۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۱۵۸۰۸
استاد حوزه و دانشگاه:

آیت الله عمید پدر فقه سیاسی در ایران بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارسطا با بیان اینکه آیت الله عمید زنجانی پدر فقه سیاسی در زبان فارسی محسوب می شود و حق بزرگی را بر گردن جامعه علمی،‌ دانشگاهی و حوزوی کشور دار،‌ ارتحال وی را ضایعه ای بزرگ توصیف کرد.
حجت الاسلام ارسطا


حجت‌الاسلام محمد جواد ارسطا، رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع) و از استادان حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت درگذشت آیت الله عمید زنجانی،‌ به تبیین شخصیت علمی،‌ اخلاقی و سیاسی وی پرداخت و ارتحال وی را خلا بزرگی در جامعه علمی، ‌دانشگاهی و حوزوی کشور دانست.

وی با بیان اینکه آیت الله عمید زنجانی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه بود،‌ تصریح کرد: ایشان بعد از اینکه حوزه قم و نجف را درک کردند و در هر دو حوزه تحصیلات عالیه داشتند و اجازه اجتهاد را کسب کردند به جمهوری اسلامی ایران برگشتند.

این استاد دانشگاه افزود: آن مرحوم از سال 50 فعالیت های تدریس،‌ تحقیق و تالیف خود را شروع کردند، ‌از سال 58 وارد دانشگاه تهران شدند و تدریس دروس متعددی که مهم ترین آنها مبانی دینی و فقهی قانون اساسی بود را به عهده گرفتند.

حجت الاسلام ارسطا اضافه کرد: مرحوم آیت الله عمید زنجانی وارد یک بحث بسیار مهم و کم سابقه ای به نام فقه سیاسی شدند و مباحث فقه سیاسی که در آثار فقهی شیعهه صورت پراکنده بود را تدوین کردند و با اصطلاحات حقوقی تحریر جدیدی ارائه و و فقه سیاسی را برای نخستین بار به صورت منظم به زبان فارسی مطرح کردند.

رییس پیشین دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: ایشان در حقیقت پدر فقه سیاسی در زبان فارسی محسوب می شوند و بیش از ده کتاب در این زمینه تالیف و تدوین کرده اند.

وی تأکید کرد: مرحوم آیت الله عمید زنجانی درکنار فعالیت های علمی، فعالیت های اجرایی و سیاسی خود را نیز ادامه دادند،‌ ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بودند و به عنوان‌ عضو شورای بازنگری قانون اساسی نیز ایفای مسؤولیت کردند و بنا بر احساس تکلیف ریاست دانشگاه تهران را نیز عهده دار شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه ابرازداشت: حضور آیت الله عمید در حقیقت موجب فخر و مباهات منصب ریاست دانشگاه تهران بود، نه اینکه این منصب فخری برای ایشان باشد و این مساله نکته بسیار مهمی است.

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی آیت الله عمید زنجانی تصریح کرد: آن مرحوم شخصیتی متواضع، خوش برخورد و شاگرد پرور بودند و با روی باز با دانشجویان وشاگردان مواجه می شدند و به سؤالات آنان پاسخ می دادند و از دانشجویان مستعد حمایت می کردند.

حجت الاسلام ارسطا با بیان اینکه آیت الله عمید زنجانی از نظر اخلاقی فردی وارسته بود و عمر خود را در راه ارتقای علمی کشور صرف کرد،‌ یادآورشد:‌ اگر مباحثی که در زمینه فقه سیاسی ایشان در دانشگاه تدریس کرده اند را از دانشگاه بگیریم در این راستا خلاء بزرگی ایجاد می شود. /924/ت302/ع

ارسال نظرات