۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۲۵۸۶۴
استاد حوزه علمیه:

استقلال کشور وابسته به مساله اقتصاد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: نامگذاری سال جدید به تولید ملی، می تواند باعث بازگشت سرمایه ها به کشور و رونق گرفتن کارخانه های ایرانی شود.
حجت الاسلام حيدري شهابي امام جمعه سلفچگان قم


حجت الاسلام مهدی شهابی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مساله تولید ملی باید تحلیل علمی شود و دلیل نامگذاری به صورت علمی مورد واکاوی اهالی اقتصاد قرار گیرد. معمول این است که مقام معظم رهبری با وجود احساس خطر و تهدید، تذکر و هشدار می دهند و گویا عنوان تولید ملی نیز بر این اساس انتخاب شده است.
 
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در سال جهاد اقتصادی نتیجه ملموسی نگرفتیم و مشکلات تورم زیاد شد و وضعیت بازار به گونه‌ای شد که اعتراض هایی بین خواص و عوام به وجود آمد، بیان داشت: در انقلاب اسلامی شعار استقلال و آزادی سر دادیم که استقلال بخش عمده اش مساله اقتصادی است، استقلال یعنی در اندازه کارهای خویش تولید داشته باشیم.
 
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چرا باید بازارهای ما را کالاهای بی کیفیت چینی تسخیر کند، گفت: همواره در شهرهای بین راهی معمول بود که تولیدات خانگی را می فروختند اما در این سالها کالاهای چینی همه مرزها را در نوردیده است و حتی بازار کالاهای سنتی را از بین برده است.
 
امام جمعه سلفچگان گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی و بسته شدن کارخانه های ریسندگی، یک خطر برای کشور است که اگر با این شتاب ادامه داشته باشد، معضلات متعددی را دامن خواهد زد. از نظر اقتصادی، جریان ورود کالاهای خارجی یک خطر است و معلوم نیست این مسیر با این شتاب، در آینده چه بر سر کشور خواهد آورد در همین راستا، مقام معظم رهبری تاکید دارند که سرمایه در کشور خودمان به راه بیفتد تا رونق اقتصادی ایجاد شود و به سمت استقلال پیش رویم.
 
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چرا باید اولین نیازهای کشور از خارج تامین شود، گفت: نامگذاری می تواند به بازگشت سرمایه ها به کشور و هزینه شدن برای کارخانه های ایرانی کمک کند.
 
وی با اشاره به این که رغبت به مصرف کالای داخلی دستوری نیست بلکه به کیفیت است و مشتری اگر کیفیت و دوام کالایی را ببیند قطعا آن را انتخاب می کند، اظهار داشت: باید سال به سال، صنایع داخلی مختلف کشور کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند. 
 
وی با بیان این که ایجاد شوق و رغبت از سوی تولید کننده داخلی، اعتماد سازی و پشتیبانی از مصرف کننده از راهکارهای افزایش تولید ملی است، خاطر نشان کرد: این در صورتی است که مشکلات گارانتی و خدمات پس از فروش و دروغ های تولید کنندگان، اعتماد مشتریان را سلب می کند.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: امام خمینی(ره) در اوائل انقلاب بر تولید و مصرف کالای داخلی تاکید داشتند و مردم هم به این معنا رغبت داشتند اما مشکلاتی در این راه وجود دارد که این باید شناخته شود. یکی از مشکلات این است که تولید کننده ها، راحتی بدست آوردن سرمایه را در نظر دارند و از این رو کیفیت فدای کمیت می شود. 
 
این محقق حوزه علمیه بیان داشت: چرا باید کارگر ایرانی با وجود این همه منابع بیکار باشد و کالاهایی را که خودمان می توانیم درست کنیم از خارج وارد کنیم. تا وقتی تولید کننده داخلی صداقت نداشته باشند، کار فرهنگی بی نتیجه است و فرهنگ سازی بدون همت جدی اهالی صنعت بی فایده است.
 
 این استاد حوزه علمیه گفت: دولت باید نظارت خود را قوی تر کند و تشویق به کیفیت شود تا سقف واردات کاهش یافته و تولید و در ادامه صادرات توقیت شود. تولید جنس مرغوب، اطلاع رسانی خوب و مصرف درست از سوی مردم سه ضلع مثلث یک اقتصاد پویا و تولید ملی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات