۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۰۹۳۵۵

جستاری بر پایان جنگ منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «جستاری بر پایان جنگ» تالیف حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند در دومین همایش قطعنامه 598 رونمایی شد.
کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با برگزاری دومین همایش قطعنامه 598 که در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، کتاب «جستاری بر پایان جنگ» اثر حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند رونمایی شد.

این کتاب که ابعاد مختلف قطعنامه 598 و پایان جنگ هشت ساله تحمیلی عراق بر ضد جمهوری اسلامی ایران را تحلیل و بررسی کرده، از سوی مؤسسه‌ مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال در قطع رقعی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.

حجت الاسلام بهداروند در این کتاب ابتدا به بررسی عملکرد سازمان ملل متحد در طول جنگ پرداخته و در ادامه عوامل و دلایل صدور قطعنامه 598 را مورد واکاوی قرار داده است.

نویسنده این کتاب در بخش سوم و چهارم موضع‌گیری‌های ایران و عراق در قبال قبول قطعنامه 598 و حوادث پس از قبول قطعنامه را بررسی کرده است.

در بخش نخست کتاب جستاری بر پایان جنگ، موضوعاتی از جمله تاریخچه‌ اجمالی از سازمان ملل متحد، عملکرد شورای امنیت در قبال تجاوز عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران، عملکرد مجمع عمومی سازمان ملل در قبال تجاوز عراق و همچنین عملکرد کورت والدهایم و خاویر پرزدکوئیار دو دبیر کل سازمان ملل متحد در زمان جنگ تحمیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم کتاب حجت الاسلام بهداروند به بررسی عوامل صدور قطعنامه 598، تحلیل حقوقی و عوامل پذیرش قطعنامه پرداخته است.

سومین بخش کتاب جستاری بر پایان جنگ نیز به بررسی مواضع جمهوری اسلامی ایران و مواضع عراق می‌پردازد و در آخرین بخش نیز واکنش های جامعه جهانی نسبت به قبول قطعنامه و تحرکات عراق پس از قبول قطعنامه 598 مورد تحلیل قرار گرفته است.

نویسنده کتاب جستاری بر پایان جنگ در مقدمه کتاب از مقاومت هشت ساله ملت ایران به عنوان توانمندی ایدئولوژی اسلام و سمبل بازیافت هویت دینی و اقتدار فرهنگی یاد و تصریح کرده است: «هشت سال دفاع مقدس آزمون عینی اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری برکارا بودن مفاهیم فرهنگی و ارزش های اخلاقی بوده و مکتب اسلام را به عنوان مظهر نواندیشی در فرآیند تاریخی حرکت های احیاگر به جهان عرضه کرده است.»

حجت الاسلام بهداروند در بخشی دیگری از این کتاب ضمن تحلیل ابعاد مختلف قطعنامه 598 تاکید کرده است: «قبول این قطعنامه هرگز به معنای عدول و دست کشیدن از ارزش ها و آرمان ها نبود. امام راحل با قبول این قطعنامه موقعیت نظام جمهوری اسلامی را در شرایط حساس آن زمان حفظ کرد و دشمن را از اشغال حتی یک وجب از خاک کشورمان که در تاریخ جنگ ها بی سابقه بود، ناامید کرد.»
 
کتاب«جستاری بر پایان جنگ» در 256 صفحه و در شمارگان دوهزار جلد با قیمت 3500 تومان از سوی انتشارات مؤسسه‌ فرهنگی ولاء منتظر انتشار یافته است./924/ن601/ع

ارسال نظرات