۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۹۵۶۵
حوزه در هفته ای که گذشت؛

لزوم پرهیز از حضورهای شائبه بر انگیز انتخاباتی

خبرگزاری رسا ـ سراب سیاست‌های خوئینی‌ها مکتوب شد، پهپاد؛ غنیمتی شرعی و سند تخلف دشمن از معاهدات بین‌المللی و لزوم پرهیز از حضورهای شائبه بر انگیز انتخاباتی از مهمترین عناوین حوزوی در هفته گذشته به شمار می آید.
حوزه در هفته اي که گذشت


عرفان‌های کاذب و مسؤولیت حوزه‌های علمیه
گرایش مذهبی و دینی شدید مردم در جامعه پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی، با بی‌برنامگی نهادهای فرهنگی کشور و غفلت حوزه‌های علمیه به ویژه در دوران مصرف‌زدگی (سازندگی) و بی‌بند و باری (اصلاحات) و در فضای تبلیغاتی شدید دشمنان اسلام رو به افول نهاد و در عوض، تلاش شد در سایه بی توجهی به فعالیت‌های تربیتی، با قانون‌گذاری برخی مشکلات حل شود. عرفان‌ها و جریان‌های معنویت‌گرای نوظهور در این بستر رخ نمود و گسترش یافت تا آنجا که اکنون جریان‌های عرفانی و شبه معنوی نوظهور با تکیه بر نظریه‌های فیزیک کوانتوم و روان‌شناسی و با پشتوانه‌های ادعایی علمی شکل گرفته‌اند. در این میان حوزه‌های علمیه باید کمر همت محکم کنند و برای مبارزه با این جریان‌ها که به زودی گرایشات سیاسی هم خواهند گرفت برخیزند، لکن در این مسیر باید ضمن مطالعه دقیق و جریان‌شناسانه درباره فرقه‌های نوظهور برای موفقیت در این جنگ نرم، عرفانی برگرفته از اسلام که از لحاظ ادبیات و محتوا بتواند مشکلات بشر جدید را حل کند، ارائه کنند.


فعالیت‌های فرهنگی؛ از شعار تا عمل
بسیار شنیده‌ایم که کار فرهنگی دیربازده است و نتیجه‌گیری از آن  نیاز به گذشت زمان و صبر و حوصله دارد، از سوی دیگر موسسات و نهادها و مراکز مختلفی را می بینیم که مدعی کار فرهنگی‌اند، از حوزه‌های علمیه که فرهنگ را دین‌داری مردم می‌بینند تا موسساتی که به اسم کار فرهنگی و با بودجه‌های فرهنگی دولت کارهای خلاف شرع انجام می‌دهند، نمونه‌اش برگزاری کلاس های موسیقی و تئاتر مختلطی است که گاهی عکس‌های نه چندان زیبنده‌ای از آن در فضای مجازی منتشر می شود. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل فرهنگ کشور این است که اولا تعریف درستی از فرهنگ متناسب با کشور ما وجود ندارد و ثانیا نهادی به عنوان هماهنگ کننده نهادهای فرهنگی در کشور و جود ندارد از این رو این نهادها همچون جزایر پراکنده هر کدام بر اساس تعریفشان از فرهنگ به کاری مشغولند، برای همین در بسیاری از مواقع فعالیت‌های همدیگر را خنثی می‌کنند. حوزه‌های علمیه و فعالیت‌های فرهنگی طلاب نیز از این قاعده مستثنا نیستند تذکرات حجت الاسلام قرائتی در این خصوص شنیدنی است. وی معتقد است اگر کتاب طهارت نوشتیم، اما کوچه‌ها تمیز نشد و اگر تیراژ یک نشریه بالا رفت، اما آمار شرکت کنندگان در نماز جمعه زیاد نشد، کار فرهنگی مثبتی انجام نشده است و باید در آن تجدیدنظر کرد.

پهپاد؛ غنیمتی شرعی و سند تخلف دشمن از معاهدات بین‌المللی
بی گمان شکار پهپاد آمریکایی با توجه شرایط ‌ماه‌های گذشته در عرصه جهانی به یک معجزه می ماند. آمریکا سناریوهای خود را خوب تنظیم کرده بود؛ گزارش گزارشگر حقوق بشر، طراحی مضحک ترور سفیر عربستان در آمریکا و گزارش اومانو، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه در مدت دو سه هفته انجام شد تا افکار عمومی تهدیدات پس از این قضایا و جمله تکراری «گزینه حمله نظامی روی میز است» را بتواند هضم و قبول کند. آمریکا فکر همه جا را کرده بود مگر رو دستی که به ناگه خورد و به نظر می رسد هنوز هم از درد آن گیج، مات و مبهوت است. پهپاد را ایران شکار کرد و آن را در معرض دید جهانیان گذاشت تا خود به قضاوت بنشینند و رفتار خصمانه آمریکا را تحلیل و تفسیر کنند. به هر حال
این غنیمت بزرگ هم سندی است برای تخلف دشمن از معاهدات بین المللی، زیرپاگذاشتن حقوق اولیه ملت‌ها و هم نشان‌دهنده قدرت علمی و اطلاعاتی ایران در دفاع مشروع از خود است، آنچه که دشمن به سختی از آن هراس دارد و اعمال تحریم‌های گسترده نسبت به ایران بیشتر به همین دلیل است.

سراب سیاست‌های خوئینی‌ها مکتوب شد
فتنه‌گران در جنگ نرم می‌کوشند با ابهام‌آفرینی، غبار تردید را در جامعه برپا کنند و مردم را به سوی بی‌طرفی سوق دهند، تا از این رهگذار حق‌مداران را منزوی سازند. در ماه‌های پس از آغاز فتنه، برخی رسانه‌ها ضمن اشاراتی، از آقای سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها با عنوان «مرد خاکستری» و «کسی که بیشتر فعالیت می‌کند ولی کمتر خود را نشان ‌می‌دهد» یاد می‌کردند. نقش او زمانی برجسته شد که اصلاح‌طلبان پس از نومیدی از برخی سران خود، رهبری او را پذیرفتند. با این همه، کمترکسی او را می‌شناخت. با این اوصاف، به آفتاب آوردن مرد سایه‌نشین، ضرورت یافت. پژوهش درباره کسی که با وجود به راه انداختن یک رسانه موج‌آفرین به‌ندرت گفت‌وگو با رسانه‌ها را پذیرفته است کار آسانی نبود؛ اما برای روشنی‌بخشی به جامعه و فردای تاریخ، تدوین چنین کتابی اجتناب‌ناپذیر بود.
 خوئینی‌ها را می‌توان نماد و نمود جناحی دانست که روزی با عنوان «چپ اسلامی» شناخته می‌شد. بنابراین درنگ و تأمل در سیره او می‌تواند افزون بر آشنایی نسل‌های آینده انقلاب با آغاز و انجام این طیف، تجربیات ارزشمندی را نیز به دست دهد. از جمله مقوله‌هایی که نسل‌های انقلاب، هنگام واکاوی شخصیت‌ها و جریان‌ها می‌باید کانون توجه قرار دهند، «پایبندی به اصول انقلاب»، «اخلاق سیاسی» و «تقوای فردی و گروهی» است.
کتاب سراب سیاست نوشته محمدرضا امینی، پژوهشگر تاریخ معاصر بر پایه مطالب کاملاً مستند نگاشته شده و نویسنده کوشیده‌ است از مطالب بی‌سند و نامطمئن استفاده نکند. بسیاری از اسناد به‌ کار‌ رفته در این نوشته، از میان منابعی برگزیده شده که از نظر فکری به خوئینی‌ها و جریان نزدیک به او منتسب است. این کتاب هفته گذشته در قم رونمایی شد.

گرامیداشت حماسه عاشورایی امت
یوم الله روز خداست و نه دی بدون شک روزی برای خداست. روزی که مردم انقلابی و متدین ایران اسلامی، به صورت خودجوش وارد میدان شدند و طومار فتنه ای استکباری را در هم پیچیدند و بار دیگر با امام خود بیعت کردند و بغض چند ماهه خود را، بر سر منافقان و یاران کافرشان شکستند. 9 دی روزی ماندگار در تاریخ ایران اسلامی خواهد ماند. حوزه علمیه نیز در ایام سالروز این حماسه عاشورایی، با برگزاری تجمعی بزرگ این روز را گرامیداشت. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سعیدی به بیان زوایای این حماسه پرداخت و مردم را هنوز گله مند از ساکتین فتنه دانست و طلاب و فضلای حوزه علمیه نیز با شعار «خواص بی بصیرت، مایه ننگ ملت» بر این سخنان مهر تایید زدند.
برنامه دیگر حوزه برای گرامیداشت یوم الله9 دی در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد. آیت الله مصباح یزدی در این مراسم فتنه 88 را به جنگ احزاب تشبیه کرد و با تاکید بر لزوم حفظ هوشیاری ملت، به دشمنان هشدار داد که حماسه آفرینان 9 دی هنوز هم آماده ایفای نقش و جانفشانی هستند. معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به عقبه ایدئولوژیک فتنه 88، روشنگری های رهبر معظم انقلاب را سبب بر ملا شدن این پشت صحنه دانست. حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید این روز را روز روز تجلی بصیرت و میثاق امت با ولایت فقیه خواند. به این ترتیب یوم الله 9دی دومین سالگرد خود را پشت سر گذاشت تا فتنه 88 و حوادث پس از آن بخشی از تاریخ کشورمان باقی بماند که آیندگان در مورد خادمان و خائنان در این برهه تاریخی قضاوت کنند.

لزوم پرهیز از حضورهای شائبه بر انگیز انتخاباتی
این روزها که ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس نهم نیز انجام شده است، اخبار انتخاباتی بیش از هر زمان دیگری، نقل محافل است و بیش از هر زمان دیگری، فعالیت های فعالان سیاسی زیر ذره بین بوده و مورد قضاوت قرار می گیرد. از جمله خبرسازان هفته های اخیر در حوزه علمیه علی لاریجانی نماینده کنونی مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رییس قوه مقننه است که حضوری چشمگیر در قم پیدا کرده است. وی در هفته گذشته به دیدار خصوصی حضرت آیت الله نوری همدانی رفت. وی در هفته پیش از آن نیز در همایش تجلیل از حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تجلیل از این مرجع تقلید، خواستار دست بوسی وی شده بود. حجت السلام بنایی دیگر نماینده استان قم در مجلس نیز با تاکید بر شرکت مجدد علی لاریجانی از قم در انتخابات مجلس نهم تقاضاهای گسترده اقشار مردم و علما را دلیل این حضور دانسته است. همچنین یکی از نزدیکان رییس مجلس نیز مدعی دعوت چهار مرجع تقلید از وی برای کاندیداتوری از شهر قم در انتخابات مجلس خبر داد. با همه این تفاصیل به نظر می رسد علی لاریجانی که به دلیل مواضع دو سال گذشته خود از سوی بخش هایی از حوزه علمیه مورد انتقاد قرار دارد، برای انتخاب شدن از استان قم، راهی دشوار در پیش داشته باشد و به همین دلیل باید از حرکاتی که ممکن است شائبه سوء استفاده تبلیغاتی از مراجع و حوزه را داشته باشد، بپرهیزد تا از این جهت نیز مورد انتقاد قرار نگیرد. از سوی دیگر مسولان دفاتر مراجع محترم تقلید و علما نیز باید با دقت و وسواس نسبت به حضور کاندیداهای انتخاباتی در دفاتر حساسیت به خرج داده و اجازه استفاده تبلیغاتی از علما و مراجع داده نشود.

افق روشن قرآنی در حوزه علمیه پایتخت
با نگاه به دروس حوزوی و همچنین دغدغه‌مندی علما و استادان بزرگ حوزه علمیه از دیرباز تا کنون، می توان اهمیت قرآن پژوهی را در لابلای توصیه ‌ها و مکتوبات حوزوی به تماشا نشست، حوزه علمیه تهران در اقدامی تحسین برانگیز برگزاری سلسه همایش قرآنی را در استان پی‌گیری می کند این همایش ها با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و نگاه بنیادین به آموزه‌های قرآن در میان طلاب حوزه علمیه با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی برگزار می‌شود. متولی جامعه امیرالمؤمنین در این همایش هدف از نهضت و حرکت شکل گرفته در موضوع قرآنی را مهم برشمردن علوم قرآنی در رأس علوم حوزوی استان تهران دانست. با وجود چنین نشست‌هایی انتظار می‌رود حوزه علمیه پایتخت که در کنار مراکز بزرگ علمی و دانشگاهی دیگر فعالیت می کند به پویایی و بالندگی در حوزه علوم قرآنی دست یابد و آثار این‌گونه همایش‌ها در کرسی‌های تدریس و پژوهش‌های حوزوی دست یابد./گ/

ارسال نظرات