهله از امام حسین و امام حسن(ع) به ابناء و از حضرت علی(ع) به جان(نفس) پیامبر(ص) تعبیر شده است. و مراد از نساؤنا نیز به طور حقیقی، حضرت فاطمه(س) است.

حجت الاسلام والمسلمین دین پرور نیز در خصوص سنت اجازه نقل حدیث درباره نهج البلاغه اظهار داشت: این اجازه از زمان پیشینیان همچون محدث قمی تا زمان ما وجود داشته و دارد.

وی در خصوص فعالیت بنیاد بین المللی نهج البلاغه یاداور شد: این مرکز در بخش داخلی به ترجمه وشرح فارسی نهج البلاه و در بخش بین الملل به ترجمه به زبان های خارجی می پردازد.

رونمایی از آخرین اثر نقاشی خط برجسته مهندس شهیدی با بهره‌گیری از فناوری دیجیتال

در ادامه این همایش که جمعی از اساتید نهج البلاغه از حوزه و دانشگاه حضور داشتند از آخرین اثر نقاشی خط برجسته مهندس شهیدی‌(فرزند استاد جعفر شهیدی) در خصوص میلاد امیرالمؤمنین(ع) رونمایی شد.

شهیدی با بیان این‌که نخستین نمایشگاه آثار نقاشی خط وی به همت بنیاد نهج البلاغه در تهران برپا شده است، در خصوص این اثر ابراز داشت: این شیوه نگارگری، چندین سال پیش از انقلاب اسلامی توسط اساتید خوشنویسی چون استاد احصایی آغاز شد و ما اخیرا این سبک کار را با حفظ محتوا به نرم افزار دیجیتال منتقل کرده ایم.

ترجمه و چاپ کتاب الغدیر به زبان اردو از سوی طلبه هندو

در پایان شانزدهمین اجلاسیه سراسری نهج البلاغه نیز مدیر قرآن و عترت بمبئی هندوستان که اخیرا ترجمه و چاپ یازده جلد کتاب الغدیر به زبان اردو را به اتمام رسانده است، در سخنانی به تاسیس حوزه های علمیه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(دامت ظله) در هند اشاره کرد و گفت: در هند بیش از سی میلیون شیعه وجود دارد؛ اما تحت فشار هندوها یا برخورد نادرست اهل سنت و محدودیت اماکن شیعی به سختی زندگی می کنند.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاه کتابی از کتب مربوط به حضرت علی(ع) و نهج البلاغه جهت یازدید علاقه‌مندان دائر شد./930/ز502/س
ارسال نظرات