۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۱۱۹۲۶
با وجود ظرفیت 1500 روستا برای استقرار روحانی؛

روستاهای خراسان رضوی چشم به راه استقرار روحانی هستند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور مبلغان سازمان تبلیغات خراسان رضوی با انتقاد از کم توجهی مسؤولان نسبت به تأمین بودجه امور دینی گفت: از میان 2800 روستای استان، 1500 روستا آمادگی کامل جهت استقرار روحانی دارند که به دلیل عدم حمایت‌ متولیان فرهنگی، تنها قادر به پوشش 320 روستا هستیم.
اعزام مبلغ
حجت الاسلام علی بخشی، مسؤول امور مبلغان سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به آغاز نام نویسی از روحانیان جهت اعزام به طرح استقرار گفت: خراسان رضوی هم در طرح استقرار و هم در طرح هجرت به لحاظ تعداد و کیفیت مقام اول کشور را دارد با این تفاوت که هزینه طرح هجرت از حوزه های علمیه و هزینه طرح استقرار از اعتبارات دولتی تأمین می شود.

وی با بیان این‌که اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال 90موظف است 208 روحانی مستقر داشته باشد، افزود: 208روحانی حداقل 320 روستای پرجمعیت را پوشش داده و بعضا تا هفت روستا را هم اداره می کنند، اگر مساله بودجه حل شود به شرط وجود نیرو، حداقل 300 روستای دیگر را افزون بر روستاهای فعلی می توانیم پوشش دهیم، در حال حاضر برای حداقل سی روستا در اطراف مشهد تقاضای اعزام روحانی داریم اما چون اطمینانی به تأمین اعتبار نیست نمی توان نیرو اعزام کرد.

حجت الاسلام بخشی با بیان این‌که تنها نیمی از میزان بودجه مورد نیاز این طرح به سازمان پرداخت شده است، اظهار داشت: درست است سطح زندگی روحانی نباید از زندگی مردم روستا بالاتر باشد اما با شرایط فعلی نه تنها هم سطح بلکه پایین تر هم هست؛ یک روحانی با خانواده در یک روستای دورافتاده با حداقل امکانات حتی بیش از آنچه به عنوان شرح وظایفش تعیین شده است خدمت می کند و بابت هر ماه تنها 275 هزار تومان دریافت می کند که هزینه رفت و آمدهای مکرر به مشهد و روستاهای اطراف و یا اجرای طرح های فرهنگی نیز از همین مبلغ باید انجام شود ولی با این حال رضایت دارد اما همین مبلغ حداقل هم در نیمه دوم سال به دلیل اتمام بودجه، با چندماه تاخیر پرداخت می شود.

وی با اشاره به پیگیری مبلغی که استانداری از بودجه زیارت به استقرار روحانیان اختصاص داده بود افزود: متاسفانه این پیگیری ها نتیجه ای نداشته است. این وجهه مناسبی ندارد که مبلغ ناچیز و حداقلی حقوق روحانیان با چندماه معوقه و از محل مانده اعتبارات فرهنگی هرسال پرداخت شود و در برخی موارد هم ناگزیر از حذف یکباره برخی روحانیان هستیم.

تأمین بودجه امور دینی برای مسؤولان اولویت ندارد

مسؤول امورمبلغان سازمان تبلیغات خراسان رضوی تصریح کرد: مبلغان به همین حداقل راضی اند؛ اما متاسفانه روی همین هم نمی‌توانند حساب کنند و از پرداخت به موقع آن اطمینان داشته باشند، گاهی حیثیت روحانی به خاطر یک مبلغ ناچیز قسط ماهانه اش به خطر می افتد این در حالی است که یک فوتبالیست با منّت دقیقه ای 300 هزار تومان قرار‌داد می بندد؛ از این رو مسؤولان اگر نمی خواهند چنین طرح فرهنگی و دینی اجرا شود صریحا بگویند و اگر هم تمایل به ادامه آن دارند باید در اختصاص و پرداخت بودجه مورد نیاز آن بیشتر تأمل کنند.

وی با طرح این سوال که آیا اداره فرهنگی و مذهبی این تعداد روستا به اندازه دستمزد یک فوتبالیست در یک فصل فوتبال لیگ برتر ارزش ندارد، ادامه داد: اعتبار روحانیان مستقر با این طرح عظیم نباید مدام بالا و پایین شده و با تاخیر و کسری و از بودجه فرهنگی پرداخت شود بلکه باید اعتباری ثابت از دو درصد بودجه استان باشد تا با تغیییر دولت ها و... دچار نوسان شود. اینکه اعتبارات فرهنگی پایتخت معنوی کشور در تهران امضا می شود، جای تأمل دارد.

نتایج فرهنگی اجتماعی استقرار روحانی در روستا

حجت الاسلام بخشی در ادامه به آثار و برکات حضور روحانی در روستا اشاره کرد و گفت: فقط در روستای خرم آباد چناران، 9 ماه بعد از حضور روحانی، مسؤول شورای حل اختلاف در حضور دادستان گفت از زمان حضور روحانی، تعداد پرونده ها کاهش یافت تا جایی که اعضای شورا بیکار شده و ساختمان آن به کتابخانه تبدیل شد. فرمانده نیروی انتظامی چناران نیز مستقیما به بنده می گوید در منطقه ای که روحانی حضور دارد تا شعاع 40 کیلومتری گشت مان را تعطیل می کنیم چون خیالمان راحت است که مشکل حادی نداریم. همچنین یکی از معلمان روستا می گفت از وقتی روحانی هفته ای دو ساعت در مورد اخلاق برای دانش آموزان صحبت کرده و با آنان بازی می کند پیشرفت درسی انان رشد چشمگیری داشته است.

وی، کاهش 90 درصدی طلاق و بزه، به حداقل رسیدن اختلافات خانوادگی، افزایش قدرت تحمل در برابر خشکسالی و حتی بیماری ها را از دیگر آثار حضور روحانی در روستا دانست و گفت: این ها آثاری است که ما به طور مستقیم به دنبال آن نبوده ایم اما با این حال موفقیت حاصل شده است چرا که آنچه روحانی می گوید حرف خدا و پیامبر است و باطن مردم هم خداجو است.

حجت الاسلام بخشی خاطرنشان کرد: آمار مشاوره روحانیان نیز قابل توجه است به گونه ای که اخیرا آموزش و پرورش اعلام کرده است مدارسی که مشاور آن روحانی ملبس بوده، 50 درصد مراجعان و تا 70 درصد حل مشکلات بیشتری داشته است. از سوی دیگر چون روحانیان مستقر آموزش تخصصی مشاوره ندیده اند، جزوه ای از صد سوال مورد نیاز مردم و پاسخ تخصصی آن ها آماده شده که در اختیار آنان قرار می گیرد. برنامه بلندمدت آموزش مهارت مشاوره نیز اجرا می شود.

مسؤول امور مبلغان سازمان تبلیغات خراسان رضوی ادامه داد: منبع پاسخ روحانی، ادبیات دینی دارد، که برگرفته از آیات و روایات است. همچنین مسؤولیت فرهنگی محل، امامت جماعت، عادل و مورد اعتماد مردم، رایگان و در دسترس بودن از ملاک‌هایی است که مردم برای مراجعه به روحانی ترجیح می‌دهند.

با وجود تصویب احداث 300 خانه عالم در سال 89، تاکنون 42 واحد نیمه کاره مانده است

وی یادآور شد: بخش زیادی از آمادگی روستاها جهت اعزام مبلغ به خانه عالم و امکانات فیزیکی مربوط می‌شود که از سوی سازمان، مردم و خیرین یا به صورت مشارکت مردم و سازمان ساخته می‌شود. تاکنون 150 خانه عالم مردمی و سازمانی ساخته شده است و در سال 89 نیز ساخت 300 خانه مصوب شده بود که پس از گذشته بیش از یک سال  تنها برای احداث 42 واحد ‌اقدام شده که آن هم نیمه کاره مانده است.

حجت الاسلام بخشی با اشاره به اعزام 1400 مبلغ خواهر و برادر در ماه رمضان امسال، کمبود نیرو، محدودیت شرعی نقل مکان و امکانات را از علل پوشش کمتر تبلیغی روستاها در ماه رمضان برشمرد و گفت: این در حالی است که با رفع محدودیت نقل مکان در ماه محرم و صفر حدود 2800 روستا زیر پوشش قرار می گیرد.

وی گفت: این مبلغان، درس و بحث ظاهری را رها کرده و وارد عرصه خدمت به دین و مردم شده اند چرا که اگر درس به خودی خود هدف نیست و اگر منتهی به خدمت نشود سودی نخواهد داشت. از سوی مردم هم واقعا استقبال می شود به گونه ای که حکم ها معمولا یک ساله می خورد اما با توجه به ایجاد جذبه دو طرفه میان مردم و روحانی این مدت تمدید می شود.

گفتنی است، مسؤول امور مبلغان خراسان رضوی پیش از این نیز از کاهش 60 درصدی بودجه تبلیغ این سازمان نسبت به سال گذشته خبر داده بود./930/ت301/س
ارسال نظرات