۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۲۳۶۰۱
محقق حوزه علمیه قم:

پاسخ گویی به شبهات با تقویت پژوهش در حوزه های علمیه سرعت می گیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دفتر همکاری های علمی و بین‌المللی دانشگاه باقر العلوم(ع)، گفت: باید فکری اساسی برای پایان نامه نویسی در حوزه های علمیه شود، به خصوص موضوعات جدید به طلاب معرفی شود و اساتید راهنما و مشاور هدایت بیشتری داشته باشند.
کتابخانه آيت الله حائري شيرازي در مدرسه فيضيه قم


حجت الاسلام خسرو تقدسی‌نیا، کارشناس دفتر همکاری های علمی و بین‌المللی دانشگاه باقر العلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: برای رسیدن به نظام مطلوب آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه باید آسیب شناسی کرد و موارد نقص بررسی و چاره اندیشی شود.

وی بر تعامل بین مراکز پژوهشی برای مبارزه با موازی کاری در عرصه پژوهش تاکید کرد و اظهار داشت: همگرایی مراکز پزوهشی کمک می کند تا همت محققان در یک مسیر مشترک قرار گیرد و از اتلاف نیرو و سرمایه جلوگیری شود.

این محقق حوزه علمیه قم بر تعامل حوزوی مراکز پژوهشی داخل کشور با مراکز پژوهشی بین المللی تاکید کرد و گفت: گسترش فعالیت های علمی در عرصه بین الملل افق مطلوبی است که حوزه های علمیه باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنند.

وی بیان داشت: پژوهش های دینی در زمان معاصر باید بیش از هر زمانی به روز باشد تا بتوانیم شبهات روزآمد را جواب دهیم و دفاعی منطقی و عقلانی از اسلام داشته باشیم.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: باید بودجه کافی برای پژوهش اختصاص داده و برای رفع مشکلات مادی موسسات پژوهشی و پژوهشگران، امکانات بیشتری ارائه شود و جذب پژوهشگران افزایش یابد.

وی بیان داشت: در قبال بودجه اختصاص داده شده به مراکز پژوهشی، باید کار پژوهشی خاصی خواسته و نظام تشویق برای موسسات موفق در نظر گرفته شود و حمایت ها بر اساس کارکردها اختصاص یابد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: برنامه ریزی مناسب و ارائه موضوعات به روز به پژوهشگران بر اساس نیازهای مبرم و ضروری در عرصه جهان و بین الملل و شناخت ظرفیت های کار پژوهشی در حوزه های علمیه جدی تر گرفته شود.

وی بیان داشت: امروز در عرصه پژوهش با نقطه مطلوب فاصله داریم، افق مطلوب پژوهش دینی این است که به روز باشیم و موضوعات مورد نیاز در عرصه اعتقادات، اخلاق و احکام را شناسایی کنیم.

کارشناس دفتر همکاری های علمی و بین‌المللی دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: شبکه های ماهواره ای، سایت های خبری و ابزارهای اطلاع رسانی در حال ایجاد شک و تردید در اعتقادات مردم هستند و این سوال روبروی حوزه ها علمیه است که چرا جواب گویی به شبهات زمان بر شده است؟

وی گفت: متاسفانه پایان نامه های حوزوی نکته های جدید ندارد و مسائل علمی نو را رقم نزده است که به نظر می رسد حوزه باید رساله های علمی را جهت دهی کند و نسبت به محتوا سخت گیری بیشتری کند.

این محقق حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: اساتید راهنما و مشاور مسئولیت دارند که طلبه در مسیر نگارش و تحقیق رشد کند و اینکه هر رساله حداقل یک مطلب جدید داشته باشد نه اینکه صرف جمع بندی و گرته برداری باشد.

وی در پایان تاکید کرد: باید فکری اساسی برای پایان نامه نویسی در حوزه های علمیه شود، به خصوص موضوعات جدید را به طلاب معرفی شود و اساتید راهنما و مشاور هدایت بیشتری داشته باشند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات