۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۸۸۰
در گفتگوی رسا با محقق عرصه مهدویت عنوان شد؛

اعتقاد به مهدویت در فطرت انسان ها زنده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غفاری محقق، نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت در گفتگو با رسا بیان داشت: اعتقاد به منجی آخرالزمان در فطرت انسان ها است و حتی کسانی که خداوند یکتا را قبول ندارند به مسأله موعود آخرالزمان ایمان راسخی دارند.
مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مسأله منجی آخرالزمان یکی از مقوله های روز جهان است که مورد قبول همه ادیان، فرق و مکاتب فکری مختلف جهان می باشد و هر یک با نظریه خود این امر را به جهان معرفی می کند؛ در این زمینه گفت و گویی داشتیم با حجت الاسلام سید مهدی غفاری، محقق، نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت که به محضر خوانندگان رسا تقدیم می شود.

رسا ـ ابتدا مسأله موعود آخرالزمان در ادیان، فرق و مکاتب مختلف جهان را بیان فرمایید؟

مسأله منجی آخرالزمان در ادیان، فرق و مکاتب مختلف یکی از بحث های جدی و روز دنیا می باشد که نه تنها دین مبین اسلام و مذهب تشیع به این مقوله می پردازد بلکه بر اساس اعتقاد برخی از محققان جهان، مسأله انتظار موعود آخرالزمان و باور به آن یکی از مسائل فطری انسان است، زیرا تقریباً در تمام انسان ها وجود دارد و در واقع یک اعتقاد همگانی به منجی آخرالزمان می باشد.

مسأله موعود آخرالزمان نه تنها در ادیان الهی مطرح است بلکه حتی در ادیانی که به نظر پژوهشگران دین شناسی جزء مکاتب فکری می باشند هم به این مقوله اعتقاد راسخی دارند.

از جمله این مکاتب، مکتب بودایی است، این مکتب که حتی به خداوند یکتا اعتقاد ندارند اما در مورد موعود آخرالزمان اعتقاد ویژه ای دارند که می گویند بودای پنجم در آخرالزمان خواهد آمد و صلح و عدالت را برقرار و ظلم را محو می کند.

در ادیان الهی هم نگاه ویژه ای به مقوله منجی آخرالزمان می شود. از جمله این ادیان، دین یهود است. در دین یهود اعتقاد به مبحث آخرالزمان جزء پایه های شکل گیری این دین می باشد.

طبق اعتقاد یهودیان، خداوند متعال با حضرت موسی(ع) عهد بسته که اگر شما شریعت من را تبلیغ کنید، من حکومت جهانی را در اختیار صالحان قرار می دهم. یهودیان هم صالحان را خدا پرستانی می دانند که امروزه نژاد خودشان می باشد و می گویند منجی آخرالزمان از میان ما است؛ بنابراین پایه دین یهود مبتنی بر وجود موعود آخر الزمان بنا شده است.

در دین مسیح پس از ماجرای عروج حضرت عیسی(ع) و با توجه به این که در کتاب انجیل نقل شده است که حضرت عیسی(ع) گفته اند من در آخرالزمان برخواهم گشت، تحریفاتی مبنی بر اعتقاد به الاهیت ایجاد شد لذا برداشت مسیحیان درباره ایشان به این صورت است که حضرت عیسی(ع) پسر خداوند بود و به آسمان عروج کرد.

بنابراین مسیحیان می گویند چون حضرت عیسی(ع) پسر خداوند است برگشتن ایشان در آخرالزمان جهت داوری میان انسان ها و دادن جزاء به آنان است از این رو اعتقاد مسیحیان به منجی بشریت گره خورده با روز قیامت و روز جزاء می باشد.

در دین اسلام اعتقاد به مسأله منجی بشریت فراتر از ادیان دیگر الهی است. با توجه به این که هدف از ارسال تمامی انبیاء و حتی خلقت همه بشریت که عبادت خداوند است و عبودیت الهی جز با حکومت الهی محقق نمی شود پس طبق دیدگاه اسلامی هدف از خلق بشریت آمدن منجی آخرالزمان و ایجاد حکومت الهی جهت عبادت خداوند می باشد.

بنابراین دیدگاه دین مبین اسلام در مسأله موعود آخرالزمان بسیار وسیع تر از ادیان دیگر می باشد و تقریبأ همه مذاهب دین اسلام در مورد این مسأله شبیه به مذهب تشیع هستند که منجی بشریت از نسل پیامبراکرم(ص) و از قریش است اما برخی از فرقه های اسلامی معتقدندکه «مهدی نوعی» است اما اعتقاد شیعیان بر «مهدی شخصی» می باشد.

منظور از «مهدی نوعی» این است که ممکن است مهدی آخرالزمان بعداً به دنیا بیاید و حکومت خود را تشکیل دهد اما «مهدی شخصی» مشخص بودن شخصیت حضرت مهدی(عج) به عنوان امام دوازدهم شیعیان، فرزند بلا فصل امام حسن عسکری(ع)، در سال 255 هجری قمری به دنیا آمده و در سال 260 به امامت رسیده است که در حال حاضر در غیبت کبری به سر می برند و علائم ظهور ایشان تبیین شده است.

بنابراین تمامی ادیان الهی، فرق و مکاتب مختلف به مسأله موعود آخرالزمان اعتقاد دارند و بر اساس باورهای خود این مبحث را بیان می کنند، اما مسلمانان براساس دلایل و برهان های منطقی، مقوله منجی آخرالزمان را بیان می کنند.

رسا ـ با توجه به این که حوزه های علمیه خاستگاه اولیه معرفی تفکر مهدویت هستند به نظر شما طلاب و روحانیان چه نقشی در گسترش فرهنگ انتظار دارند و چگونه می توانند وارد عرصه تبلیغ این مقوله شوند؟

همانطور که شما فرمودید حوزهای علمیه، علما و مراجع تقلید خاستگاه اولیه معرفی تفکر مهدویت به جهان هستند اما متأسفانه حضور حوزه های علمیه در مباحث مهدویت کم رنگ بوده که خوشبختانه با تأسیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ورود به این عرصه به صورت جدی تر پیگیری می شود.

مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم که با درایت مقام معظم رهبری تشکیل شده است، متون کاملی را درباره عرصه مهدویت تدوین کرده است اما از نظر اجرایی و تبلیغی با تأسیس بنیاد مهدی موعود در تهران، این بنیاد بازوی اصلی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در کار اجرای و عملی این مرکز می باشد.

برگزاری دوره های تخصصی کارشناسی ارشد به مدت سه سال، راه اندازی دوره تربیت مربی مهدویت ویژه روحانیان و طلاب به مدت 160 ساعت در استان ها، از جمله کارهای دیگر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ویژه علاقمند در عرصه مهدویت می باشد.

همچنین در حوزه علمیه اصفهان سیر ترتیبی ـ مطالعاتی تنظیم شده است که علاقمندان باید بر اساس ترتیب کتاب ها با مبحث مهدویت آشنا شوند.

بنده هم با تدوین سیر موضوعی ـ مطالعاتی با عناوین مباحث مهدویت و دشمن شناسی می باشد؛ حدود 30 عنوان اصلی و حدود 100 عنوان فرعی به صورت نموداری برای طلاب و علاقمندان تنظیم کرده ایم. تا کسانی که خواهان فعالیت در این زمینه هستند بدانند چه چیزی را مطالعه کنند، هچنین متون سیر موضوعی مطالعاتی که از منابع زیادی برگرفته شده هم آماده می باشد.

قابل ذکر است که سیر موضوعی ویژه کتابخوانی است و کسانی که خواهان خواندن کتاب هایی در زمینه مهدویت می باشند؛ با مراجعه به این سیر به راحتی می توانند کتاب مورد نظر خود را در زمینه خاص پیدا کنند.

رسا ـ به نظر حضرتعالی ساخت فیلم های آخرالزمان با چه هدفی صورت می گیرد و چه تأثیری در میان شیعیان خواهد گذاشت؟

مسیحیان بر اساس باوری که از آخرالزمان دارند مبنی بر آمدن حضرت عیسی(ع) درآخرالزمان برای داوری در میان انسان ها به عنوان پسر خداوند، از این رو در صنعت سینمایی هالیوود نگاه به مباحث آخر الزمانی بر مبنای روز معاد و قیامت می باشد.

همچنین یهودیان در سینمای هالیوود بر اساس مبنای فکری خود، فیلم های سینمایی می سازند و باور خود را بر دیگران تحمیل می کنند، بنابراین تمام فیلم های آخرالزمانی هالیوودی یا گره خورده با اعتقادات مسیحیان و یا یهودیان می باشد.

در سینمای اسلام به ویژه شیعیان کار مهمی در حوزه فیلم های سینمای آخرالزمان تهیه نشده است و اگر انجام شده در حد مطلوب و جامعی که تمامی تفکر مهدویت مسلمانان را معرفی کند، نیست.

اما اهل سنت فیلم مستندی به نام آریواز در51 قسمت ساخته اند که بر اساس روایات آنها می باشد که در جمهوری اسلام ایران پخش شد و چون ما به صورت جدی فیلمی درباره منجی آخرالزمان نساخته ایم این فیلم با استقبال مردم به ویژه جوانان مواجه شده است.

تحمیل اعتقادات غرب پیرامون موعود آخرالزمان از اساسی ترین ضررهای این گونه فیلم ها و مستندهای ساخت هالیوود بر تفکر جوانان شیعیان می باشد.

متأسفانه رسانه ملی هم بدون نظارت بر این فیلم ها آنها را پخش می کند. قابل تذکر به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که بداند همانطوری که جلوی پخش صحنه های مستهجن در فیلم ها را می گیرد باید بر محتوای این چنین فیلم های ضد مهدویت هم توجه ویژه ای داشته باشد زیرا اگر تأثیر فیلم های ضد مهدویت هالیوودی بیشتر از فیلم های مستهجن نمی باشد به یقین کمتر از آن نیست.

رساـ لطفاً بازی های رایانه ای و اینترنتی ضد مهدویت را بیان و پشت پرده این گونه بازی ها را تشریح فرماید؟

بازی های رایانه ای غرب بر اساس نظریه برخورد تمدن های دکتر ساموئل هانتینگتون شکل گرفته اند. او از لیبرال های دموکرات آمریکا است که کاری به مباحث دینی ندارد و معتقد است که نظریه لیبرال دموکراسی که متن تمدن غرب است باید حاکم جهان باشد و اگر کسی با او مخالفت بکند باید محو شده و از سر راه برداشته شود.

آقای هانتینگتون تمدن بشری در جهان را به چند قسمت تقسیم می کند؛ تمدن غرب، آمریکا و متحدان آنها کسانی که در همه زمینه ها غربی شده اند، ارتدکس تمدن روسیه و متحدان آنها، تمدن شرق آسیا و تمدن اسلامی با محوریت ایران و هم فکران آنها است.

متأسفانه در زمینه ساخت بازی های رایانه ای سیستم استکبار جهانی حرف نخست را می زند و همواره با ساخت بازی های رایانه ای علیه دو بازوی تشیع که همان تفکر عاشورایی و تفکر مهدوی است گام بسیار بزرگی در راستای معرفی باورهای مسیحیان و یهودیان انجام داده اند.

آنها با ساخت بازی های رایانه ای برای مسلمانان و همچنین مختص به جمهوری اسلامی ایران گام دیگری را در جهت تخریب اعتقادات مسلمانان نسبت به مباحث مهدویت و موعود آخرالزمان برداشته اند.

همانطوری که می دانید دامنه بازی های رایانه ای مختلف است و در شکل های مختلفی ساخته می شوند؛ یک سری از بازی ها، بازهای استراتژیک و سری دیگر اول شخص هستند.

بازی های ویژه نوجوانان به طور معمول ساده و قابل درک هستند که بازیکن در فضای بازی تمدنی را می سازد از نمای بالا به این تعبیر که به عنوان یک حاکم و یا خداوند که دارد جهان را اداره می کند به نوجوانان تلقی می کنند.

بازی های دیگر رایانه ای که به نام اول شخص هستند، به این شرح است؛ شخصی بازی می کند با زاویه خود جهان را نگاه و مأموریت هایی به او داده می شود که باید در جهان انجام دهد. این نوع بازی ها چون سخت هستند ویژه جوانان می باشند؛ بازی هایی همچون سام ماجراجو که بازیکن مأموریت تخریب مساجد را دارد و همچنین بازی شاهزاده پارس که مأموریت آن از بین بردن روحانیان است ویژه جوانان ایرانی ساخته شده اند.

بازی دیگر رایانه ای، بازی تک تیرانداز است که با ورود به ایران به سمت خرمشهر می رود و مأموریت کشتن بسیجیان بر عهده بازیکن می باشد که در واقع این گونه بازی ها با کمترین قیمت در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می گیرند.

همچنین بازی های آنلاین اینترنتی که چند سالی به صورت ویژه در میان جوانان و نوجوانان همچون جنگ خان ها که تمدنی را درست می کند و تمدن های دیگر را از بین می برد مطرح شده است.

رسا ـ به نظر حضرتعالی ضررهای این گونه بازی های رایانه ای بر جوانان و نوجوانان چیست؟

یکی از قابلیت های بازی های رایانه ای طراحی شده توسط تمدن غربی این است که می تواند افراد تمدن مقابل را هم رنگ خود کند و به طور معمول جوانان و نوجوانانی که وارد بازی های رایانه ای می شوند؛ در دو حالت قرار می گیرند یا سیستم فکری آنان براساس تمدن غربی بنا می شود و یا پذیرش ناتوانی فرد مقابل در مواجهه با تمدن غرب را به او منتقل می کند.

اگر کسی سیستم فکری خود را طبق تمدن غربی بنا کند، در آخر از فعالیت های رژیم صهیونیستی حمایت می کند همچون کسانی که در فتنه سال 88 ندای « نه غزه نه لبنان» را فریاد زدند اما کسانی که ناتوانی خود را در مقابله با تمدن غرب قبول کنند، در آخر همچون مظلومی خواهند ماند که زیر بار ظلم رفتن را حق خود می داند.

در نتیجه، تفکری که پشت پرده بازی های رایانه ای وجود دارد تحمیل کردن تمدن غربی علیه مسلمانان است که در پایان جوانان و نوجوانان یا وارد تمدن غرب می شوند و یا زیر بار ظلم آنها می روند.

رسا ـ وظیفه مسؤولان، هنرمندان و جوانان حزب الهی در مقابله با این گونه بازی های رایانه ای و اینترنتی ضد مهدیت آخرالزمان چه می باشد؟

دشمنان اسلام در مسائل دیجیتالی و رایانه ای خیلی از ما جلوتر و پیشرفته تر هستند و سیستم حاکمیت بر جهان چندین سالی است که در اختیار آنها قرار دارد و براحتی می توانند حرف خود را در جهان تحمیل کنند؛ لذا از مهمترین وظایف مسؤولان نهادهای دولتی این است که جلوی ورود این گونه بازی های ضد مهدویت به کشور را بگیرند.

باید در مقابله با بازی های رایانه ای ضد مهدویت غربی ها، حرفی را برای گفتن داشته باشیم و بازی هایی را بسازیم که فرهنگ سرخ عاشورایی و فرهنگ سبز مهدوی را به جوان و نوجوانان خود منتقل کنیم.

انتظاری که از پژوهشگران، هنرمندان و جوانان مهدوی می رود این است که باید باجدیت وارد این عرصه شوند و گامی را در راستای تبیین تفکر سبز انتظار مهدویت بردارند. البته قابل ذکر است که کارهای بسیار خوبی از سوی جوانان انجام شده است که مستلزم حمایت های ویژه مسؤولان می باشد.

رسا ـ سپاسگذاریم از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید./9463/گ
ارسال نظرات