۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۲:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۷۶۸
آیت الله مصباح یزدی:

عادت به گناه انسان را از صراط مستقیم دور می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از ویژگی های روح انسان را انس گرفتن با اعمالی که مکرر انجام می دهد دانست و افزود: اگر روح انسان به انجام عمل بدی عادت کند کم کم از مسیر صحیح خارج می شود.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در آخرین جلسه درس اخلاق ماه رمضان امسال گفت: امیرالمومنین علیه السلام در پایان روایت خود شک را نیز به چهار شعبه تقسیم می فرمایند که هر کدام به نحوی ایمان انسان را متزلزل می کند.

وی یکی از ویژگی های روح انسان را انس گرفتن با اعمالی که مکرر انجام می دهد دانست و افزود: روح انسان طوری است که هر عملی تکرار شود به آن عادت می کند. وقتی با عمل بدی مانوس شد کم کم از مسیر صحیح خارج شده و گمراه می شود.

این استاد اخلاق حوزه یکی از آثار جدل را شکاکیت عنوان کرد و اظهار داشت: اولین شعبه شک این است که انسان در اثر ممارست در رد کردن حرف دیگران دچار سفسطه می شود و نهایتا دچار شک می شود، امیدی نیست که اینان به ایمان مطلوب دست یابند. حضرت می فرماید کسی که عادت به چنین کاری کند شبش صبح نمی شود یعنی از این تاریکی ها به روشنی نمی رسد.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) جدل را میان بری برای اثبات یک مطلب دانست و گفت: اگر مطلب حق باشد جدل برای آن هم مطلوب خواهد بود. خداوند در قرآن می فرماید «وَ لاَ تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلاَّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ » یعنی با اهل کتاب جدال احسن کنید بگویید ما و شما خدای یگانه را می پرستیم پس بیایید منصفانه ببینیم که آیا کتابی بعد تورات و انجیل نازل شده است یا نه.

آیت الله مصباح یزدی در رابطه با شاخه دوم شک گفت: کسانی که در برابر مسائل به سرعت تسلیم می شوند و به خود زحمت تحقیق و یافتن حقیقت را نمی دهند و به سئوال های ذهن خود جا خالی می دهند رفته رفته دچار شک می شوند و به نتیجه نمی رسند.

وی با اشاره به آیه « إِنَّمَا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ‌ » گفت: خدا درباره کسانى از پیامبر اجازه مى‏خواستند به جهاد نروند می فرماید «اینان به خدا و روز واپسین ایمان ندارند و دلهایشان به شکّ افتاده و در شکّ خود سرگردانند». یعنی یک حالت وسواسیت ذهنی پیدا می کنند و قدرت تصمیم گیری نخواهند داشت و نمی توانند خود را قانع کنند.

این استاد حوزه علمیه افزود: امام علی علیه السلام می فرماید کسی که به شعبه سوم شک دچار شود. یعنی عادت کند بین دو قطب تصمیم گیری تردد کند، ثبات ذهنی اش را از دست می دهد و در این رفت و آمد شیاطین به او حمله می کنند و او را در زیر سُم خود لِه می کنند، این عاقبت ملکه شدن وسواس فکری است.

عضو مجلس خبرگان چهارمین شعبه شک را یک نوع بی خیالی و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت توصیف کرد و گفت: عده ای عمر خود را صَرف انجام کارهای غیرعادی و ثبت رکورد می کنند و زندگی برایشان اهمیت ندارد و تنها هیجان و تحسین مردم برایشان مهم است و حتی اموری که هلاکت دنیا و آخرت را در بر داشته باشد را می پذیرد و از ایمان و سعادت محروم می شوند./928/پ201/ج
ارسال نظرات