۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۷۲۸۰
امام جمعه شبستر:

جایگاه روز مباهله به صورت مطلوب تبیین نشده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر با بیان این‌که مباهله بزرگ‌ترین سند فضیلت برای اهل بیت پیامبر است، گفت: اهمیت روز مباهله هنوز در جامعه اسلامی به صورت مطلوبی تبیین نشده است.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر
حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت روز مباهله صورت گرفت، اظهار داشت: اهمیت و جایگاه روز مباهله هنوز در جامعه اسلامی به صورت مطلوبی تبیین نشده است، بایستی این روز به عنوان یک عید بزرگ اسلامی در رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی شود.

وی ادامه داد: از روایاتی که از پیشوایان مذهبی ما وارد شده، استفاده می‌شود که موضوع مباهله اختصاص به پیامبر(ص) نداشته و هر فرد مسلمانی در مسائل مذهبی می تواند با مخالفان خود به مباهله برخیزد.

امام جمعه شبستر با اشاره به اعمال روز مباهله در کتاب شریف مفاتیح الجنان خاطر‌نشان کرد: غسل این روز نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است و روزه نیز سبب شادابی درون خواهد شد.

وی گفت: دو رکعت نماز، دعای مباهله، خواندن زیارت امیرمؤمنان به ویژه زیارت جامعه و احسان به فقرا و محرومان به تأسی از امام علی‌(ع) در این روز سفارش شده است.

حجت الاسلام محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مباهله بزرگ‌ترین سند فضیلت برای اهل بیت پیامبر است، زیرا الفاظ و مفردات آیه 61 آل عمران حاکی از آن است که همراهان پیامبر(ص) در چه پایه ای از فضیلت قرار داشتند.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در این آیه، افزون بر این که امامان معصوم حسن و حسین(ع) را فرزندان خود و فاطمه(س) را یگانه زن منتسب به خاندان خویش می‌خواند، از شخص علی‌(ع) به عنوان «انفسنا» تعبیر می کند و آن شخصیت عظیم جهان انسانی را به منزله جان پیامبر(ص) می‌داند، فضیلتی بالاتر از این که یک شخص از نظر معنویت و فضیلت به پایه‌ای برسد که خداوند بزرگ او را به منزله جان و روح پیامبر بخواند.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که در تاریخ صدر اسلام اتفاقات متعددی در تائید حقانیت شیعه رخ داده است، گفت: یکی از این حوادث روز مباهله است که نبی مکرم اسلام به صورت مشخص اهل بیت عصمت و طهارت را به عنوان گرامی‌ترین افراد به میدان مباهله با اهل کتاب آورد.

امام جمعه شبستر خاطرنشان کرد: پنج تن مشهور به آل ابا شامل نبی مکرم اسلام، دخت گرامی ایشان، مولای متقیان و دو فرزند گرامیشان در مراسم مباهله شرکت داشتند و این افتخار منحصر به این بزرگان است که در تاریخ تکرار نشده است./935/ت302/س
ارسال نظرات