۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۳۱۴
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جشنواره فصلی فرصتی برای بهتر دیده شدن مطبوعات است

خبرگزاری رسا ـ معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم ارتقای سواد رسانه ای جامعه اظهار داشت: همه مطبوعات باید تلاش کنند تا سواد رسانه ای جامعه اعتلا پیدا کند و برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات کشور در همین راستا صورت گرفته است.
محمدجعفر محمدزاده


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جعفر محمد زاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز چهار شنبه طی سخنانی در نخستین جشنواره فصلی مطبوعات کشور با بیان اینکه توسعه کیفی مطبوعات شعار اصلی و برنامه محوری معاونت مطبوعاتی است گفت: توسعه کیفی مطبوعات ارکان چهارگانه ای داردکه شامل تهذیب رسانه ای٬ حرکت به سمت روزنامه نگاری اسلامی٬ افزایش سطح آگاهی های عمومی و توجه به نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری است.

وی در توصیف این چهار زیر شاخه افزود: مقام معظم رهبری چند ماه پیش در سخنانی در یکی از دروس خارج خود در خصوص تهذیب رسانه و اخلاق رسانه ای سخنانی بیان فرمودند که این بیانات ارزشمند٬ راهبرد رسانه ای ما را در شرایط حاضر ترسیم می کند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص روزنامه نگاری اسلامی گفت: موضوع دوم حرکت به سمت روزنامه نگاری اسلامی است؛ روزنامه نگاری چیزی نیست که بتوان آن را وارد کرد؛ بلکه توسعه کیفی و ارتقای روزنامه نگاری صرفاً بر مبنای فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های بومی قابل تحقق است.

محمد زاده اظهار داشت: پرداختن به فرهنگ رسانه ای غربی به معنای تحمیل رویکردهای جعلی به فرهنگ ماست و باید از آن پرهیز کرده و باید تلاش کنیم در مسیر اسلامی شدن روزنامه نگاری قدم برداریم؛ به ویژه آن که این نوع روزنامه نگاری عاری از دروغ٬ تهمت٬ افترا٬ مطالب غیر واقعی و غیر اخلاقی و در یک کلام٬ نماد تهذیب رسانه ای است و سرچشمه آن را باید در شیوه اطلاع رسانی قرآن کریم و انبیاء و اولیاء الهی جست و جو کرد.

وی در توصیف شیوه اطلاع رسانی قرآنی گفت: داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن داستان یک عشق است؛ اما با همه جاذبه های داستانی که دارد٬ نه فقط انسان را به سراشیبی گناه سوق نمی دهد؛ بلکه به مخاطب خود درس تقوا و پاکدامنی می آموزد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم ارتقای سواد رسانه ای جامعه اظهار داشت: همه مطبوعات باید تلاش کنند تا سواد رسانه ای جامعه اعتلا پیدا کند و برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات کشور در همین راستا صورت گرفته است.

محمد زاده در خصوص جشنواره فصلی مطبوعات کشور گفت: این جشنواره عرصه ای برای ارزیابی کیفی و رقابت بین مطبوعات است٬ در گذشته این فرصت تنها یک بار در سال از طریق انتشار فراخوان فراهم می شد؛ در حالی که با برگزاری جشنواره فصلی٬ فرایند ارزیابی و رقابت آثار مطبوعاتی حداقل پنج نوبت در سال صورت می گیرد. ضمن این که همه آثار اعم از گزارش٬ گفت و گو٬ نقد٬ یادداشت و سرمقاله و عکس و طرح و کاریکاتور در حیطه روزنامه ها بررسی می شود و روزنامه نگاران به صرف انتشار آثارشان می توانند در انتظار نتیجه ارزیابی های فصلی بمانند. همان طور که مخاطبان آنها نیز منتظر خواهند بود تا خوبی ها و زیبایی های مطبوعات را در پایان هر فصل و در قاب جشنواره فصلی تماشا کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در خصوص تعداد عناوین بررسی شده در جشنواره فصل بهار اظهار داشت: در فصل بهار 85 هزار عنوان مطلب بررسی و طی چند مرحله ارزیابی شده و مورد داوری اساتید و متخصصان روزنامه نگاری قرار گرفته است.

محمد زاده با اشاره به ایجاد فضایی برای رویکرد علمی و تخصصی و نگاه ناقدانه به مطبوعات گفت: مطبوعات تنها بر روی کیوسک های روزنامه فروشی دیده نمی شوند؛ بلکه جشنواره فصلی مطبوعات فرصتی برای تخصصی دیدن مطالب و سنجش دقیق و علمی آثاری است که در روزنامه ها منتشر می شود.

وی افزود: در گذشته تصور از رصد رسانه ها صرفا مراقبت از آنها در جهت عدم تخلف از قانون و ضوابط بود که البته این نظارت در جای خود صورت می گیرد تا اخلاق٬ آموزه های اسلامی و قانون از سوی رسانه ها رعایت شوند اما در عین حال باید چشمانی نیز باشند که خوبی ها را ببینند و از آنها تجلیل کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف و دسته بندی شاخص های کیفی مطبوعات را از دیگر نکات مهم این جشنواره عنوان کرد و گفت: در این جشنواره کتابی منتشر شده است که آثار برگزیدگان هر فصل را همراه با دلایل انتخاب و تبیین زیبایی های این آثار بیان می کند. انتشار و مطالعه چنین کتابی در پایان هر فصل که نمایانگر نقاط قوت و شاخصه های مطبوعات کشور است٬ دارای کارکردی آموزشی و فرصتی برای انتقال تجارب موفق روزنامه نگاری به نسلهای آتی است.

محمد زاده در پایان اظهار داشت: در این فصل تنها روزنامه ها مورد بررسی قرار گرفتند و با وجود این فرایند داوری دشواری های خاص خود را داشت؛ چرا که تنها در یک فصل 85 هزار اثر مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. در عین حال امیدواریم در فصل های آینده جشنواره فصلی گسترش پیدا کرده و نشریات ادواری را نیز در بر بگیرد.

در پایان این مراسم از نفرات اول تا سوم در حوزه های تیتر٬ خبر٬ مقاله٬ عکس٬ کاریکاتور٬ یاداشت٬ گزارش خبری٬ نقد٬ صفحه آرایی و گفتگو تقدیر شد. /901/د103/ع

ارسال نظرات