۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۷۷۶۹
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

انعکاس اخبار بر اساس منابع غیر موثق التهاب آفرین و مخل وحدت است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از رسانه های گروهی خواست با پرهیز از انعکاس و نقل اخبار بر اساس منابع غیر موثق، به حفظ وحدت و اقتدار نظام اسلامی کمک کنند.
2/ حجت الاسلام و المسلمين محمود عبداللهي  عضو جامعه مدرسين 1/ حجت الاسلام و المسلمين محمود عبداللهي  عضو جامعه مدرسين


حجت الاسلام و المسلمین محمود عبداللهی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار مسؤولان دستگاه قضایی کشور با مقام معظم رهبری، فرازهایی از بیانات ایشان در این دیدار را متذکر شد و گفت: مشابه این مطالب و بیانات را بارها مقام معظم رهبری بیان کرده اند، مرحوم حضرت امام رضوان الله تعالی علیه نیز در این ارتباط تاکید داشته اند.

وی با بیان اینکه غیبت کردن، افترا، تهمت بستن و سوء ظن از محرمات دین مبین اسلام است، تصریح کرد: همان گونه که خون یک مسلمان محترم است، آبرو و شخصیت او هم محترم است و همه باید به این اصل توجه کنند.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: در روایتی آمده است که حرمت مسلمان مثل حرمت کعبه است، از این رو نباید اصل سوء ظن به مؤمن داشته باشیم و تا زمانی که به چیزی علم نداریم نباید به کسی نسبت دهیم.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس شنیده ها نباید مساله ای را ابراز کرد، اینها اگر از کانال رسانه ها و تریبون های رسمی باشد حرمت آن افزایش می یابد و آثار نامطلوب اجتماعی آن بیشتر است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: گاهی در رسانه ها بر اساس منابع غیر موثق مثل اینکه گفته و شنیده شده است و یا می گویند، اخبار انعکاس پیدا می کند که این مساله هم از نظر شرعی و هم از جهت منطقی صحیح نیست.

وی با اشاره به اصل فقهی اصاله البرائه ابراز داشت: همواره اصل بر برائت است و نباید کسی را مجرم دانست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و این موضوع نیز باید از طریق دادگاه صالحه باشد و بر فرض که فردی مجرم شد نمی توانیم جرم هر مجرمی را علنی مطرح کرده و نسبت به افشاگری اقدام کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی بیان داشت: شعارهای ما باید همراه با شعور و بصیرت باشد، گاهی گفته می شود افشاگری در حالی که باید توجه داشت افشاگری بر اساس شنیده ها و منابع غیر موثق صحیح نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید همواره مصالح جامعه را مدنظر قرار داد، تاکید کرد: اینها افزون بر اینکه شخصیت اجتماعی افراد را خدشه دارد می کند و آثار بدی دارد، به وحدت و اقتدار جامعه هم ضربه می زنند و به ایجاد التهاب منجر می شود.

وی گفت: برخی از رسانه ها سنت غلطی دارند و بدون تحقیق نسبت به انعکاس مطالب و اخبار اقدام می کنند که ضروری است در این شیوه بازنگری کنند و بدانند این گونه خبر رسانی و انتشار مطالب به وحدت جامعه خدشه وارد می کند.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر می خواهیم معنویت و اقتدار جامعه اسلامی پابرجا باشد باید به خطوط قرمز توجه کنیم و به آن ملتزم باشیم. /924/ت302/ج

ارسال نظرات