۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۲۱۴۶۱
در آستانه 28 صفر؛

همایش بزرگداشت استاد محمد عابدتبریزی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش سراسری بزرگداشت مقام علمی و ادبی استاد محمد عابدتبریزی، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت در تبریز برگزار شد.
عابد تبريزي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، "علی داننده" در همایش سراسری بزرگداشت مقام علمی و ادبی استاد "محمد عابد" در تبریز با اشاره به ابعاد شخصیتی استاد عابد اظهار داشت: روح این استاد فقید متاثر از آموزه های حضرات معصومین (ع) بود و این امر وی را ادیبی فاضل، و ثناگستر خاندان عصمت و طهارت (ع) ساخته بود.

وی با اشاره به اینکه اشعار استاد عابد در رثای اهل بیت و ائمه اطهار (ع) کم نظیر است، افزود: استاد عابد شاعری خوش قریحه بود که روح اسلام و فلسفه‌ی نهضت کربلا را با تمام جان درک کرده و طبع لطیف و ساحر خود را در تبیین وقایع نهضت عاشورا پرورده بود.

داننده گفت: زنده یاد عابد تبریزی در وادی عرفان و ادب هنرمندی نامدار و حافظ کلام الهی بود و اشعار نغز و پرمحتوای این شاعر بزرگ نشانگر ضمیر روشن و سرشت پاک اوست.

این مسئول با اشاره به اشعار گرانسنگ استاد عابد وی را بزرگمردی از سلاله عاشقان راستین ائمه اطهار (ع) دانست و گفت: این شاعر عارف، حقایق قرآن و اهل بیت را با قلمی توانا به تصویر کشیده است و محققان باید برای دستیابی به عمق کلام و قدرت بیان وی در آثار ارزشمندش غور و تفحص کنند.

داننده با تاکید بر اینکه مضامین اشعار استاد عابد دارای هدف ،فصاحت و بلاغت فراگیری است، افزود: اشعار استاد دارای محتوایی متعالی و برخوردار از بدایع بی بدیل و تشبیهاتی بی نظیر است که در عین زیبایی از صحت و درستی شایسته‌ای در تبیین روایات و احادیث برخوردار بوده و شکوه کلام پرانسجام وی در تبیین قیام عظیم عاشورا و رسالت امام حسین (ع) تحسین برانگیز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح بزرگداشت مفاخر گفت: خاک زرخیز آذربایجان بزرگان دینی، علمی و ادبی فراوانی را در دامن خود پرورانده که معرفی و تبیین اهداف متعالی این بزرگان اهتمام و توجه ویژه ای را می‌طلبد.

استاد محمّد عابد در سال 1314 در محله خیابان ‌شهر تبریز در یک خانواده مذهبی که همه فضای لاهوتی آن از منار معنویت مستنیر بود، دیده به جهان گشود و از میامین همین انوار عرفان و جلوات ایمان بود که جان و دل وی با انوار لاهوتی منور گردید و همه ذرات وجودش در روشنای صفاگاهان ایمان و عرفان صفا یافت، پدر استاد عابد، شادروان استاد مولانا که در شعر «یتیم» تخلص می‌کرد، در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود.

شادروان از همان دوران کودکی پا به پای پدر بزرگوارش مرحوم «مولانا یتیم» که معروف به فضل و تقوی بود رشد و نمو کرد و با هوش سرشاری که داشت از مکتب پدر، آنچه نیاز بود آموخت.

در اول جوانی در بازار تبریز مشغول کار گردید و در سال 1344 (هـ ‍. ش) کارمند رسمی بانک تجارت شد و بعد از 30 سال خدمت خالصانه در سال 1374 به افتخار بازنشستگی نائل آمد و روح قناعتی که خداوند متعال به او بخشیده بود با عزت و سربلندی زندگی کرد.

استاد تحصیلات حوزوی داشت و در اکثر علوم معارف اسلامی از جمله: فقه و اصول، فلسفه و عرفان، ادبیات عرب و پارسی و تفسیر قرآن دانشمندی صاحب‌نظر و استادی توانا بود، و با بزرگانی چون استاد جعفری، استاد عمران صلاحی، مرتضوی، خیام‌پور، ترجانی‌زاده و آیت‌الله سلطان‌القرایی و... مراوده علمی و ادبی داشت که آثار ارزشمند و بی‌نظیرش گویای استادی اوست.

گفتنی است، از استاد عابد سه مجموعه شعر با عنوانهای "مهر در شفق"، "ماه در محاق"، "ستاره سحرگاهی" و همچنین دیوان اشعار به یادگار مانده است./935/د102/ص
ارسال نظرات