۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۹۵۶۸
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات:

تبلیغ جهادی دارای کارکردهای منحصر به فردی است که نباید از آن غافل شد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات گفت: تبلیغ جهادی دارای کارکردهای منحصر به فردی است که حتی مبلغان سنتی نیز نباید از آن غافل شوند.
حجت الاسلام روح الله گلزاري


حجت‌الاسلام روح الله گلزاری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ترویج دین مبین اسلام را مهم‌ترین وظیفه مبلغان دینی برشمرد و اظهار داشت: دین مبین اسلام برنامه کامل و جامع زندگانی انسان است و دربردارنده همه فعالیت‌های انسان است و نمی توان دین را از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی جدا کرد.

وی در ادامه افزود: مبلغان معارف دینی، فراهم کننده غذای روح انسان‌ها هستند و باید با توجه به ذائقه افراد و سازگار با مبانی دینی، نیاز امروز جامعه را پاسخ دهند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات، تبلیغ دین با استفاده از ابزارهای روز را ضروری دانست و تصریح کرد: امروز فضاهای تبلیغی مسمومی در جامعه مشاهده می‌شود که از دشمنی‌های دوستان نادان و دشمنان مغرض نشأت گرفته است و این امر وظایف مبلغان را دوچندان می‌کند.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال گذشته در جمع مبلغان به کارکرد فضاهای تبلیغی اشاره داشتند، ابراز داشت: ایشان در بخشی از سخنان خود به کاربرد هنر در فضاهای تبلیغی اشاره کردند، از این رو مبلغان دینی باید به این امر بیش از پیش توجه کنند.

حجت‌الاسلام گلزاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت مخاطب‌شناسی در حوزه تبلیغ تأکید کرد و با اشاره به تفاوت تبلیغ سنتی و تبلیغ جهادی افزود: تبلیغ سنتی و تبلیغ جهادی هر دو کارکردهای ویژه خود را دارند و از یک چارچوب مشخص پیروی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته در اصل تبلیغ که از سوی پیامبر اکرم‌(ص) و اهل بیت‌(ع) انجام می‌شد، تغییر ایجاد نشده است؛ اما باید در نظر گرفت که پیامبر اکرم‌(ص) در کنار تبلیغ سنتی، در جمع مردم حاضر می‌شدند و در حقیقت با تبلیغ جهادی به سراغ مردم می‌رفتند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات با بیان این‌که مردم همیشه به سراغ مبلغان نمی‌ روند، گفت: در ماه مبارک رمضان با حضور مردم در مساجد، شرایط بهتری برای تبلیغ معارف دین و بیان احکام الهی فراهم می شود، اما مبلغان باید سراغ مردمی بروند که در مسجد حاضر نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عقاید مختلف مخاطبان، نوع برخورد با آنان را متفاوت دانست و اظهار داشت: حرکت‌های مناسبی با تشکیل گروه‌های جهادی برای امر تبلیغ، انجام شده است که نباید درباره آن بی‌انصافی شود.

حجت‌الاسلام گلزاری با بیان این‌که البته نوع ابزار تبلیغ جهادی با تبلیغ سنتی متفاوت است، تصریح کرد: تبلیغ جهادی دارای کارکردهای منحصر به فردی است که حتی مبلغان سنتی نیز نباید از آن غافل شوند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات در ادامه سیره عملی یک مبلغ را بالاترین نوع تبلیغ دانست و گفت: نظم و انضباط، نوع پوشش، ‌گفتار صادقانه، متانت در گفتار و کلام و اخلاق ابزار یک طلبه و از مهم‌ترین عواملی است که سبب موفقیت یک مبلغ در فرایند تبلیغ می‌شود.

وی با بیان این‌که ارائه مطالب براساس نیاز مخاطبان و در نظر گرفتن سطح سواد و سن آنان اهمیت فراوانی در امر تبلیغ دارد، ابراز داشت: تمام فنون و ابزارهای تبلیغی در قرآن کریم به کار رفته است که مبلغان باید به آن توجه کنند. /920/ت302/نع

ارسال نظرات