۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۱۷۹۱۷
مفتی اعظم روسیه:

ضربه ای که وهابیون به اسلام زده اند، کمونیست ها نزده اند

خبرگزاری رسا ـ یکی از سه مفتی بزرگ کشور روسیه، اقدامات افراطی وهابیون را عامل بدبینی سایر اقوام و مذاهب به مسلمانان دانست و تاکید کرد: ضربه ای که اسلام از وهابیون خورده است از کمونیست ها نخورده است.
روسيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رحیم اف، مفتی اعظم کشور روسیه شامگاه سه شنبه در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی در قم، ضمن قدردانی از توجه این مرجع تقلید، تاکید کرد: ما توفیق زیارت شما را برای خود افتخاری بزرگ می دانیم.

این مفتی روسیه در ادامه، گزارشی از فعالیت های دینی و مذهبی و وضعیت مسلمانان این کشور ارائه کرد و گفت: در روسیه سه اداره مفتیات و دینی اصلی و حدود هفتاد مرکز کوچک وجود دارد و مفتی ها در مناطق مختلف وجود دارند و برنامه های خاص خود را دنبال می کنند. هدف ما ایجاد یک مفتیت مرکزی است، همان گونه که این مساله در تمام کشورها وجود دارد.

محمدرحیم اف گفت: مسلمانانی که در کشور روسیه زندگی می کنند، مردم بومی ما هستند و این گونه نیست که از کشور دیگری مهاجرت کرده باشند.

مفتی اعظم روسیه با بیان اینکه اسلام در روسیه حتی زودتر از برخی کشورهای عربی وجود داشته است، اظهار داشت: در ابتدای قرن هفتم میلادی مسلمانان در شهر دربند داغستان روسیه زندگی می کردند و آیین خاص خود را داشته اند.

وی بیان داشت: از همین شهر نشر اسلام شروع شد و در سراسر روسیه گسترش یافت و خوشبختانه امروز مسلمانان بسیاری در کشور ما زندگی می کنند که این مساله اسباب خوشحالی ما است.

رحیم اف، با اشاره به اقدامات افراطی وهابیون خاطرنشان کرد: وهابی ها به اسلام ضربه هایی بسیاری زده اند و این ضربه بیشتر و بزرگ تر از ضربه کمونیست ها بوده است.

این مفتی بزرگ روسیه گفت: ما هیچ گاه نشنیده ایم که دختران جوان، خود را منفجر کنند، اما متاسفانه این موضوع از سوی وهابیون در روسیه اتفاق می افتد و آنها در میان مسلمانان این کار را می کردند.

وی اظهار داشت: این گروه غیر مسلمانان را نیز از دین اسلام ترسانده اند، از این رو مردم فکر می کنند که تمام مسلمانان این گونه هستند و دست به اقدامات افراطی می زنند.

مفتی بزرگ روسیه با اشاره به تاکید حضرت آیت الله نوری همدانی مبنی بر ضرورت مراقبت از نقشه وهابیون در این کشور، تاکید کرد: تلاش ما این است که برنامه ها و سعی و تلاش آنها را در کشور خودمان خنثی کنیم و از بین ببریم.

رحیم اف گفت: متاسفانه وهابی ها با اقداماتی که انجام داده و می دهند، سال ها مسلمانان را عقب نگه داشته اند و مانع پیشرفت آنان شده اند.

وی بیان کرد: خوشبختانه دولت ما هم می داند که مسلمانان برای جامعه روسیه مفید هستند و این موضوع به ما کمک می کند تا با وهابیون مبارزه کنیم.

مفتی اعظم روسیه گفت: دولت روسیه در حال حاضر قوی شده است و دو اصل و تکیه گاه دارد، یک تکیه گاه مسیحیان ارتودوکس که فاسد نشده اند هستند و تکیه گاه دیگرشان نیز مسلمانان به شمار می آیند.

وی بیان داشت: بسیاری از جمله آمریکا می خواهند بین این دو اختلاف پیش بیاید، اما ما بین خودمان مثل برادر مسائل را حل می کنیم و نیازی نداریم که آمریکا به ما چیزی یاد بدهد.

رحیم اف با بیان اینکه روسیه ایران را رفیق و دوست خود می داند، اضافه کرد: چند وقت پیش با آقای مدودف رییس جمهور روسیه ملاقات داشتم، وی وقتی فهمید ما می خواهیم به ایران برویم گفت ایران هیچ گاه مثل کشورهای دیگر در امور داخلی روسیه دخالت نکرده است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات