۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۸۵۳
بخش پایانی/رییس مجلس:

برخی از حکام منطقه دچار جنون گاوی سیاسی شده اند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سیاست غربی ها و دولت های منطقه در قبال تحولات سوریه، تاکید کرد: برخی از حکومت های منطقه که خود حکومت سلطنتی دارند دچار جنون گاوی سیاسی گردیده و امروز طرفدار دموکراسی شده اند و سوریه را تحت فشار قرار داده اند.
دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه شب در جمع طلاب و فضلای قمی در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی، با بیان اینکه ما در سی و دو سال بعد از انقلاب اسلامی رویکردهای متفاوتی را در اداره و ساخت کشور داشته ایم، تدوین الگوی اسلامی ایران پیشرفت را یک نیاز اساسی برای کشور دانست.

لاریجانی با بیان اینکه نیات همه خیر بود اما رویکردها متفاوت بوده است، تصریح کرد: در دهه نخست نگاه ما شبه عدالت بود که به شبه سوسیالیسم تشابه داشت و تبعاتی نیز از نظر سرمایه گذاری و رونق اقتصادی گذاشت و بعد مدل تغییر کرد.

وی با بیان اینکه از هیچ کدام از این شیوه ها مدل جامعی بیرون نیامد و ما حتی در عدالت الگوی روشن نداریم، ابراز داشت: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری توصیه هایی در خصوص الگوی اسلامی ایران پیشرفت داشته اند و خودشان نیز جلساتی را ترتیب دادند و ما نیز در مجلس تصمیم گرفتیم تا مرکز پژوهش های اسلامی در قم راه اندازی کنیم تا از توانمندی و ظرفیت دانشمندان و علمای دینی استفاده کنیم.

نباید در اداره کشور به حداقل ها بسنده کنیم

رییس مجلس با اشاره به اینکه نباید در اداره کشور و حکومت به حداقل ها بسنده کنیم، گفت: اگر می خواهیم به سمت مدینه فاضله حرکت کنیم، باید روح مدینه فاضله را در عرصه های مختلف درک و فهم کرد و مؤلفه های آن را مشخص کرد و به کرسی نشاند و بیشترین و بهترین جایی که می تواند به این مساله کمک کند حوزه های علمیه است.

لاریجانی حوزه های علمیه را تبلور تفکر اصیل اسلامی نامید و با اشاره به ابلاغ سند چشم انداز و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب، رسیدن به افق های آن را مهم دانست و تاکید کرد: اگر ما با الگوی درست به صورت مستمر حرکت نکنیم دچار عقب افتادگی هایی خواهیم شد.

رییس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از گردنه ها و بحران های بسیاری عبور کرده است، به تبیین شرایط کنونی جمهوری اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی پرداخت و ابراز داشت: امروز تغییراتی در منطقه و اروپا ایجاد شده که نشانه آگاهی سیاسی جوانان و ملت ها است که می خواهند خودشان در سرنوشت شان مؤثر و دخیل باشند.

وی با تاکید بر اینکه بحران مالی در اروپا و آمریکا به یک مشکل اساسی تبدیل شده است، گفت: این یک اشکال در درون نظام سرمایه داری است که قبلا هم برخی کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند و اکنون این مشکل سر باز کرده و خود را نشان داده است.

لاریجانی تحولاتی که ظرف یکسال گذشته در منطقه روی داده را بسیار عظیم توصیف و تاکید کرد: قرائت های مختلفی از این حوادث می شود، برخی از نظرات که البته شاذ هم هست و هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد معتقد است که این تحولات شیطنت آمریکا و استکبار است.

رییس مجلس شورای اسلامی این نظریه را وهمی خواند و در تایید مدعای خود این گونه توضیح داد: از سویی حوادث و رویدادها ثابت می کند که این تحولات توطئه آمریکا نیست، از سویی دیگر وزن آمریکا در منطقه با توجه به شرایطی که دارد به این میزان نیست، همچنین شماری از حکومت های مورد حمایت و دست نشانده آمریکا دچار سقوط و فروپاشی شده اند و در مقابل دولت های مخالف سرکار آمده اند.

رییس قوه مقننه تحولات بیداری اسلامی را نشات گرفته از تفکر امام و انقلاب اسلامی ایران دانست و با بیان اینکه امروز این تفکر در دنیا مشتری و خریدار دارد، افزود: این روحیه استقامت و ایستادگی و شجاعت ملت ایران بود که مردم منطقه را به الگوگیری از انقلاب اسلامی کشانده است.

لاریجانی بیان کرد: در دوره ای آمریکایی ها از کانال های مختلف پیغام می فرستادند که تا چند روز آینده حمله خواهیم کرد، اما ایران ایستادگی کرد و صریحا و به تنهایی از عراق دفاع کرد و نتیجه این مقاومت نیز خروج نیروهایی آمریکایی از عراق بود.

به دنبال امپراطوری در منطقه نیستیم

رییس مجلس با بیان اینکه آمریکایی ها در عراق شکست خوردند، ابراز داشت: در جنگ سی و سه روزه کشورهای منطقه غیر از سوریه سکوت کردند و یا اطلاعات می دادند و یا با سرویس های جاسوسی اسرائیل همکاری می کردند و به آنها اطلاعات می دادند. در جنگ 22 روزه نیز شرایط به همین منوال بود، آنها خیلی گردن کلفتی کرده و ما را تحریم کردند، اما روحیه مقاومت و ایستادگی ملت تبدیل به الگو شد و امروز در سایه این تفکر دنیا به تنفس جدیدی رسیده و اسقامت ملت ما تبدیل به نماد بیداری اسلامی شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به دنبال امپراطوری در منطقه نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم که مسلمانان دسته چندم نباشند بلکه حاکم و تعیین کننده سرنوشت خودشان باشند، تئوری جمهوری اسلامی سلطه خود نیست، آنها این مساله را درک نمی کنند و البته اشکال شان نیز در همین نکته است.

وی در ادامه با محکوم کردن سیاست های متخاصمانه غرب و آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران، به مساله هسته ای اشاره و تصریح کرد: مگر ظرف یک سال و نیم گذشته چه اتفاقی افتاده است که اینها قطعنامه علیه ما صادر کردند، آنها خودشان می دانند این حرف که ایران به سمت کاربرد نظامی از انرژی هسته ای است، دروغی بیش نیست و ایران به سؤالات آژانس پاسخ داده بود.

لاریجانی گفت: این سیاست خصم ورزانه به تحولات منطقه بر می گردد، امروز توازن منطقه به هم ریخته و آنها برای تغییر دادن این شرایط دست به هر اقدامی می زنند.

رییس مجلس افزود: غربی ها می خواهند به جمهوری اسلامی ایران و سوریه فشار وارد کنند، ماجراجویی اینها در سوریه برای دموکراسی نیست، و گرنه موجوداتی که در منطقه هستند حکومت سلطنتی دارند، این حکومت ها مجلسی درست کرده اند که سلطان و امیر نماینده برای آن وضع و انتخاب می کند.

وی خطاب به برخی حکام سلطنتی منطقه، با بیان اینکه شما حکومت مَلِکی درست کرده اید و می گویید حقوق مردم، تاکید کرد: این فضاحت است برای شما، حالا طرفدار دموکراسی شده اید و در مورد سوریه ندای دفاع از دموکراسی سر داده اید، به نظر می رسد اینها دچار جنون گاوی سیاسی شده اند.

لاریجانی افزود: مشکل اینها دموکراسی نیست، اینها تا لحظه آخر از حسنی مبارک حمایت و دفاع کردند و متاسفانه در این بین برخی از کشورها نیز در دام و تله آمریکایی ها افتاده اند.

وی بیان داشت: شما چرا راجع به بحرین و کشتار مردم این کشور چیزی نمی گویید، این فضاحت برای افرادی که دموکراسی خواه هستند نیست که هر سی و پنج هزار شیعه بحرین می تواند یک نماینده داشته باشد و هر پنج هزار سنی هم یک نماینده. متاسفانه در قبال این اتفاقات کشورهای منطقه هم ساکت هستند اما راجع به سوریه به گونه ای دیگر رفتار می کنند که این مساله نیز صرفا به خاطر مساله مقاومت است.

لاریجانی اضافه کرد: ما نمی گوییم در سوریه نباید اصلاحات صورت گیرد، اما درد اینها چیز دیگری است، خوشبختانه آقای نوری مالکی نخست وزیر کشور عراق نسبت به رفتار اینها در قبال اتفاقات سوریه انتقاد کرد.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر دشمنان به دنبال سرگرم سازی ما هستند، ما نیز نباید غافل شویم و در دام و تله آنها بیفتیم و نباید کاری کنیم که آنها سوء استفاده کنند، تصمیم مجلس در کاهش روابط با انگلیس را اقدامی انقلابی و ستودنی توصیف کرد و ضمن ارج نهادن به احساسات جوانان و دانشجویان در تجمع اعتراض آمیز مقابل سفارت انگلستان، ورود به داخل سفارت را بدون دلیل دانست.

وی با انتقاد از برخی حاشیه سازی های بی مورد در کشور، یادآور شد: مسائلی در کشور در رسانه ها بوجود می آید که موضوع اصلی کشور نیست اما ذهن همه را فرا می گیرد، مساله اصلی ما امروز موضوع بیکاری، تورم و اشتغال و رونق تولید و کسب و کار است.

لاریجانی با بیان اینکه این پول ها اگر به سمت تولید می رفت به رونق اشتغال کمک می کرد، گفت: طرحی که الان در مجلس مطرح است به منظور تسهیل در فضای کسب و کار جامعه و کشور است اما متاسفانه برخی رسانه ها متوجه موضوع نشدند و مطالبی را منعکس کردند.

وی با انتقاد از برخی حاشیه سازی ها و بدون اینکه نامی از کسی ببرد، اظهار داشت: با مرده یک وزیر که نباید بازی سیاسی کرد، آیا اینها مسائل اصلی کشور است که راجع به آن حرف می زنید، یا دائما حمله به این قسمت و یا به آن قسمت می شود.

رییس قوه مقننه درگیری ها و حاشیه سازی های بی مورد را لاینفع و بلکه مضر توصیف و تصریح کرد: تئوری دشمن سرگرم سازی ما در مسائل داخلی و بین المللی است و در این شرایط ما باید زرنگ باشیم و در دامی که آنها پهن کرده اند نیفتیم.

لاریجانی تاکید کرد: برخی از افراد این موضوع را می فهمند و درک می کنند، اما متاسفانه به عمد این کار را می کنند چون برای شان منفعت دارد، حالا فصل انتخابات است و می خواهند با این کارها موج ایجاد کنند و این مساله به هیچ وجه درست نیست.

همه باید به آقای اژه ای در روشن شدن ابعاد فساد بانکی کمک کنند

وی با اشاره به فساد بانکی اخیر در کشور، گفت: همه باید خوشحال باشند که این فساد کشف شده است، ما در جلسه سران قوا نسبت به این مساله بحث کردیم که هر سه قوه باید ایستادگی کنند تا ته قضیه مشخص و روشن شود.

لاریجانی افزود: پس چرا تعریض به این وآن می زنند، توپ را به جای دیگری پرتاب کردن معنا ندارد، در این داستان خط قرمزی وجود ندارد و هر کس در هر کجا که بوده و مرتکب تخلف شده باید روشن شود.

وی با تاکید بر اینکه همه باید به آقای اژه ای دادستان کل کشور کمک کنند تا این مساله ریشه یابی و ابعاد آن روشن شود، گفت: نباید چوب لای چرخ گذاشت، اگر با این تخلف برخورد درست شود، مردم باور می کنند که شما عدالت طلب هستید و این موضوع به جنبه قدرت نظام تبدیل خواهد شد نه اینکه تبدیل به یک پروسه فرسایشی بشود و البته این گونه نخواهد شد و نظام برخورد لازم را صورت خواهد داد.

لاریجانی بیان کرد: در مجموعه شرایط کشور آنچه مهم است این است که روی مسائل اصلی تمرکز کنیم، مساله اصلی کشور ما توانمندسازی به لحاظ توسعه است.

وی همچنین از اجرای بدون حاشیه طرح هدفمندکردن یارانه ها قدردانی و ضمن ارائه راهکارهایی، بیان داشت: ما در مجلس در این خصوص قانونی نوشتیم که حداکثر پنجاه درصد به مردم پرداخت شود و راهکارهایی نیز برای عرصه های دیگر درنظر گرفته شده بود، اما متاسفانه این قانون درست اجرا نشد و بخش های تولیدی با مشکلاتی مواجه شده اند و باید تلاش کنیم که توانمندسازی کشور با رونق تولید محقق گردد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات