۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۱
کد خبر: ۱۲۶۳۶۰
آیت الله مصباح یزدی:

هدف آفرینش انبیا هدایت انسان به سوی لذت بی نهایت است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان محدودیت های عقل انسان گفت: انبیا آمده اند تا از جانب خدا انسان را به لذت بی نهایت برسانند، وحی متمم عقل است.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم ریشه کارهای اختیاری انسان ها را لذت دانست و اظهار داشت: برخی علاوه بر آن منفعت و مصلحت را نیز جزو دلایل اعمال بشر دانسته اند ولی با نگاه دقیق تر در می یابیم که آن دو نیز نهایتا ما را به لذت می رسانند.

وی با بیان اینکه انسان در تزاحم لذات سعی می کند بیشترین آنها را انتخاب کند گفت: برخی مواقع عوامل طبیعی لذت بیشتر را تعیین می کند، گاهی عقل این کار را انجام می دهد و بعضی از موارد انسان با ایجاد یک لذت کاذب مزاج خود را تغییر می دهد مثل مصرف دخانیات و مخدرات، عوامل شیطانی باعث ایجاد این نوع لذت می شود و آدمی را اسیر و مبتلا می کند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصمیم گیری عقل برای انتخاب بین لذت ها را موجب تحمل رنج و سختی ها دانست و تصریح کرد: عقل به ما می گوید که رنج گذرا را برای رسیدن به یک لذت طولانی تر تحمل کنیم اینجاست که پای تکلیف به میان می آید؛ خداوند می گوید که عقلت را به کار بگیر و ببین کاری که انجام می دهی به نفع توست یا نه.

استاد حوزه و دانشگاه وحی را متمم عقل عنوان کرد و گفت: عقل محدود است به همین دلیل انبیا آمده اند از جانب خدا بگویند که کدام کار بهتر است؛ مثل این آیه که می فرماید « أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ » روزه گرفتن برای شما بهتر است.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه تعریف ما از واژه لذت در این مباحث معنای عُرفی آن نیست افزود: منظور ما آن حالاتی است که انسان در هنگام رسیدن به چیزهای ملایم یا خوشایند ذات خود، آن را درک می کند؛ با این تعریف می توان لذت بردن عالم از کشف یک حقیقت و لذات معنوی مثل عبادت کردن که در برخی مواقع ممکن است ظاهری توأم با سختی و رنج نیز داشته باشد را هم می شود در آن گنجاند.

وی با بیان اینکه عده ای بحث عشق را جدای از لذت و منفعت و مصلحت شخصی می دانند گفت: آن ها می گویند انسان عاشقی که از فراق معشوق گریه و زاری می کند و زندگی عادی خود را از دست می دهد لذتی نمی برد، در جواب باید گفت اتفاقا او از این حالت خود لذت می برد ولی این لذت شاید برای دیگران قابل درک نباشد؛ عاشق به طور ناخود آگاه در پی لذت بردن است.

این استاد اخلاق حوزه در توضیح منفعت اظهار داشت: منفعت نوعی لذت با واسطه است، یعنی انسان برای رسیدن به برخی لذت ها حاضر است برخی کارهای سخت را مقدمتا انجام دهد تا به آن لذت برسد، مثل کسی که به سختی کار می کند تا درآمد کسب کند، او این پول را برای برطرف کردن نیازهای خود و نهایتا لذت بردن به دست می آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در تبیین مصلحت گفت: انسان در هنگام مریضی خوردن داروی تلخ و نخوردن برخی غذاهای لذیذ که برایش مضر است را به مصلحت خود می داند؛ در ظاهر شخص رنج می برد، ولی او نیز در پی لذت بردن است، او می خواهد به لذت سلامتی و بهبودی برسد؛ پس می توان هدف تمام افعال اختیاری انسان را رسیدن به لذت دانست./928/پ202/ج
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
هادی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
سلام. برای من جالب و عجیب است که در چند سال گذشته تغییرات اساسی در نگاه علما و آخوندها به دنیا ایجاد شده است. یک روز هدف آفرینش انسان رسیدن به کمال است و امروز رسیدن به لذت. یک روز موسیقی موضوعی زاید است و امروز تعالی بخش. این چه دینی است که اینقدر تغییر دارد؟..
0
0