۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۱۱۲۱۵۸

جشنواره بین المللی هنر در رسانه و جایزه جهانی صلح و عدالت برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری جشنواره بین المللی هنر در رسانه و جایزه جهانی صلح و عدالت در سرای روزنامه نگاران برگزار شد.
جشنواره بین المللی هنر در رسانه و جایزه جهانی صلح و عدالت برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری جشنواره بین المللی هنر در رسانه و جایزه جهانی صلح و عدالت، عصر روز گذشته در سرای روزنامه نگاران تهران برگزار شد.

در این نشست خبری ساسان والی زاده، دبیر جشنواره و مدیر عامل خبرگزاری ایسنا گفت: در علم ارتباطات و مهندسی پیام، یکی از وظایف رسانه، انتقال پیام از منبع خبر به مخاطب است که این روند نیاز به مدیریت دارد، برخی مسائل همچون پارازیت ها مانع رسیدن خبر به طور صحیح و مطلوب و برخی مسائل نیز همچون عکس، کارتون، صفحه آرایی، کاریکاتور و دیگر دستاوردهای هنری موجب رسیدن اطلاعات بهتر و اثر گذارتر به مخاطب می شود.

وی افزود: در واقع در صدد برگزاری دو جشنواره بین المللی هستیم که جشنواره اول مربوط به هنر در رسانه است و جشنواره دوم مربوط به جایزه صلح و عدالت است که این دو جشنواره در یک نقطه به هم پیوند می خورند و آن هم استفاده از هنر در رسانه برای به تصویر کشیدن عدالت ها و بی عدالتی ها در دنیا است که موثر در اجرای صلح و عدالت بوده است.

والی زاده ابراز داشت: عکس، کاریکاتور، کارتون، گرافیک مطبوعاتی هر چه بیشتر و بهتر به کمک پیام نوشتاری و خبری آیند، اثرگذاری اطلاع رسانی را در مخاطب افزایش داده و مدد کار پیام ها خواهند بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه بخش هنری در جشنواره هایی که تا به حال در کشور برگزار شده است نقش مهم و زیادی نداشته و همواره به خبر و جزئیات آن همچون، تیتر، لید، مقاله و گزارش پرداخته شده است و این نخستین جشنواره داخلی و بین المللی است که به صورت تخصصی به هنر در رسانه خواهد پرداخت.

دبیر جشنواره هنر در رسانه و جایزه جهانی صلح و عدالت ادامه داد: هنر که به صورت شخصی باشد آزاد و انتزاعی است؛ اما وقتی در محور رسانه قرار می گیرد، مخاطب محور می شود، یعنی رمز گذاری اثر هنری که به دست هنرمند آفریده می شود باید قابل رمز گشایی از سوی مخاطب باشد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما به هنر در رسانه به عنوان تزیین خبر و نوشتار نگاه شده است در صورتی که عکس، کارتون، کاریکاتور خبرهایی هستند که نیاز به ترجمه برای مخاطبین از سراسر دنیا ندارند، باید بیشتر به زیبایی شناسی هنر در رسانه و تاثیر گذاری آن توجه کنیم.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا عنوان کرد: سایت جشنواره هفته آینده رونمایی خواهد شد و جزئیات برگزاری جشنواره در آن درج خواهد شد، فرم شرکت در جشنواره برای تمامی نهاد های مطبوعاتی و رسانه ای کشور در حال ارسال است و برای 120 رسانه خارجی نیز فراخان جشنواره ارسال شده است که در بخش های سرمقاله، یاداشت، عکس و فیلم، مستند و دیگز شاخه ها می توانند آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: هر کدام از افراد هنرمند رسانه ای می توانند سه اثر خود را که از یکم فروردین تا پایان شهریور سال جاری در رسانه ها مورد استفاده قرار گرفته است را به دبیرخانه ارسال کنند، و افرادی هم که آثار خود را به دلایل موجه نتوانسته اند در مطبوعات مورد استفاده قرار دهند نیز می توانند اثار خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

در ادامه این نشست خبری، امید علی مسعودی، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هنر در رسانه و جایزه جهانی صلح گفت: برگزاری این جشنواره ها اثر زیادی در کشور دارند، همانطور که علوم از تحقیقات افراد به دست می آیند، مطالب ارائه شده در این جشنواره را می توان به صورت مطالب علمی در دانشگاه ها تدریس کرد.

وی افزود: متاسفانه ما در دانشگاه های کشور رشته علوم ارتباطات هنری نداریم، در صورتی که در اروپا یکی از مهمترین و پر طرفدار ترین رشته ها در کنار رشته های معماری و حقوق است، در وافع به عکس، کاریکاتور و دیگر فنون هنری رسانه نباید تنها از دیدگاه تزیین مطالب نگاه کرد بلکه هر کدام از این رشته ها خود یک علم محسوب می شوند و از جهت در آمد نیز یکی از کارها و فعالیت های پر درامد می توانند باشند.

وی خاطر افزود: جوایز نفرات برتر این جشنواره، به دلیل رغبت هر چه بیشتر شرکت کنندگان داخلی و خارجی جوایز ارزنده ای است که حد اقل آن ها هزار یورو خواهد بود.

در بخش دیگر این نشست خبری، داوود یار احمدی، دبیر بخش علمی جشنواره به سخنرانی پرداخت و گقت: اگر چه در جشنواره های مطبوعات کشور هنرمندان مطبوعات و رسانه جزء شاکله آن جشنواره ها محسوب می شدند اما به مقوله هنر در رسانه آنطور که شایسته بود پرداخته نمی شد، بلکه در بخشهای مختلف اثار ارسال می شد و در نتیجه به چند نفر برتر هدایایی در پایان جشنواره اهدا می شد.

وی خاطر نشان کرد: در عرصه های بین المللی، جشنواره های دیگری هم در خصوص هنر در رسانه برگزار شده است اما هدف و سمت و سوی این جشنواره ها، اهداف افراد یا جریانات پشت پرده آنها بود که در یکی از این جشنواره ها در عکسهای ارائه شده در مورد بانوان مسلمان طوری بود که گویا همیشه مورد ظلم و محدودیت قرار دارند و در جشنواره ای دیگر فردی به عنوان نفر برتر شناخته شد که که موضوع عکسش تروریست نشان دادن مسلمانان بود.

احمدی در پایان ابراز داشت: این جشنواره در سه بخش گرافیک، عکس خبری، کاریکاتور که هر کدام دارای شاخه هایی هستند برگزار شده و علاقه مندان می توانند آثار خود را تا 15 مهر ماه به صورت فایل دیجیتال و 15 روز پس از آن باید همان آثار را که در رسانه رسمی استفاده شده است به دبیر خانه جشنواره ارسال نمایند./956/پ201/ص
ارسال نظرات