۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۱۱۹۰۹۵
معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا:

مهم ترین اثر وحدت حوزه و دانشگاه جلوگیری از سکولاریزه شدن اندیشه ها و علوم است

خبرگزاری رسا ـ مدیرگروه معارف دانشگاه امام رضا(ع)، اسلامی شدن علوم را از راهکارهای اساسی وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما هنوز نتوانسته ایم دانشگاه را از دام سکولاریست ها خارج کنیم و بیشتر مترجم هستیم تا محقق؛ حوزه و دانشگاه با تلاش جدی در این عرصه باید به جایی برسند که جایگاه دینی در هر دو ظهور و بروز یابد.
وحدت حوزه و دانشگاه


حجت الاسلام غلام نبی گلستانی، معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: با وجود تلاش دشمن برای ایجاد فاصله و رویارویی میان دو پایگاه علمی حوزه و دانشگاه از طریق که متحجر جلوه دادن حوزه و بی دین نشان دادن دانشگاه ، امروز به شخصه این واقعیت را لمس می کنم که این توطئه بسیار کمرنگ شده و میان این دو نهاد، یک هماهنگی برای مقابله با استبداد بیگانه وجود دارد هرچند تا رسیدن به نقطه آرمانی که این وحدت در عرصه عمل نیز خود را نشان دهد، راه بسیاری در پیش است.

وی افزود: امام خمینی(ره) به عنوان یک استراتژی بر وحدت حوزه و دانشگاه تأکید داشت و حوزه و دانشگاه را به منزله دو بالی می دانست که هر یک بدون دیگری قادر به پرواز نیست و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این مهم تأکید داشته و دارند.

حجت الاسلام گلستانی ادامه داد: با توجه به دغدغه ها و توصیه های بسیار بزرگان و مسوولان نظام نسبت به پیوند هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه باید بیش از پیش در این عرصه تلاش شود؛ گاهی این مسأله تنها به ژست تبلیغاتی تبدیل شده و در حد همایش ها و جلسات باقی می ماند.

حوزه زندگی را تصحیح و دانشگاه آن را تسهیل می کند

معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع) با اشاره به ضرورت شناخت متقابل حوزویان و دانشگاهیان نسبت به آموزشی هر یک، وحدت حوزه و دانشگاه را زمینه ساز تحقق یک جامعه آرمانی دانست و گفت: حوزه علمیه جهت گیری زندگی را تصحیح و دانشگاه روند زندگی را تسهیل می کند.

پرورش مدیران اسلامی؛ از برکات وحدت حوزه و دانشگاه

وی، عدم تبین صحیح مفهوم وحدت را از موانع ارتباط نزدیک حوزه و دانشگاه دانست و افزود: مراد از وحدت، این نیست که حوزویان درس دانشگاه و دانشگاهیان درس حوزه بخوانند؛ بلکه هر یک در جایگاه خود کار خود را داشته باشند و در عین حال ارتباط تنگاتنگی نیز با دیگری داشته باشند تا اخلاق و ارزش ها و مبانی فکری در ذهن دانشجو نهادینه و به پرورش مدیران اسلامی منجر شود.

تبیین کارآمدی دین در علوم پایه و علوم انسانی؛ از دیگر فواید وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام گلستانی با بیان اینکه حوزه با علوم انسانی و تکوینی و دانشگاه از طریق علوم تجربی و تشریعی در صدد معرفی دین به جامعه هستند اظهار کرد: باید حقیقت و کارآمدی دین در علوم پایه و علوم انسانی در جامعه تبیین شود و کاری کرد که به صورت مبنایی و بر اساس تحول در فراگیری دانش، علوم از چنبره سکولاریزه شدن نجات یابند.

مهم ترین اثر وحدت حوزه و دانشگاه، جلوگیری از سکولاریزه شدن افکار و علوم است

مدیرگروه معارف دانشگاه امام رضا(ع)، اسلامی شدن علوم را از راهکارهای اساسی وحدت حوزه و دانشگاه عنوان و تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته ایم دانشگاه را از دام سکولاریست ها خارج کنیم و بیشتر مصرف کننده و مترجم هستیم تا محقق و تولیدکننده؛ حوزه و دانشگاه با تلاش جدی در این عرصه باید به جایی برسند که جایگاه دینی در هر دو ظهور و بروز یابد.

وی ادامه داد: بهترین راه عینیت یافتن وحدت این است که علوم را با اهداف و انگیزه های الهی از پایه بومی سازی کنیم که این روند نیازمند شتاب بیشتر است و متاسفانه تاکنون آنقدر کوتاهی شده که رهبری شخصا وارد شده اند.

شجاعت و جسارت، اعتماد متقابل و نیروسازی؛ مهم ترین لوازم گسترش کرسی های آزاداندیشی

حجت الاسلام گلستانی در خصوص نبود توجه کافی به کرسی های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه یادآور شد: یکی از دلایل این امر، نداشتن سابقه و تجربه کافی در این زمینه است که موجب هراس از ورود بدان می شود، دیگر این که نیروهایی که بتوانند در این راستا نقش ایفا کنند، پرورش نداده ایم. از سوی دیگر هنوز آنقدر به یکدیگر اعتماد نداریم که با هم صحبت و تبادل نظر داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه مباحث کرسی ها باید عقلانی و منطقی دنبال شود نه از طریق باندبازی ابراز داشت: باید از این فرصت ها برای حل گره های جامعه استفاده کرد.

همراهی دین و سیاست؛ از دستاوردهای مهم وحدت حوزه و دانشگاه

وی، تحول آموزشی نظام حوزه و دانشگاه، خارج شدن از امور شعاری، برگزاری کرسی های آزاداندیشی میان فضلای حوزه ودانشگاه و پی ریزی علوم انسانی اسلامی را از دیگر راهکارهای تحکیم ارتباط حوزه ودانشگاه برشمرد و افزود: در نتیجه وحدت این دو نهاد ارزشمند، قرار گرفتن دین و سیاست در کنار هم است که موجب ناخرسندی غرب را فراهم می کند.

وحدت یعنی تقسیم کار برای حل مسائل جامعه

حجت الاسلام گلستانی ادامه داد: حوزه و دانشگاه به عنوان دو سازمان آموزشی ـ پژوهشی تقسیم کار کنند و الگوی معرفتی به جامعه خصوصا نسل جوان ارائه دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع) با بیان اینکه نخستین جرقه های وحدت حوزه ودانشگاه پس از آزادی امام از چنگ ساواک با حضور دانشگاهیان در میان حوزویان در مدرسه فیضیه و زده شد، خاطرنشان کرد: شهید دکتر مفتح، از اندیشمندانی بود که هم در حوزه و هم در دانشگاه نقش بسیار اساسی داشت، نماز عیدفطر ایشان در تپه های قیطریه، با حضور میلیونی مردم افشاگر چهره نفاق دولت شریف امامی بود و در سالگرد رحلت آقا مصطفی خمینی نیز برای نخستین بار، سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را برگزار کرده و در این مسیر تلاش بسیار داشت./930/301/س

ارسال نظرات