۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۳۰۶۸۵
آیت‌الله علوی گرگانی:

عدم تطابق عمل مسؤولان با وعده‌های آنان از مشکلات کشور است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علوی گرگانی یکی از مهم ترین مشکلات نظام مدیریتی را عدم مطابقت وعده‌ها با عمل ها دانست و گفت: اگر مسؤولان به وعده های خود عمل کنند مدینه فاضله تحقق می یابد.
آيت الله علوي گرگاني 1/ آيت الله علوي گرگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با مسؤولان و مدیران بانک صادرات ایران، یکی از مشکلات مهم نظام مدیریتی دنیا را عدم تطابق حرف و عمل دانست و اظهار داشت: متأسفانه کشور ما نیز در این خصوص مستثنی نیست، در هر جامعه ای که قول و عمل مسؤولان به هم نزدیک باشد مدینه فاضله ای بوجود خواهد آمد.

وی با ابراز تأسف از این‌که در اغلب موارد گفتار ما با عمل فاصله زیادی دارد، افزود: صداقت و خوش قولی یکی از مهم‌ترین صفاتی است که مؤمنان باید داشته باشند و تأکید قرآن نسبت به این موضوع حاکی از اهمیت زیاد آن است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، کارگشایی در امور مردم و ارائه خدمات بیشتر و بهتر را به مسؤولان بانک صادرات ایران توصیه کرد و گفت: سعی کنید ارائه تسهیلات شما در چارچوب دین باشد و همواره به دنبال سود حلال باشید.

وی با تأیید برخی عقود اسلامی رایج در بانک ها و توصیه به دقت در انجام آنها، تصریح کرد: فاصله یک قرارداد حرام با حلال گاهی به اندازه یک کلمه است؛ به عنوان مثال قراردادهای رایج اجاره مسکن، استفاده از رهن، حرام است، بلکه باید آن مقدار پول به صورت قرض الحسنه به صاحب خانه داده شود.

آیت‌الله علوی گرگانی در خصوص وجه التزامی که بانک ها برای جلوگیری از تأخیر یا عدم پرداخت اقساط دریافت می کنند، اظهار داشت: مسؤولان بانک ها باید فکری کنند تا در این خصوص فشار به مردم نیاید، متصدیان بانکی برنامه ای ترتیب دهند تا برای دریافت بدهی های مردم تضمین دیگری بگیرند چراکه برخی از اقشار کم درآمد مجبورند همه دارایی خود را با وجود مشکلات زیادی که دارند در بانک ها بخوابانند.

برای تحقق بانکداری اسلامی باید زیرساخت ها اصلاح شود

در ابتدای این دیدار محمد ربیع زاده عضو هیأت مدیره بانک صادرات ایران با اشاره به تصویب قانون بانکداری بدون ربا در شهریور سال 1362 و اجرای آن از سال بعد، گفت: قرار بود این قانون به صورت آزمایشی به مدت 5 سال اجرا و سپس نواقص و اشکالات آن اصلاح شود، اما متأسفانه به دلیل جنگ تحمیلی و مشکلات بعدی ناشی از آن، این امر مغفول ماند و تا امروز این قانون اصلاح نشده است.

وی افزود: با اینکه سیستم بانکداری کشور ما فاصله زیادی با نقطه ایده آل دارد ولی همواره حرکت ما به سمت بانکداری اسلامی است و تحقق کامل آن منوط به بستر سازی و اصلاح زیر ساخت ها است.

عضو هیأت مدیره بانک صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح خدمات بانک صادرات پرداخت و بیان داشت: تنها در ده سال اخیر بیش از 850 واحد تولیدی با مساعدت بانک صادرات به بهره برداری رسیده است، همچنین برای به خودکفایی رساندن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با این نهاد همکاری زیادی داشته ایم.

ربیع زاده از پرداخت وام قرض الحسنه درمان خبر داد و گفت: کسانی که سیر درمانی آنها هزینه زیادی دارد می توانند بدون محدودیت به بانک صادرات مراجعه و از مزایای این وام استفاده کنند.

وی کمک به زندانیان بدهکار را یکی دیگر از فعالیت های بانک صادرات عنوان کرد و گفت: کسانی که صرفا به دلیل بدهی آن هم با مبالغ کم زندانی شده اند نیز می توانند به کمک این بانک به کانون گرم خانواده باز گردند، پرداخت وام ساخت و ساز بافت های فرسوده و تعویض خودرو های فرسوده از دیگر خدمات بانک صادرات است.

عضو هیأت مدیره بانک صادرات ایران گفت: اعتقاد ما این است که برای موفقیت و پیشرفت باید کاری کنیم دعای خیر مردم مخصوصا طبقات ضعیف جامعه همواره پشت سر ما باشد./928/پ202/ج

ارسال نظرات