۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۳۰۵۲۶
به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان؛

هم‌اندیشی فمینیسم و اعتزال نو برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم‌اندیشی «فمینیسم و اعتزال نو» به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.
فمينيسم


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در این نشست که با حضور اعضای هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و کارشناسی دکتر محمد پزشکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، فریبا علاسوند عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ضمن تبیین مسئله فمینیسم و اعتزال نو به عوامل شکل‌گیری رهیافت نومعتزلی در جهان اسلام پرداخت و بسیاری از تلاش‌های این رویکرد را معطوف به مسئلة زنان دانست.

وی با بیان اینکه جریان اعتزال‌نو گفتمان عقلانی را بر گفتمان رسمی از دین ترجیح می‌دهد، تفکیک دین از معرفت‌ دینی را از نتایج این گفتمان برشمرد و این فاصله‌گذاری را بیشتر به هدف ایجاد فضایی برای برداشت آزاد از نصوص دین و نیز مشروعیت‌زدایی از فهم دینی فقها قلمداد کرد.

کارشناس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به ذکر مهمترین شاخص‌های فکر نومعتزلی و تأثیر آنها در پیدایش رویکردی فمینیستی به مباحث زنان و نیز شکل‌گیری نوعی از الهیات فمینیستی پرداخت.

وی مخالفت با دستگاه فقاهت، طبقه مفسرین و روش‌های تفسیری در کنار ارایة روش تفسیری ساختارشکنانه، اهمیت به تحولات اجتماعی و متغیرهای فرهنگی در زندگی زنان، نقد شریعت‌گرایی در ساختار حقوقی، تاریخی‌گری در احکام و اهمیت به مقاصد شریعت به‌مثابة منبع استنباط را از مهمترین شاخص‌های تفکر نومعتزلی برشمرد.

عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ضمن بیان و نقد آرا و اندیشه‌های متفکرین این مکتب، به بیان نحوة اثرگذاری هر یک از این شاخص‌ها در عرصة مباحث زنان و در نهایت چگونگی شکل‌گیری الهیاتی زن‌محور پرداخت.

وی فمنیسم اسلامی برآمده از اعتزال‌ نو را خوانشی فمینیستی از اسلام عنوان کرد که در آن از تمام شاخص‌های دینی صرف‌نظر می‌شود نه آن که قرائتی اسلامی از فمینیسم باشد که در آن به سود اسلام از گزاره‌ای فمنیستی چشم‌پوشی شود.

در ادامة این نشست، پزشکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن ذکر نقاط قوت و مثبت پژوهش صورت گرفته، نظریاتی را در این مورد ارائه کرد.

در پایان جلسه اعضای هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوع بحث پرداختند./916/د102/ع

ارسال نظرات