۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۲۸۶۷۵
حجت الاسلام ایزدهی:

فتوای رهبری درباره حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای تغییرناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ مدیرگروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با تاکید بر اینکه فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت تولید و بکارگیری سلاح های هسته ای ناشی از مبانی صریح پذیرفته شده اسلامی است، این فتوا را با حکم حکومتی متفاوت دانست.
نشست علمي مباني فتواي رهبري درباره حرمت ساخت سلاح هسته‌اي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی، مدیرگروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست علمی بررسی مبانی فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای که عصر امروز از سوی خبرگزاری رسا برگزار شد، با قدردانی از ابتکار خبرگزاری رسا در برگزاری این نشست علمی گفت: مبانی فتوای رهبری بیش از آن که سیاسی و تابع زمان، مکان و مصلحت و بر اساس تقیه باشد ناشی از مبانی صریح پذیرفته شده اسلامی است و کسی نباید در این شک و توهم کند.

حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای از مبانی صریح فقهی به دست می آید

وی با بیان اینکه مبانی فقهی ما اقتضای حرمت استفاده از سلاح هسته ای را دارد، ابرازداشت: هر کس که گوشه ای غیرت، اخلاق و عدالت داشته باشد نمی تواند حکم به جواز استفاده از سلاح های اتمی و کشتار جمعی بدهد.

استاد حوزه و دانشگاه موضوع شناسی را در این مساله بسیار مهم و دخیل دانست و با بیان اینکه اسلام در مساله جنگ بر اخلاق محوری تاکید فراوان کرده است، یادآورشد: منطق اسلام حکم نمی‌کند که در برابر دشمن مجهز، خود را تجهیز نکنیم، آنچه در اسلام منع شده استفاده از سلاح های کشتار جمعی است.

حجت‌الاسلام ایزدهی تاکید کرد: آنچه در نفی سلاح های هسته ای دخیل است، شامل سلاح‌های هسته ای، میکروبی و شیمیایی است و اگر انسان موضوع را بشناسد به این حکم خواهد رسید که استفاده از سلاح های اتمی حرام است.

هیچ توجیه عقلی و شرعی برای تولید سلاح هسته ای وجود ندارد

وی با طرح این سؤال که آیا بررسی مبانی فقهی حکم تحریم سلاح های کشتار جمعی مقوله ای شرعی یا عقلی است، گفت: در پاسخ باید تصریح کنیم گرچه عقل حکم به ناپسندی آن می کند، اما با این توجیه که چون دشمن ما دارد پس ما نیز باید این سلاح را داشته باشیم، نمی‌توان وجه شرعی برای آن پیدا کرد. همان گونه که در برخورد با اسرا باید به آموزه های دینی توجه داشته باشیم و نباید با این توجیه که با اسرای ما بدرفتاری شده، با اسرای دشمن بدرفتاری کنیم.

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه موضوع تولید و استفاده از سلاح های اتمی را از مسائل مستحدثه ندانست و خاطرنشان کرد: این مساله گرچه بحث جدیدی است، اما موارد مشابه آن را می توان در فقه پیدا کرد که از جمله می توان به القا و قرار دادن سم در فضا، غذا و آب کفار اشاره کرد.

وی افزود: فتوای مقام معظم رهبری حکم جدیدی نیست و گذشته آن به فتوای سایر فقها برمی‌گردد و هر فقیهی با این موضوع مواجه شود این حکم را خواهد داد.

استاد حوزه علمیه افزود: در منطق غرب در جنگ، هدف وسیله را توجیه می کند، اما دین اسلام معتقد به این نیست که از وسیله ای بتوان برای رسیدن به هدف استفاده کرد. در اسلام با هر روش و منطقی نمی توان به هدف رسید و غلبه بر دشمن در جنگ با هر وسیله ای درست نیست.

حجت‌الاسلام ایزدهی با بیان اینکه اسلام قصاص را برای حیات قرار داده است، گفت: فلسفه قصاص حیات بشر است و تعابیر قرآن و روایات در این باره بسیار دقیق است. منطقی که حتی برای حیوانات و نباتات حرمت قائل می شود امکان ندارد حکم کند که انسان سلاحی درست کند که همه چیز را به نابودی می کشاند و حتی نسل های بعدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

حرمت تولید سلاح هسته ای حکم حکومتی نیست که با مصلحت تغییر کند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بین فتوای رهبری مبنی بر حرمت تولید و استفاده از سلاح‌های هسته ای با حکم حکومتی تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: ایشان بر اساس ادله موجود شریعت این حکم را بیان کرده‌اند و این یک حکم حکومتی نیست، از این رو محدود به زمان و مکان نیست بلکه از اصول مسلم اسلام است و شرایط زمان و مکان نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

وی سلاح های هسته ای را عامل اقتدار کشورها ندانست و گفت: امروز جهانیان، کشورهایی که به بمب اتم دست یافته اند را تقبیح می کنند و سمبل قدرت ما مسلمانان بر دو عنصر ایمان و دانش استوار و تمام افتخار آفرینی ما نیز در سایه این دو عنصر به دست آمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما نیازی به بمب اتم نداریم، تصریح کرد: بمب اتم ما بسیجیان هستند که اندیشه ها و تفکر انقلاب اسلامی را با رفتار مناسب خود به دیگر کشورها صادر می کنند.

وی با بیان اینکه فتوای مقام معظم رهبری فتوایی در راستای فتوای فقهای شیعه و علمای سلف و یک حکم فقهی و مبتنی بر اصول مسلم دینی است، ابرازداشت: این دیدگاه فقهی رهبری حکم حکومتی و ثانوی نیست که دائر مدار مصالح باشد و با آمدن مصلحت اقوی تغییر کند. مبانی ما اقتضا می کند با وسلیه ای به جنگ دشمن برویم که اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.
 
گفتنی است،‌گزارش مشروح این نشست بزودی از سوی خبرگزاری رسا منتشر می شود./924/پ202/ع

ارسال نظرات