۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۷۵۷۹۵۶
یادداشت؛

امامِ هر روزِ هفته

امامِ هر روزِ هفته
در واقع برای همه گروه ها احترام قائل بود و روحیه ای بسیار مردمی داشته و همه مردم تبریز ارادت ویژه ای به ایشان داشتند؛ امام جمعه ای که نه تنها امام جمعه؛ بلکه امامِ هر روزِ هفته مردم تبریز بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهید آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز بود که منصب بسیار مهم امامت جمعه این شهر را برعهده داشت.

شهید آیت الله آل هاشم امام جمعه ای محبوب در دیار مشاهیر بنام ایرانی همچون علامه قاضی طباطبایی، علامه محمدحسین طباطبایی، علامه جعفری، آیت الله قاضی تبریزی، پروین اعتصامی، آیت‌الله مدنی، صائب ‌تبریزی، شهریار، شهید باکری و بسیاری دیگر از مشاهیر و افتخارات دیگر است که عمر خود را در راه رفاه و آسایش مردم آذربایجان شرقی گذاشت و در این مسیر، شب و روز نشناخته و با فعالیت های مخلصانه، محبوب دل های مردم آن دیار بود.

م/ امام جمعه هر روزِ هفته

آیت الله ال هاشم دارای شخصیت فراجناحی و با تمامی آحاد جامعه ارتباط صمیمی و تنگاتنگی برقرار می کرد. در واقع برای همه احترام قائل بود و روحیه ای بسیار مردمی داشت. همه مردم تبریز ارادت ویژه ای به ایشان داشتند؛ اینکه مسؤولان استان و دیگر نهادهای استانی با ایشان همراهی می‌کردند، نشانه بسیار واضحی بر «در وسط میدان بودنِ» این شهید والامقام است.

مدیر و مدبر بودن، پا به کار و درخدمت عموم مردم و یار و یاور مظلومان، فقیران و محرمان بودن، تنها گوشه هایی از ویژگی های شخصیتی این عالم برومند و مخلص الهی است که هنوز بسیاری از گوشه های شخصیت خدایی و مردمی ایشان بر همگان آشکار نشده و پیدا و پنهان های بسیاری وجود دارد.

م/ امام جمعه هر روزِ هفته

امروزه «مقبولیت عمومی» معیار بسیار مهمی در سنجش مدیران انقلابی، ولایی و مردمی نظام مقدس ایران اسلامی است و در میان مسئولان استانی، افراد اندکی وجود دارند که از پایگاه مردمی بسیار قوی و چشمگیر برخوردار بوده و مقبولیت عمومی اکثر مردم منطقه خود را در پرونده خود داشته باشند؛ اما شهید آیت الله آل هاشم از جمله مدیران و مسئولان استانی بود که علاوه بر مقبولیت استانی، مقبولیت کشوری نیز داشت و بسیاری از اقدامات خوب ایشان مورد تقدیر و تمجید مردم سراسر ایران قرار گرفته بود که این، جز با دلسوزی ایشان نسبت به مردم به دست نیامده بود.

مسئول تراز انقلاب

بدون شک شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، مسئولی در تراز انقلاب اسلامی است و ایشان نه تنها امام جمعه؛ بلکه امامِ هر روزِ هفته مردم تبریز بود و در روزمره‌های خود بدون تشریفات با مردم کوچه و بازار ارتباط داشت و خواسته های آنان را شنیده و شنونده خوبی نسبت به درد و دل های مردم و چاره سازِ مشکلات آنان بود.

م/ امام جمعه هر روزِ هفته

برداشتن نرده‌های مصلای نماز جمعه

شهید آیت‌الله آل‌هاشم اولین امام‌جمعه‌ای بود که در روزهای اول مسئولیتش دستور داد تا نرده‌های موجود بین مردم و مسئولان در مصلای نماز جمعه تبریز برداشته شود.

این شهید بزرگوار، همواره به بازار تبریز و کسبه آن سر می‌زد و جویای وضعیت اقتصادی مردم و شهر می‌شد و کسبه منصف و باسابقه را تشویق می‌کرد. بدون فاصله‌ از مردم، برای خرید مایحتاج روزمره زندگی خود و خانواده‌ به مغازه‌ها و خرید نان می‌رفت و بدون تکلف سوار مترو و تاکسی می‌شد و بدون فاصله‌ از حال مردم و مشکلات آنان باخبر می‌شد.

آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم، پدر شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم که خود از بزرگان شهر تبریز است، پس از دیدن پیکر بی‌جان پسرش، در مصاحبه‌ای گفته است: «سیدمحمدعلی پسرم نه، که مثل پدرم بود».

م/ امام جمعه هر روزِ هفته

این امام‌جمعه مردمی در کنار رسیدگی به حال بیماران، مجروحان دفاع مقدس، خانواده‌های حاشیه‌نشین تبریز و کودکان تحت پوشش بهزیستی برای حمایت از تیم محبوب فوتبال آذری‌ها «تیم فوتبال تراکتور» به استادیوم یادگار امام(ره) تبریز می‌رفت و همه این‌ها را انجام می‌داد و با حضور در مساجد محله‌های مختلف، پشت سر امامان جماعت مساجد نماز می‌خواند.

دست سرنوشت اما گلچنینی می کند. عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) خبری ناگوار، کام ملت ایران را تلخ کرد. بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز در منطقه «ورزقان» استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و آیت الله آل هاشم به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هشتم ایران اسلامی، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان رئیس جمهور به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

سعید چراغی

 

ارسال نظرات