۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۱۱۱۱۷۹
آیت الله مصباح یزدی:

غفلت از انجام تکلیف سبب نپذیرفتن حرف حق و موعظه‌های قرآن می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در مذمت سستی در انجام کارها گفت: وقتی انسان کاری را با سستی شروع می کند امید موفقیتش ضعیف است و اغلب اوقات از نیمه راه باز می ماند و به نتیجه نمی رسد. در روایت آمده است فرصت ها مثل ابرها با سرعت حرکت می کنند و از دست می روند. فرصتی که از دست رفت هیچ چیز جایش را نمی گیرد.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم با بیان ادامه توصیه های امام باقر علیه السلام گفت: امروز و فردا کردن در انجام تکالیف مانند دریایی است که اگر کسی در آن بیفتد غرق می شود.

وی عجله کردن در انجام کارهای خیر را موجب خشنودی خدا دانست و اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید « فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ » در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید . گاهی برای ما میسر است که نماز خود را اول وقت بخوانیم ولی به تاخیرمی اندازیم کسی که نمازش را آخر وقت بخواند گناه نکرده است ولی اول وقت خواندن موجب رضوان الهی می شود.

این استاد اخلاق حوزه غفلت از انجام تکلیف را موجب قساوت قلب دانست و ادامه داد: عوامل غفلت باعث می شود انسان به روزمرگی دچار شود و حالت رقت قلب به سنگ دلی تبدیل شود و دیگر حرف حق وموعظه های قرآن را نمی پذیرد.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه چهاردهم سوره حدید گفت: در آن دنیا منافقان از مومنان می پرسند آیا ما با شما نبودیم؟ و در جواب می شنود که بودید اما آنقدر امروز و فردا کردید که شک به دلتان راه پیدا کرد و آرزوها به شما غلبه پیدا کرد. این تردید ها باعث می شود که گاهی انسان 180 درجه از مسیری که می خواست برود، فاصله بگیرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این آیه که می فرماید « أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لاَ یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ » اظهار داشت: مواظب باشید به غفلت و روزمرگی و بی خیالی مبتلا نشوید هرچند که امروز غربی ها فرهنگ بی خیالی را ترویج می کنند.

وی درمذمت سستی در انجام کارها گفت: وقتی انسان کاری را با سستی شروع می کند امید موفقیتش ضعیف است و اغلب اوقات از نیمه راه باز می ماند و به نتیجه نمی رسد. در روایت آمده است فرصت ها مثل ابرها با سرعت حرکت می کنند و از دست می روند. فرصتی که از دست رفت هیچ چیز جایش را نمی گیرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً » اظهار داشت: یاد خدا و اولیای الهی بلاها را دفع می کند، نقص ها را برطرف می کند، شیطان را دور می کند، شیرین است و هیچ زحمتی ندارد و هزینه ای هم ندارد. ذکر تنها به زبان نیست و ذکر قلبی هم بسیار برکت دارد.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) توصیه کرد از اوقات فراغت خود، با یاد خدا و تلاوت قرآن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و تصریح کرد: گاهی با این که هیچ کاری نداریم خود را با فیلم و چیزهای دیگر سرگرم می کنیم. در ادبیات دینی شیطان را عامل سلب توفیق و تنبلی ما می دانند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به فرمایش امام باقر علیه السلام گفت: حضرت به این دلیل کلمه عذر را در روایت آورده است که برخی هنگامی که از سستی پشیمان می شوند پناه می برند به عذر آوردن. کسی که سالم است و هیچ عذری هم ندارد دیگر چرا تنبلی می کنند./928/پ202/ج
ارسال نظرات