۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۴۲۸۴
حجت الاسلام عالی:

اصلی ترین شفیع روز قیامت پیامبر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت:وقتی ما به اهل بیت(ع) توسل می کنیم در واقع آنها را واسطه قرار می دهیم تا از این طریق، فیض الهی به ما برسد و این شرک نیست، چون دید ما نسبت به ائمه واسطه فیض است نه منبع فیض.
حجت الاسلام مسعود عالي

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه قم دربرنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می شود با اشاره به این که اصلی ترین شفیع روز قیامت پیامبر است، گفت: شفاعت خدا از کانال شفاعت دیگر شفیعان سر می زند، هر شفیعی انسان را شفاعت می کند تا لیاقت شفاعت شفیع اصلی که خدا باشد را پیدا کند.


وی ادامه داد: خداوند خلقت این جهان را با رحمت عام خودش آغاز کرد و این رحمت شامل همه موجودات است. منتها انسانها نسبت به رحمت خدا در دنیا دو دسته شدند ، یک دسته که رحمت الهی را گرفتند یعنی لطف خداوند را دیدند و مومن شدند، ایمان یعنی جذب خدا شدن و شکر این نعمت این است که ایمان آوردند. دومین دسته کسانی بودند که رحمت الهی را جذب نکردند، در واقع به رحمت الهی پشت کردند و با خدا و دین خدا دشمنی کردند.
رحمت خاص خدا که در آخرت بروز پیدا می کند، مخصوص کسانی است که رحمت عام خدا را در دنیا جذب کرده باشند ولی کسی که به خدا پشت کرده باشد، طبیعتا رحمت خاص خدا شامل او نمی شود، بلکه خداوند به او غضب می کند.


حجت الاسلام عالی افزود: خداوند هم رحیم است هم عادل، در عالم آخرت آن چه باعث آشتی با مومن می شود رحمت خدا است که این رحمت در آخرت با رحمت در دنیا متفاوت است. حضرت امیر(ع) می فرماید: خداوند رحیم است و رحمتش صد قسمت است که یک جزء آن را به عالم دنیا فرستاده و 99 جزء دیگر رحمت خدا مربوط به آخرت است.

 

وی بیان داشت: از طرف دیگر عدل خدا هم وجود دارد و اگر خدا بخواهد در قیامت با عدلش برخورد کند همه عالمیان جز چهارده معصوم مردود هستند. حضرت یونس که اولی را ترک کرد در شکم نهنگ گرفتار شد و اگر استغاثه و توبه اش نبود خدواند تا روز قیامت او را همانجا نگه می داشت و این کار او هم ظلم نبود. معصیت کوچک باشد یا بزرگ مهم نیست مهم این است که معصیت چه کسی را کرده ای. بنابراین به کوچک بودن گناه نگاه نکنید چرا که اگر خدا بخواهد با عدلش رفتار کند هر گناهی بزرگ است چون معصیت در محضر بزرگی بوده است. اهل معرفت این عظمت خدا را درک کرده اند که برای یک سهو کوچک آنطور اشک می ریزند.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در آخرت خدا با مومنین با فضلش برخورد می کند و ایمان آنها تضمینی برای روز قیامتشان است. البته اگر با عدل برخورد کند هم ظلمی نکرده است. به هر حال کسی که رحمت خدا را در دنیا جذب کرده است در قیامت هم رحمت خاص خدا را جذب خواهد کرد. رحمت خدا برای نازل شدن، قانون دارد؛ رحمت خدا با مراتب می رسد، اولین کسی که رحمت خدا را چه در دنیا و چه در آخرت می گیرد  پیامبر است، رحمت خاص خدا که همان شفاعت است نیز ابتدا به پیامبر می رسد که معدن رحمت است سپس به شفیعان دیگر.


وی با اشاره به این که نگرفتن فیض خدا بخاطر پایین بودن مرتبه فرد است اظهار داشت: هر فیضی مثل رزق، حیات، وحی، شفاعت و ... ابتدا از خدا به پیامبر و از پیامبر به دیگر شفیعان می رسد و این سلسله مراتب در همه عوالم وجود دارد. نظام و قانون خدا، نظام اسباب و وسائط است، تمام فیض های خدا با سلسله مراتب به ما می رسد و در آخرت هم همین سلسله مراتب هست، شفاعت همان رحمت خداست و دستگیری نسبت به خدا رحمت خوانده می شود و نسبت به مراتب پایین تر از خدا شفاعت.

 

حجت الاسلام عالی با اشاره به آیه 44 سوره زمر که همه شفاعت ها را از آن خدا دانسته است، افزود: وقتی ما به اهل بیت(ع) توسل می کنیم در واقع آنها را واسطه قرار می دهیم تا از این طریق، فیض الهی به ما برسد و این شرک نیست، چون دید ما نسبت به ائمه واسطه فیض است نه منبع فیض. هرچه واسطه از نظر سنخیت به ما نزدیک تر باشد بهتر است بنابراین مثلا از یک عالم مثل علامه طبرسی بخواهید تا امام رضا را واسطه قرار دهد و ایشان از خدا بخواهد تا حاجت ما برآورده شود.

 

وی بیات داشت: شفاعت یکی از فیض های خداست که از همین سلسله مراتب شامل حال مومنان می شود. خداوند در شب معراج کنیه حضرت محمد(ص) را ابوالقاسم قرار داد. یعنی کسی که اختیار تقسیم کردن در روز قیامت با اوست، اوست که در دنیا و روز قیامت بین بندگانم رحمت مرا تقسیم می کند. و این همان رحمت خاص یعنی شفاعت است.


استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در قیامت هر اتفاقی همان ظهور اتفاقات دنیاست پس پیامبر تقسیم کننده رحمت در دنیا هم هست. شفاعت مخصوص گناهکاران نیست، مخصوص هر کسی است که از پیامبر پایین تر است. نیاز روز قیامت فقط رهایی از آتش جهنم نیست که بگوییم مختص گناهکاران است، نیازها مختلف است برای همین حتی شامل خوبانی که بی حساب وارد بهشت شدند نیز می شود و آنها هم برای رفتن به مرتبه بالاتر به شفاعت نیازمندند.


وی افزود: در قیامت هیچ ملک مقرب و هیچ نبی مرسل و هیچ مومن امتحان پس داده ای نیست که نیاز به رحمت خاص خدا نداشته باشد و شفاعت پیامبر را نخواهد. در روایات متواتر از شیعه و سنی نقش شده است که پیامبر فرمود: شفاعت من مخصوص کسانی است که گناهان کبیره دارند و توبه نکرده از دنیا رفته اند. من شفاعت خود را برای اینان ذخیره کرده ام.  این حدیث منافاتی با کل بحث ندارد چرا که منظور پیامبر در اینجا این است که شفاعت مخصوص خود را برای کبائر امتم ذخیره کرده ام و خوبان نیازی به این شفاعت ندارند، ولی خوبان هم برای رسیدن به مراتب بالاتر نیاز به شفاعت دارند.


حجت الاسلام عالی در پایان گفت: مقام محمود پیامبر که در قرآن به آن اشاره شده همین است که در روز قیامت همه چشمها به جایگاه او دوخته شده و همه به او محتاجند و از او تشکر می کنند و مدح او را می گویند./916/پ202/ع

ارسال نظرات