۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۰۸۸۹۴
معاون پژوهش جامعه الزهرا:

فرهنگ مهدویت باید مورد آسیب شناسی مداوم قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نباید با تطبیق های نادرست علائم ظهور بر افراد، این آموزه ها به بازیچه گرفته شود، گفت: نمی توان علائم ظهور را به صورت قطعی و جزمی به فردی نسبت داد.
حجت الاسلام ضميري


حجت الاسلام محمدرضا ضمیری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) در گفت ‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان آسیب شناسانه فرهنگ مهدویت پرداخت و گفت: یکی از آسیب هایی که در زمینه فرهنگ غنی مهدویت بروز کرده است، تفکر خمودگی و ایستایی است.

وی بیان داشت: این جریان فکری فهمش از انتظار این است که در این دوران نباید به کاری پرداخت و حتی امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست، بلکه باید دست بر روی دست گذاشت و منتظر ظهور شد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این تفکر که مشی فکری انجمن حجتیه بود با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حاشیه رفت اما هنوز افرادی منتسب به این جریان وجود دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: آسیب دیگر در جریان انتظار، فرقه سازی است که می توان به فرقه‌های نامیمونی همچون بابیت، بهائیت اشاره کرد.

وی با اشاره به جریان بابیت اظهار داشت: سرکرده این فرقه از ادعای باب بودن و راه وصول به حضرت حجت(عج) بودن شروع کرد و در ادامه ادعای مهدویت و سپس نبوت کرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حرکت بابیت در دوران قاجار یک فتنه جدی بود که توسط ایادی انگلستان در راستای ایجاد تفرقه مذهبی و سلب یکپارچگی مذهبی ایران به عمل آمد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی دیگر از آسیب ها در زمینه فرهنگ مهدوی، عوام فریبی است که عده ای بخاطر اغراض مبتذل و سطحی خود از احساسات پاک مردم سوء استفاده می کنند.

محقق حوزه علمیه قم با اشاره به مدعیان دروغین اظهار داشت: در تاریخ دیده شده است که افراد گوناگون با ادعای ظهور عده‌ای از مردم را فریب داده اند.

وی دیگر انحراف در زمینه مهدویت را تطبیق های نادرست عنوان کرد و بیان داشت: در روایت اسلامی تعبیر(کذب الوقاتون) بیان شده است که طبق آن وظیفه داریم به کسی که برای ظهور امام زمان(عج) وقت تعیین می‌کند، نسبت دروغگویی بدهیم.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه، نباید با تطبیق‌های نادرست علائم ظهور بر افراد، این آموزه ها به بازیچه گرفته شود، ادامه داد: نمی توان علائم ظهور را به صورت قطعی و جزمی به فردی نسبت داد و تاریخ نشان داده است که تا چه اندازه این تطبیق ها با گذشت زمان اشتباهش واضح شده است.

این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه برخی می خواهند فرهنگ مهدویت را مشوه نشان دهند، بیان داشت: ارائه چهره‌ای خشن از موعود در فیلم‌های هالیوودی، مخالف آموزه های اسلامی در مورد مهدویت است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در روایات اسلامی امام زمان(ع) مهربان و با محبت و حکومتش حکومتی عادلانه توصیف شده است و در عصر ظهور، دین عزیز، امنیت و آرامش گسترده و و وضعیت مالی مردم بهبود می یابد و البته طبیعی است که حضرت با سردمداران استعمار که در مقابل حق ایستادگی کنند، مقابله خواهد کرد.

وی بیان داشت: اینکه در روایت فرج امام زمان(عج) فرج ما عنوان شده است، به دلیل برقراری این حکومت عادلانه است که انشا الله خداوند توفیق درک آن را به ما عنایت کند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات